Vad gör jag med min gammel, som inte tappar sin vinterpäls?

A

Annakarenina

Har en gammal shettis, som denna sommar inte fällt av sin vinterpäls helt, han ser ruggig o tufsig ut, där pälsen inte trillat av. Har tänkt att avmaska honom, och se om det blir bättre. Han hade visserligen ingen mask alls, enligt "kolla masken", men tänkte att det kan ju ha blivit nåt fel på provet, då det förmodligen blev liggande på posten över en helg.

Finns det något man kan göra? Han är jättegammal men för övrigt frisk och har fina tänder, han har gått på bete ca en och en halv månad. Tänkte om han kanske behövde nåt tillskott på vitaminer? Vilka vitaminer isåfall?

Sv: Vad gör jag med min gammel, som inte tappar sin vinterpäls?

Hej!
Jag ger min shettis b-vitamin. Han har oxå svårt att släppa vinterpälsen men det blir bättre med b-vitamin. Sen ger jag minerpellets oxå + multivitamin (fast det gillar han inte smaken på )
/U

Jag har 4 shettisar o de fäller inte heller riktigt iår, likaså är det ute där jag har mina ston på betäckning, deras shettisar har heller inte fällt riktigt iår. Vet inte vad det beror på att så många har shettisar som inte fällt ordentligt iår.

Min häst har inte fällt ordentligt på flera år nu *gah*. Enligt träckprov hade den ingen mask alls men jag avmaskade ändå rejält ett år (för att få bort eventuell bandmask som inte alltid syns i träckprov) men tyvärr för mig blev det ingen skillnad i pälsen. Jag har prövat allt jag kommit på (inklusive 7 LITER B-vitamin förra året) att pröva men ännu inte kommit tillrätta med det hela. Tacksam för tips!

B-vitaminspruta från veterinären. Det brukar sätta fart på min gammelmans päls.:rofl:
Han får även b-vitamin i maten (flytande + foderjäst).
Proteinbrist kan oxå ställa till det.

Ett av symtomen på cushings är att de inte fäller sin vinterpäls. En sjukdom som drabbar främst äldre hästar. Jag skulle ringa veterinär....

Vinterpälsen ville inte heller lossna på min shettis i år. Vi klippte henne nu på våren, det blev mycket bra! Det blev ju så väldigt varmt tidigt i våras här i skåne.
Jag hade läst på en annan tråd att pälsen blev fin fast man klippte under byte vinter/vår.

Det tycks vara ett stort problem, detta med pälsfällningen.

Jag har två varmblod (travare) som inte heller tycker att det är läge att klä av sej. En 2-årshingst och ett 4-årssto. Blodprov är tagna och de står med en infektion i kroppen. Hingsten har bl a omvänd diff. De har fått all upptänklig hjälp, inklusive avmaskning. Har nu släppt dom på bete, får se om det hjälper. Ska ta nytt blodprov nästa vecka. Träckprov skickas in idag.
Jag vet förbaske mej inte vad det är som ligger bakom den dåliga pälsfällningen

Pröva att ge uppblött lusernpellets.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka