Vad GÖR han om natten????

Sv: Vad GÖR han om natten????

Jag tror han blir för varm när han ligger ner i bädden och sover, han svettas. Han är oklippt, det är väldigt varm ute och bädden genererar värme, det är säkert ca 20-25 grader nere i bädden om det är en riktig djupströbädd.

Att han är torr längst in när du kommer på morgonen beror på att han har stått upp ett tag och då börjat torka.

Har varit med om islandshästar som står på stall får exakt samma problem som du beskriver om de stallas in på stall med bädd på vintern.
Att klippa halva halsen och magen gör att problemet är ur världen - då behöver man inte täcka dem heller när de går ute.

Ja så sant, jag ville då ha fönstret öppet i min box. 'Och det fick jag strida för, men till slut fick jag min vilja igenom och då blev svettningarna MYCKET mindre.

:eek::eek: min shettis har exakt samma "symptom " som din! blöt ytligt på ben och mage, luktar inte kiss och bädden är torr.

hon har varit så här några dagar nu, har känt efter om hon är blöt in på skinnet men där var hon torr. det har dock varit väldigt dimmigt här i flera dagar och varmt i stallet på morgonen, när hon kommer in och fortfarande är blöt i pälsen av det fuktiga vädret så rullar hon sig en hel del men på morgonen är hon fortfarande blöt :(?

hon är inte svettig under manen eller bakom frambenen(där hon brukar svettas vid arbete), jätte konstigt :(

funderar på att klippa halsen lite men fröken shettis är 14 år, aldrig klippt och tycker inte ens om att få skägget klippt :grin:

Men jag måste väl göra ngt åt det hela? Men vad?

Är bädden för varm - ta ut den? Är pälsen för varm - klippa? Eller ska jag bara hålla ut och avvakta? Det blir ju vinter, och då behöver han ju värmen...

Usch vad rådvill jag känner mig nu :(

Mitt svar var ang. din fråga om du skulle ringa veterinär eller ej. Jag skulle aldrig få för mig att tala om för dig på ett internet forum om du ska göra det eller ej, det kan bara du själv besluta om!

Jag tror som sagt att den bara är för varm. Har du bädd inne för att hålla värmen i stallet? Jag hade spårklippt den, dvs mage och undersidan hals, eftersom den står uppstallad nattetid är det inga som helst problem och det blir stor skillnad hur varm den är rent allmänt bara av att pälsen kommer bort från de delarna av kroppen.

Det kan vara att din häst är varm. Har en gammal shettis som redan har väldigt tjock päls och svettas på magen och benen om nätterna. Det blir däremot bättre när jag har båda stalldörrarna öppna, varav en är precis vid hennes box. :)

Om hästen står på stall på natten tror jag inte det är ett problem att den är klippt på magen, den kan ligga ner i boxen och sova. En vuxen häst ligger inte mycket mer än ca 1 timma/dygn resten av sov-tiden står den upp.

Min solar gärna i snön på fm kan ju vara i sånna lägen som pålle skulle bli lite begränsad, men någon fara är det ju inte på det viset :)

*hugger egen knapp och svarar alla*

Tack för alla idéer, skönt att få lite nytt tänk när man grubblar :)

Jag har bestämt mig för att klippa honom lite, tar lite på halsen, bogen och lite på magen till att börja med så kanske det löser problemet. Han ligger aldrig i snön om vintern så jag tror inte att det gör så mkt att han blir lite bar om magen. Jag har en väninna som har klippmaskin, hon kunde komma hit och klippa honom...jag hoppas att det blir bra sen :)

Jag har klippt lite längst ner på bogen, strax ovanför övergången till benen, och sedan en bred rand upp under halsen till ganaschen. Idag klippte jag fram lite mer lusrand också under manen.

Liknande trådar

K
Hästvård Ponnyn (19 år) har börjat hosta. Inte hela tiden, men väl några gånger per dygn - både ute och inne. Han snorar inte och verkar inte...
Svar
14
· Visningar
1 060
Senast: staaria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna