Vad gör er arbetsplats för att hålla humöret uppe under corona?

Sedan hemarbete sen Mars så fick vi i oktober en budget om c 5000kr för hemmakontor.
Vi har också väldigt mkt "wellness" grejer - massa events varje vecka, allt från yoga, boxning, teckningskkasser för barn till föreläsningar om alla möjliga ämnen.

Sedan perdonalenkät visat på väldigt lågt engagemang så har ytterligare wellness kampanjer lanserats, inklusive en "daylight hour" där man uppmanas boka en timme i kalendern varje dag fri från möten osv för att t.ex ge alla en chans att se solen, samt en rekommendation att göra möten 25 och 50 mi respektive för att ge möjlighet till pauser, men när arbetsbördan är närapå orimlig så gör kampanjer inte så stor skillnad. Se till att jag har mindre jobb att göra istället!
 
Vi är beordrade att jobba hemifrån och det är jag tacksam för. I övrigt har det inte gjorts just något. Vi fick 1000 kr extra friskvårdsbidrag som kompensation för inställda friskvårdsaktiviteter. I stället för julfest fick vi varsitt Delicard. Vi får ta hem datorutrustning från kontoret men har inte fått bidrag för egna inköp. Jag har lyft frågan så det kanske kommer.

I höstens medarbetarenkät har resultatet för min enhet rasat så nu ska det sättas in extra resurser hos oss. Just trivseln var en sak som fick låga poäng. Övriga enheter har dock förbättrat sina resultat under året så de kanske har lyfts av att slippa umgås med oss 😅
 
Vi bör jobba hemifrån men får vara på kontoret om vi vill eller arbetsuppgifterna kräver det.
Vi har gemensamma morgonmöten där vi berättar om vad vi ska göra under dagen och ofta hinner lite socialt prat också. Det är väldigt uppskattat och kommer antagligen fortsätta i någon form även efter corona.
Digitalt fika en gång i veckan, ibland hittar någon på något roligt till dess. Varje fredag ordnar vi quiz på rullande schema, ofta med personligt tema. Uppskattat och gör att vi lär känna varandra bättre.
I övrigt har vi fått ta hem en del utrustning såklart. Friskvårdsbidraget ökades på och julklappen (presentkort) hade högre värde för att kompensera utebliven julfest etc.

Jag jobbar kommunalt så resurserna är "begränsade" och det ska ju gärna vara lika för alla, men min chef är väldigt lyhörd och gör mycket med små medel tycker jag.
 
Vi fick visir och munskydd till arbetsplatsen i december. Yay!

Jobbar inom en region som sedan flera år tillbaka dragit in julklapp, jullunch/fest (vi är dock väldigt välkomna att julluncha ihop om alla betalar sin egen mat och självfallet stämplar ut den tid vi är borta :meh:). Är rätt säker på att chefen köpt semlor med sina privata pengar.
 
Ingenting, jobbar i sjukvården.

(Vi fick utökat friskvårdsbidrag 2020 men det var inte pga covid som jag förstod det.)
 
Pga inställda julbord osv fick vi extra julbonus så det var ju trevligt.

Vi jobbar som vanligt på jobbet och alla har slitit rätt hårt under året, vilket har märkts på motivation och stämning. Jag och mina chefskollegor försöker hitta på covidanpassade roliga grejer för att visa uppskattning och göra något kul men vi får inte så mycket respons.
 
Vi är beordrade arbete hemifrån om vi inte måste in på kontoret för att t ex skriva ut, signera något osv.

Vi sitter på kontor hos vår kund, som ”äger” vår kontorsutrustning, vi får ingen utrustning/teknik hem, inga digitala ”happenings”, inget utökat friskvårdsbidrag osv
Är lite less just nu faktiskt. Mitt i allt omorganiserade vi också.
 
Vi har haft lite dagar med avdelningen i första hand i socialt syfte. Innan allt umgänge avråddes sågs vi några gånger ute i skogen, men nu på sistone har det varit digitalt.

Blev påmind nu i tråden om fredagsquiz på min förra arbetsplats (före corona), det kanske jag borde få igång på nuvarande!

Utöver det tycker jag de gör rätt mycket för hälsa och arbetsmiljö. Fått hem utrustning, dubblerat friskvårdstimmarna, haft föreläsningar kring stress och ergonomi, pratar en del kring psykiska måendet osv. Morgonmöten varannan dag.
 
Jo förresten, eftersom det inte blev något julbord fick vi presentkort för att gynna lokala näringslivet. Jag var väldigt oentusiastisk till att ge mig ut i fysiska butiker, så mitt fick ligga på hyllan till en tidig tisdagsförmiddag lagom långt innan lön. Då kunde jag vara ensam kund i en smyckebutik som jag gärna vill ska överleva, och fick örhängen i sen julklapp.
 
Vi brukar få presentkort. liknande de som @lingonben beskriver. I år fick vi hela 4 stycken :) ! Jag har fortfarande ett kvar att använda, och det blir nog ytterligare en måltid (hämtmat) på den lokala kinarestaurangen. De har jättegod mat, och mycket trevlig personal, så jag vill VERKLIGEN se dem överleva pandemin :) !!
 
Ingenting, men å andra sidan är det väldigt få som jobbar hemifrån här eftersom de flesta tjänsterna kräver att den anställde är på plats. Så bortsett från alla restriktioner så är allt som vanligt.

Samma här. Stör mig lite på att de som kan utgå från sina hem inte gör det, men å andra sidan har det snart gått ett år och vi har haft noll och ingen smittspridning på företaget så bevisligen sköter vi oss ju ändå. Mina kollegor är dessutom majoriteten av mitt rätt asociala liv så jag ska väl vara glad för att se en människa ibland, vi som dessutom jobbar skift har ytterst lite kontakt med övriga...
 
Jag är statligt anställd, kriminalvårdare på säkerhetshäkte, och då behöver man tydligen inget extra. (Jovisst, staten bjuder iofs på de usla visir och kassa munskydd som vi bär ...)
 
Min chef har ramat in en bild på prinsessan sofia som jobbade i vården ett tag.
Det tyckte hon var bra för oss...
Sen fick vi en semla häromdagen.
/ ssk på kava
Min ena chef har upprepat "det är bara 4 veckor till" som ett mantra sedan i november. Och då har vi gått från 9 iva-platser till 23. Ska nog vara glad för att prinsessan inte hänger på väggen.

Vi fick krisavtal baserat på frivillighet och en julbonus från regionen som ingen vet när den kommer att betalas ut. Senaste budet var mars. Plus att vi får lördagsgodis

/iva-sjuksköterska, börjar känna mig naken utan munskydd och visir
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp