Vet du - där är vi inte det minsta överens.
Oerhört mycket är gener. Minns en vår när vi hade två ston som fölade dagarna efter varandra. WS fölunge kom upp å fötter och kastade sig in bakom mama för att skydd. Gs föl tittade på min man, undrade vad han var för konstig person som satt där på huk och stapplade fram för att undersöka.
Visst kan man hantera fram tilltro i viss mån men inte fullt ut. Finns skygghet och försiktighet så komemr den att leva kvar. Finns det från början varm godmodighet och trygghet i människors närvaro så består den oftast.
Det där med att vara en "god ledare" köper jag inte.
Nu har jag inte fött upp några hästar ännu utan har bara köpt in sådana, men väl kossor i liten skala. Fick 2 tjurkalvar förra året, samma fader och mödrarna är halvsystrar.
Den ena gömde sig omedelbart så som du beskriver, bakom mamman, så fort han kunde stå på benen. Den andra bara stövlade fram till oss som att vi redan tillhörde flocken, och de är fortfarande samma olikheter. Eskil som den förstfödda heter, är tillbakadragen och lättskrämd, även om han nyfiken och vågar sig fram att bli kliad om man inte rör för mycket på händer och armar eller flyttar sig för hastigt.
Elof är lugn, stabil och låter sig hanteras, låter sig gärna klias med en kratta med mera.
Deras mammor är lite olika i temperamentet också, Elofs trygga mamma är en klippa som man i princip kan sätta sig på när hon ligger och idisslar medan Eskils har mer integritet även om hon är lika snäll.
Av samma anledning fast det nästan blir motsatta problem är Elofs mamma Maja svårare att lasta tex för att åka till betet om hon inte vill gå på släpet just då, oerhört svår att rubba och måste få all tid hon vill ha. Medan den andra kon Alva lastar sig själv om man ber henne gå på med hjälp av kroppspråk då hon är så "tryckkänslig".