Vad gör en bra körhäst?

Mumin_79

Trådstartare
Om man är intresserad av tävling beroende på olika grenar vad utmärker en bra körhäst?
Vad det ska vara för typ ,mankhöjd och personlighet för att lyckas någosolunda på tävlingsbanorna?
Vad för slags olika grenar finns det? Maratonkörning är det bara ett delmoment av en tävling eller en separat tävling ?

Många frågor från en nyfiken nybörjare.:angel:
MuMiN

Sv: Vad gör en bra körhäst?

Japp, maratonen, terrängen är bara ett delmoment i maratonkörning, sen har du precision och dressyr också. detta gör man under två dagar. sen finns det lätta klasser, där precisionen är ett av hinderna i maratonbanan, och då gör man dressyr o maratonen på samma dag. sen finns det också då man kan bara kör dressyr o precision o det också bara på en dag. Blev lite knöligt, hoppas du hängde med på det där :p annars får du fråga.

Vi kör med ardenner i skogen och dom skall vara. Gärna valacker:Lugna, lättlärda, ha dragvilja och tålamod att stå och vänta. Ca. 165 cm i manke. Stora hovar och högresta. Långa i kroppen med mycket luft under sig. Vill inte ha den korta kompakta modellen.

Jag letar körponny nu, och jag letar väl efter:
c/d ponny
Bra steg, lite flashigt, men med påskjut bak så man kommer nånstans. (Har hört en domare helt döma ner en liten welsh för att den bara kröker på nacken o viftar med frambenen)
Snygg kraftig hals, mycket man och hovskägg gärna.
Högrest, med bra rumpa.

Temperamentet ska vara framåt, men utan tittighet och nervösa uttryck. Hellre lite för pigg än slö. Cool, barnvänlig, tävlingsinstinkt.
Ej brun :D I mitt fall ska den gärna hoppa LA med för den ska tävla hoppning med.

Känner ni nån sån ponny? :p :love:

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Jag letar körponny nu, och jag letar väl efter:
c/d ponny
Bra steg, lite flashigt, men med påskjut bak så man kommer nånstans. (Har hört en domare helt döma ner en liten welsh för att den bara kröker på nacken o viftar med frambenen)
Snygg kraftig hals, mycket man och hovskägg gärna.
Högrest, med bra rumpa.

Temperamentet ska vara framåt, men utan tittighet och nervösa uttryck. Hellre lite för pigg än slö. Cool, barnvänlig, tävlingsinstinkt.
Ej brun :D I mitt fall ska den gärna hoppa LA med för den ska tävla hoppning med.

Känner ni nån sån ponny? :p :love:

Jag känner en sån.

Jo då jag förstod :) :bow:

Om man ska tävla bland stora hästar finns det några riktlinjer för hur hög mankhöjd hästen bör ha för att klara sig hyfsat. Jag har inga stora mål men kommer abslut vara sugen på att tävla lite om det går bra med allt.

Vad tycker ni om den här modellen av häst. Han kommer bli ca 155 i mankhöjd.

529607033IyqJGY_ph.jpg

529607412qqGRTA_ph.jpg

Vad tycker ni om hans exteriör, mankhöj osv..
kramar MuMIN

Fin häst!
Min första tanke är en fin gigg, med en nätt giggsele, iom att hästen i sig inte är så stor och välväxt, tolka mig rätt.
Men det säger inget om att hästen blir en duktig tävlingshäst.

hej!

En bra körhäst enligt mitt tycke, för stora hästar ska vara ett svenskt halvblod.
Vårt team har kört med dessa ända sedan vi började (ca 20 år sedan)

Vi väljer hästar efter deras lynne (klok häst), steget, temperamentet och givetvis efter stammen.

Just nu står 3 st halvblodshästar i stallet.
De två främsta är efter Pontus - Flamingo och är helsyskon
Den andra är efter Primör - Herkules och besälktade med de andra två eftersom Primör är deras helbror.

För att får fram en bra körhäst räcker det inte bara att hitta den flashigaste hästen med värsta steget.
Det handlar mycket om hur avslappnad och väl genomarbetad den är.
Den ska trampa på bakifrån väl och ha ett bra tempo framåt.

För att få fram den ultimata körhästen tror vi att receptet är mycket ridning på vintrarna i form av dressyr, hoppning och backträning i skogen, för att bygga upp bakbensmuskler och ryggmuskler.

Sedan när körsäsongen närmar sig börjar man köra, och då kan ni tro att där är tempo på hästarna :D

Påstår inte att vi har rätt, men det har funkat för oss och gett oss både VM, SM, och NM framgångar.

Lycka till!!

Primadonnan skrev:
Påstår inte att vi har rätt, men det har funkat för oss och gett oss både VM, SM, och NM framgångar.

Lycka till!!
Fast det har väl krävts en bra kusk för det med? ;)
Jag menar, hur bra häst jag än skulle ha, om jag så skulle köra din med jätte bra förutsättningar så skulle jag aldrig i livet komma så långt.
Jag har liksom bara inte det, så grattis till både bra häst och att du men största sannlikhet är en bra hästmänniska/kusk. :D

så sant, glömde förstås att ta med det=)
Men så länge man vill och vågar och verkligen inte ger upp trots alla motgångar, tro mej, vi har haft många, så lovar jag dig att du kommer bli en bra kusk!
"Den som vågar vinner" grymt citat.
//Groom Team Andersson

Så du menar att man måsste ha en bra stammad häst för att komma någon vart? Löjligt! //bonny.

Vilket VM var det? Kan inte minnas att ni kört något enbets VM. Har han kanske kört par tidigare? Nyfiken!
/M

När jag söker körhäst för tävling på internationell nivå tittar jag på följande.
1. Temprament: Bra framåtbjudning, gärna lugn vid hantering, Kämpar vilja (Kan vara svår att bedömma när man provar hästen), Hästen bör vara modig och gå fram på nya ställen utan problem.
Mankhöjden bör ligga på 160-170cm (lagom att rida på)
2. Gångarter i skritt och trav skall var minst 8or en fördel till maraton är även att hästen har en bra bärig galopp där den har lätt för att samla sig. Traven skall vara vägvinnande med bra takt, påskjut i bak och bogfria gärna högre frambensrörelser. Skritten skall vara aktiv och vägvinnande.
3.Hästen ska vara väl ridutbildad för sin ålder el redan inkörd.
Har i många fall märkt att det går fortare att utbilda en välutbildad rid häst till en bra körhäst än att utbilda en körd häst som inte har någon direkt grundutbildning.
4. Tittar även på hästens utstrålning. Jag tycker att hästen skall vara snygg och se på och det hänger oxså ihop med bra extriör vilket är viktigt för hållbarheten.
5. Härstammning, Köper mestadels utlänska hästar och bryr mig inte mycket om härstammningen. Skulle kanske titta mer på den om det var hästar som var hästar yngre än två år som köptes.

Om man skall ha en häst till tävling i lägre klass så skulle jag välja en häst med mycket bra temprament, då får man roligt i hop om man kan förvänta sig att hästen sköter sig inne på banan. Då är det lättare att koncentrera sig på att köra. En häst som är stadig i formen och gör det mesta rörelserna i dressyren jämt och fint får ofta ganska bra betalt och blir oftast litte snällare bedömda.

Det underlättar väl? Min är otroligt välstammad, Mr novak har ett helt otroligt steg i dressyren och hennes Mamma Vibrissa Dior sprang väldigt fort i sina ungdoms dagar genom maratonhinderna inne på travet :)

hehe..

Jag håller delvis med dig Bonny, stam är inte det viktigaste, men ska du ex köpa en oinkörd 1 åring så är det bra att du har en välkänd stam med erkänt bra exteriörpoäng och steg. Då hamnar du genast före slumpen.

/jenny

Vad det gäller stammen så är det klart att jag köper inte en 1 åring som är efter en galen ardenner hingst som är svårkörd. Det finns vissa ardenner linjer som jag inte vill ha.

Men var inte de med i Åstorp??? Jag har iaf bilder på dem därifrån... ;)

bonny skrev:
Så du menar att man måsste ha en bra stammad häst för att komma någon vart? Löjligt! //bonny.
Självklart krävs väl mer än stammen för att göra en bra körhäst, men det kan ju ge ett hum om vad du köper...
Skulle jag köpa en häst för enbart körning vet jag ju att jag inte vill ha en med samma pappa som min valack, både pappan och flera av hans avkommor är markskygga.
Sambons yngling är ju efter en väldigt bra fjordhingst ur körhänseende, Priffe som varit med och vunnit EM för enbet ponny en gång.
Han valde att betäcka med den hästen bla. just för köregenskaperna.. sen var det fler saker med , men dock, aveln skulle väl inte finnas på det sätt den gör om den inte hade betydelse. ;)

En sak kommer jag aldrig att göra, köpa en häst med Urbio i stammen för körning eller hoppning! Hade en sån innan med urbino som morfar och när jag beskrev dt stoet för Torsten Hansson (bedömningsdomare) så frågade han direkt om det fanns urbino i den såsom den betedde sig!

Hon var rädd för samma postlåda i 2 år, och det var inte kul att sitta bakom henne! Men en bra erfarenhet.

Vill bara säga att jag älskar Urbino, och jag är så glad att jag hann till Flyinge för att titta o klappa på honom innan han gick bort för oss, enligt mig är han Sveriges meste förvärvare!

urbino02.jpg

snigelfarmor skrev:
oss, enligt mig är han Sveriges meste förvärvare!
I Svensk Halvblodsavel då? :devil:
Jag har noll koll på Hbl avel, men att dra ihop alla raser blir väl lite tokigt, även om jag nog inte tror att det var det du menade ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 953
Senast: valpköpare
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar