vad gör jag för fel?

C

catta_84

min häst gör sina galopp fattningar som han ska men när jag vill sakta av så drar han fram mig i sadeln... har försökt å verkligen sitta till men ja "flyger" fram iaf..... han är ju framtung å fuskar gärna med bakbenen...

ska väl tillägga att det blir samma sak från trav till skritt.....

Sv: vad gör jag för fel?

Övergångar är ett svårt moment i ridningen och det behövs tränas mycket på det för att få ett bra resultat, börja varje uppvärmning med att göra övergångar. från Skritt till galopp från Galopp till skritt från stillastående till trav. osv... Lägg även in övergångar under hela träningspasset varesej du hoppar är i skogen, rider dressyr eller markarbete. Mycket övergångar ger dig en lydigare häst och ökar medveteenheten för samling. Dör att få en häst att jobba med bakbenen är det halvhalter och driv som gäller, är han får framtung så driv på ändå! Låt det gå fortare än vad du vill ha det till en början, men det är omöjligt att lära en häst att samla sig i ett lungt tempo till en början, det får komma senare när formen funkar, då kan du börja med tempoväxlingar och övergångar övergångar oxh övergångar :-)

För ska det stå inte dör!!! =-)

Övergångar är ett svårt moment i ridningen och det behövs tränas mycket på det för att få ett bra resultat, börja varje uppvärmning med att göra övergångar. från Skritt till galopp från Galopp till skritt från stillastående till trav. osv... Lägg även in övergångar under hela träningspasset varesej du hoppar är i skogen, rider dressyr eller markarbete. Mycket övergångar ger dig en lydigare häst och ökar medveteenheten för samling. Dör att få en häst att jobba med bakbenen är det halvhalter och driv som gäller, är han får framtung så driv på ändå! Låt det gå fortare än vad du vill ha det till en början, men det är omöjligt att lära en häst att samla sig i ett lungt tempo till en början, det får komma senare när formen funkar, då kan du börja med tempoväxlingar och övergångar övergångar oxh övergångar :-)

ok... jag ska träna tills ja e öm i baken:)

Fungerar halvhalterna?

Om inte måste du börja där. Träna din känsla för den rätta "styrkan" i dina hjälper, genom att hela tiden kontrollera hur stor resp. liten inverkan med säte, skänklar och händer du behöver för att nå resultat.
Halvhalterna får inte vara för länge - det är bättre att lätta efter ngr sekunder och börja om.

När halvhalterna fungerar är det lättast att börja träna övergång från arbetstrav till mellanskritt.

Kämpa på och lycka till!

Jag har samma problem som du med hästen som jag rider. Hon gör kanonfina fattningar men hon har svårt att sakta av. Det beror på att hon är omusklad och tycker att det är jobbigt och svårt att sakta farten. Mitt tips är att du jobbar med täta övergångar. Oftast så är galoppkvaliten bäst precis efter fattningen. Om man då bryter av bara ett par till tre steg efter fattningen så är oftast hästen i tillräcklig balans och "sitter" tillräckligt på bakbenen för att orka sakta av. Det är även viktigt att man inte sitter och "tjuvhåller" i hästen när den galopperar och sedan försöka bryta av genom att fortsätta dra hästen i munnen. Det har ingen effekt och man får ofta känslan av att hästen är stark och inte lyssnar.
Lycka till med träningen!!!:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 437
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka