Vad gör er arbetsplats för att hålla humöret uppe under corona?

hagel

Trådstartare
Mitt jobb har precis gått ut med att vi ska ha (frivillig) live online-dansundervisning med någon "kändis" från Let's Dance en gång i veckan de närmaste fem veckorna :D. Kanske blir jättekul, men känns också lite... cringe :o?

Vad gör er arbetsgivare för att hålla medarbetarna i så gott humör som möjligt, under denna långa period med hemarbete?
 
Massor :)
Förra veckan hade vi en lättsam talangtävling över hela företaget. På vårt kontor har vi Hungergames varje dag, det är en enklare tävling/utmaning där den som vinner får beställa gratis lunch med hemkörning dagen efter, på fredagarna har vi quiz där man kan vinna ett superpresentkort.
Sen har vi en betald fika/teamlunch per månad.
Utöver det så har vi haft inspirationsföreläsningar för hela företaget med bland annat Steve Wozniack och Martin Linsdtrom från Lego.
Utöver det, en del mindfullness, yoga och bra support för att klara förändringarna.
Vi har haft lunchroulette, olika quiz, sommarfest, Halloweenevent, där vi fått mat och dekorationer hemskickade. Kan inte komma ihåg allt :D
Utöver det har vi fått en budget på 6000kr att köpa möbler etc för att kunna sätta upp ett hemmakontor och så får vi interneträkningen betald.
 
Massor :)
Förra veckan hade vi en lättsam talangtävling över hela företaget. På vårt kontor har vi Hungergames varje dag, det är en enklare tävling/utmaning där den som vinner får beställa gratis lunch med hemkörning dagen efter, på fredagarna har vi quiz där man kan vinna ett superpresentkort.
Sen har vi en betald fika/teamlunch per månad.
Utöver det så har vi haft inspirationsföreläsningar för hela företaget med bland annat Steve Wozniack och Martin Linsdtrom från Lego.
Utöver det, en del mindfullness, yoga och bra support för att klara förändringarna.
Vi har haft lunchroulette, olika quiz, sommarfest, Halloweenevent, där vi fått mat och dekorationer hemskickade. Kan inte komma ihåg allt :D
Utöver det har vi fått en budget på 6000kr att köpa möbler etc för att kunna sätta upp ett hemmakontor och så får vi interneträkningen betald.

Många bra idéer där!

Det som gör min dag lättare och roligare, är något så simpelt som att vi i teamet har dagliga morgonmöten på typ en halvtimme. Det har vi tänkt fortsätta med efter corona. Vi är spridda över hela landet, så vi ses inte allihop mer än en gång om månaden normalt. Vi har också börjat med en daglig quiz, där en person kommer med valfri quiz-fråga som de andra ska gissa på. Det har resulterat i en mycket seriöst Excelark med aktuell ställning!
 
Ingenting, men å andra sidan är det väldigt få som jobbar hemifrån här eftersom de flesta tjänsterna kräver att den anställde är på plats. Så bortsett från alla restriktioner så är allt som vanligt.
 
Mitt jobb har precis gått ut med att vi ska ha (frivillig) live online-dansundervisning med någon "kändis" från Let's Dance en gång i veckan de närmaste fem veckorna :D. Kanske blir jättekul, men känns också lite... cringe :o?

Vad gör er arbetsgivare för att hålla medarbetarna i så gott humör som möjligt, under denna långa period med hemarbete?
Vi har digitala möten varje måndag för att gå igenom vad vi ska göra under veckan, sen har vi börjat med att ta gemensamma promenader på torsdagarna, tyvärr inställt i torsdag pågrund av lite väl mycket snö att pulsa runt i.
 
En införstående och handlingskraftig chef gör massor. Vi är på plats (vård) och försöker handskas med visir, munskydd, avstånd och ökande köer. Det inte lätt men det hjälper. Icke-jobbprat på uppdelade luncher/raster hjälper också.
 
Vi har även digitala fikarum. Jag har dock aldrig besökt dem, utan har en inbjudan att ansluta till om jag skulle bli sugen på det. Jag vet inte alls hur välbesökta de är.
 
Massor :)
Förra veckan hade vi en lättsam talangtävling över hela företaget. På vårt kontor har vi Hungergames varje dag, det är en enklare tävling/utmaning där den som vinner får beställa gratis lunch med hemkörning dagen efter, på fredagarna har vi quiz där man kan vinna ett superpresentkort.
Sen har vi en betald fika/teamlunch per månad.
Utöver det så har vi haft inspirationsföreläsningar för hela företaget med bland annat Steve Wozniack och Martin Linsdtrom från Lego.
Utöver det, en del mindfullness, yoga och bra support för att klara förändringarna.
Vi har haft lunchroulette, olika quiz, sommarfest, Halloweenevent, där vi fått mat och dekorationer hemskickade. Kan inte komma ihåg allt :D
Utöver det har vi fått en budget på 6000kr att köpa möbler etc för att kunna sätta upp ett hemmakontor och så får vi interneträkningen betald.
Wow vad kul!

Jag gillar verkligen bolaget/koncernen jag jobbar för men de har verkligen inte gjort ngt för att hjälpa motivationen etc under pandemin. Koncernen tar absolut ansvar (alla som kan jobbar hemma sen mars, strikta restriktioner på det). Men det enda vi har "fått" är att dataskärm blev hemlevererad i mars/april förra året...
 
Vi har fått ta hem det vi behöver från kontoret i form av stol, skärm, tangentbord och sånt. Rätt fria tyglar med att köpa in webbkamera om man vill. Inte direkt några digitala aktiviteter utom fika via Teams och pratat väldigt mycket om hur vi mår och hur situationen känns.
 
Förrutom extra pengar för övertid och lite annat så bjussas vi på färdigbredda mackor på helgerna. Levereras från olika fik för att gyna lokala företag. Det verkar väldigt uppskattat. Våra medarbetare kämpar hårt på covidIVA.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp