Vad gör egentligen en ringsko?

Sv: Vad gör egentligen en ringsko?

Min gubbe har ju ringskor + tjock sula pga strålbenshälta hf. Har det på båda fram. Har haft sina ringskor sedan juli 2001, först bara hf och bara ringskor med sidokappor (Ultuna), men sedan juni 2002 ringskor och sula båda fram, silicon under (Mälarkliniken).
Han funkar bra på detta, är mest skrittpensionär nu. Men rids nu i ridhus 1-2 gånger i veckan. Är fräsch, utom i böjprov.:( Men så är han oxå 26 år i år. :love:

Frågan är ju varför han rek ringsko mot sin strålbenshälta, och VARFÖR det hjälper? Det som jag 'far' efter och som är det intressanta.

ATT det hjälper flera/många strålbenshalta hästar är ju som sagt 'klart' om man surfar lite, men jag är nyfiken på VAD det är som hjälper?

I din herres fall så är det ju en sula inblandad, vilket ger minsta stråltryck t ex. Vilket ju kan vara anledningen. Men om man tar bort sulor etc och bara tittar på själva skotypen så att säga?

(Dvs varför (om det är så) fungerar ringsko + sula och inte järnåtta + samma sula?)

Jag skulle också vilja veta _varför_ en ringsko hjälper mot hovledsinfl mm.
Har nu ringsko båda fram på min häst pga hovledsinfl, skoddes första gången på klinik och andra gången av min vanliga hovis. Nu friskförklarad.

Klinikhovslagarens förklaring var att skon ger stöd åt strålen och trakten så att min häst avlastas i tån (får lätt långa tår och understuckna trakter vilket troligtvis har orsakat hovledsinflammationen). Då jag frågade veterinären om hur länge hästen bör gå med ringsko var svaret att det kan jag nog fortsätta med hur länge som helst då en ringsko "aldrig är fel"! Nä he, men jag vill ju veta varför den är bra men det kunde han inte svara på...

Vet ej varför det funkar på min gubbe. Han har ju lite olika diagnoser på hf. :(
Ultuna säger strålbenshälta mm hf, MK säger början till ringkota. Nu har jag inte varit inne med honom på klinik sedan griffelbensfrakturen hb (7 september 2003). Jippie!:)
Han funkar INTE utan sulan, inte heller med tunn sula. Måste ha den tjocka, hårda, vita sulan. Ej de blå eller svarta sulorna.
Funkar inte heller på vanliga skor, så han måste ha ringskor. Ibland har det hänt att han har fått en vanlig sko (tappsko på sommarbetet, ingen höjdare!:( ) och sula. Det har bara funkat tillfälligt tills han har fått en ringsko igen, ingen ridning då utan bara gått i hagen.
Han måste enligt vet och hovis på MK har 4 broddar runt om, hela tiden november-april ca. Han är ju en stor och tung häst, kallblodstravare, 640 kg nu i normalhull. Rids eller tömkörs 2-4 gånger i veckan, 20-60 min. Mest skritt, men i ridhuset (bättre underlag) även trav och galopp. Helt fräsch, :banana: utom i höger varv på små volter, vilket vi underviker.
Hblvalacken i mitt stall (flyttade dit 2/12) har oxå strålbenshälta, men på båda fram. Han har oxå ringskor, men med spången längre fram över strålen. Får ej ha brodd i fram, enligt Ultuna.

Lyrik - jo fast det där ger ju fortfarande inte svar på VARFÖR det hjälper? Alltså det är jättebra ATT det hjälper! =) Men det jag är ute efter är ju VAD det är med ringskor som hjälper/anses kunna hjälpa? T ex varför din herre inte klarar vanliga skor + sula, men blir bra/bättre med ringsko med sula. ATT han blir det tycks ju klart, men VARFÖR blir han det? Det kanske man aldrig vet, men varför anser veterinärerna t ex att han blir det, har du fått någon förklaring ang det?

Jag skulle också vilja veta _varför_ en ringsko hjälper mot hovledsinfl mm.
Har nu ringsko båda fram på min häst pga hovledsinfl, skoddes första gången på klinik och andra gången av min vanliga hovis. Nu friskförklarad.

Klinikhovslagarens förklaring var att skon ger stöd åt strålen och trakten så att min häst avlastas i tån (får lätt långa tår och understuckna trakter vilket troligtvis har orsakat hovledsinflammationen). Då jag frågade veterinären om hur länge hästen bör gå med ringsko var svaret att det kan jag nog fortsätta med hur länge som helst då en ringsko "aldrig är fel"! Nä he, men jag vill ju veta varför den är bra men det kunde han inte svara på...

Kul att hästen är bra!

Du har ju iaf etts var från veterinären vad de ville åstadkomma med ringskon iaf, samtidigt så om problemet eg var understuckna trakter och för lång tå, är ju frågan om det hade hjälpt oavsett med vilken skoform man hade åstadkommit bättre trakt och kortare tå?

(Alltså, inte alls som kritik eller så.. jag som sagt försöker bara förstå VAD som gör att man rek ringsko, dvs vad är det man vill uppnå egentligen, och vad är det ringskon gör med hoven. Men det verkar vara väldigt svårt få ett svar på den frågan även från 'experthåll'. Var är förresten alla hovslagarna i den här tråden? =))

dvs vad är det man vill uppnå egentligen, och vad är det ringskon gör med hoven.

Hej, som jag förstår det så avlastar ringskon trakterna, kan utifrån sin uppbromsande effekt i isättningsfasen ge en marginellt snabbare överrullning, påvisar också en mer styrd isättningsfas, ger en mer utjämnande belastning över hela hovens bäryta utan punktbelastning,likväl beroende på underlagets beskaffenhet avlasta senapparaturen och genomtrampet vilket leder till en mer centrerad överrullnings punkt närmre hovleden. Vid strålbensrelaterade skador kan det vid rätt anläggning vara avstressande för strålben,strålbensområde samt strålbenets ligament. Jag tror att jag har läst att det kan vara så.

Vet ej. Har frågat vet om det, inget svar.
Har även frågat vet och hovis på både MK och Ultuna om PG-skor till min gubbe. Nä, säger dem. Ringskor är bäst för en häst med strålbenshälta. PG-skor är bara dyra.(Hade en ungersk vet på Ultuna, kompis till en stallkompis i gamla stallet, du vet vilket;) ). Det var svårt att fatta vad han sa på knagglig engelska och svenska. Fick då flera diagnoser. På ÅB en månad senare var Owe Wattle (fångexperten) med, då fick han diagnosen strålbenshälta hf.
Ett år senare var vi till MK pga hälta vb (kotledsatros), då var det början till ringkota hf.
Ringskor funkar ju bra på min gubbe, är inte lika dyra som PG. Kostar ca 1000 kr för en skoning med nya ringskor+sula+silicon och nya vanliga bak.:)
Har nu fått tag på en BRA hovis som skor honom rätt med vinklar och så. Är även trevlig mot pållen OCH mig, och snygg!:love:

Hej, som jag förstår det så avlastar ringskon trakterna, kan utifrån sin uppbromsande effekt i isättningsfasen ge en marginellt snabbare överrullning, påvisar också en mer styrd isättningsfas, ger en mer utjämnande belastning över hela hovens bäryta utan punktbelastning,likväl beroende på underlagets beskaffenhet avlasta senapparaturen och genomtrampet vilket leder till en mer centrerad överrullnings punkt närmre hovleden. Vid strålbensrelaterade skador kan det vid rätt anläggning vara avstressande för strålben,strålbensområde samt strålbenets ligament. Jag tror att jag har läst att det kan vara så.

NU börjar det lika något! :bow: Det där är den vettigaste förklaring jag fått! Och förutom att 'du tror att..' (menar det inte som kritik) så skulle det där ju om det stämmer (dvs det är vad som händer) kunna vara anledningen att det rekommenderas/att det fungerar.

Fast varför kan inte så att säga 'alla inblandade' ge den förklaringen..

MK tog 1400 kr för samma skoning, 2003. Fick ju åka dit var 6-7 vecka för att sko, fanns ingen hovis i Uppsala då som VILLE och KAN sko med ringsko. Blev dyrt att hyra/låna bil+släp, ta ut en semesterdag och åka dit...:(
Min förra hovis (klantisen) tog 1200 kr.
Min nya vet jag inte hur mkt han tar, har ej skott om ännu med nya skor, fick nya ringskor i juni, de håller ännu. Så ringskorna blir billiga för min gubbe, eftersom de håller läänge. Men nu rids han mer än vad han har gjort förut, så då lär inte skorna hålla så länge. :(

MK tog 1400 kr för samma skoning, 2003. Fick ju åka dit var 6-7 vecka för att sko, fanns ingen hovis i Uppsala då som VILLE och KAN sko med ringsko. Blev dyrt att hyra/låna bil+släp, ta ut en semesterdag och åka dit...:(
Min förra hovis (klantisen) tog 1200 kr.
Min nya vet jag inte hur mkt han tar, har ej skott om ännu med nya skor, fick nya ringskor i juni, de håller ännu. Så ringskorna blir billiga för min gubbe, eftersom de håller läänge. Men nu rids han mer än vad han har gjort förut, så då lär inte skorna hålla så länge. :(

Fortfarande billigt så fortsätt gläd dig =)

Japp. Sen att han är snygg gör ju inget...:angel:
I kväll ska gubben skos om. Eftersom min hovis (P.S.) har fullt upp med skoningar denna vecka, kommer hans lärling (färdigutbildad, lika bra som min hovis) i stället. Han har ingen svets mm med sig i bilen, så jag hoppas att ringskorna går att lägga om en runda till. Han ska även rikta till ett par ringskor, så han kan ta hem dem och göra ringskor av dem. Bra att ha en reservhovis!:) Han kanske är lika snygg som sin "lärare"!;)
Tänkte hinna rida ner till ridhuset en sväng innan så gubben är lite mjuk i sina gamla leder. :) VB är krångelbenet sedan griffelbensfrakturen hb 2003.

*KL*

Min hovis lyckades ge en förklaring ang ringskons funktion som fick mig att fatta vad man ville uppnå iaf.

Sen fick jag order om att plocka bort tåbrodden av vet då hon menade att den förstörde en hel del av nyttan med ringskorna genom att korta glidmomentet för mycket, så hästen har gått med enbart slät blindbrodd i tån med.

Hursom, ringskorna har suttit en period nu (omskoning på fredag), och om det var/är dem, att hon i samma veva behandlades i ligamenten vid sidan av hovbrosken eller kombinationen av de tu vet jag inte, men det blev en omdelbar och tydlig skillnad. Hon är fortfarande kortare i framsteget än jag vill se henne, men det kom en otroligt ökad svikt i framkotorna, hon trampar igenom mycket mer och 'fjädrar' mer. Om det i långa loppet hjälper eller stjälper är jag velig till, men förra ÅB gav iaf det mycket förvånande (för alla inblandade) svaret att det var klart att sätta igång =)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 387
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka