Vad gör en bra körhäst?

Sv: Vad gör en bra körhäst?

skogstomten skrev:
I Svensk Halvblodsavel då? :devil:
Jag har noll koll på Hbl avel, men att dra ihop alla raser blir väl lite tokigt, även om jag nog inte tror att det var det du menade ;)

Jag menade framförallt korsningsaveln faktiskt, men såklart även hbl rasen. Jag tror han ligger på topp 10 fortfarande bland dressyrponnyer :) Han var ju inte så hög, 158 kanske, så det var många som använde han till ponnyer istället på 70 och 80 talet. Min mor tex, betäckte sitt nf sto Laydi med Urbino och fick Conne Mahrhu, 2:a i Hopp SM 79 om jag inte minns fel :) Och så har vi ju Flyinge Tolstoy, gdk hingst och OS deltagare.

Så klart att det var där:idea: . Det var ju många som fick starta trots att man inte ingick i laget.. Hade totalt hjärnsläp tror jag.
/M

Haha skyll på att det var så nära helgen du hade börjat ladda upp... :banana: Jo det var ju några stycken som startade där nere, inte lätt att hålla ordning på alla svenskar där haha...

Svarade bara på ursprungsfrågan, hur vi väljer bra körhästar, vad vi utgår ifrån.
Menar absolut inte att dem hästarna som är stammade är dom bästa, men vi vill ha det så, och utgå från det.

senaste VM:et som gick i Åstorp, var vi med i.
Var även uttagna till VM 2000 som skulle gå av stapeln i USA, men blev inställt.
Siktar nu på VM i Italien 2006
//Groom Team Andersson

Jag tycker nog att det viktigaste hos en körhäst är tempramentet, den måste vara lugn och harmonisk. Säker och inte nervös men det är även viktigt med framåtbjudning.
Men med ökade krav på tävling och prestation ökar kraven på gångarter mm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 953
Senast: valpköpare
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar