Vad gör den här nosgrimman för nytta?

Septicemia

Trådstartare
Snubblade nyss över det här tränset, enligt ÅF Dy'on Double, men jag blir inte riktigt klok på funktionen och på Dy'ons hemsida finns inte tränset med.
Är det istället för snokrem eller en kombinerad engelsk och remont? Är det bättre eller sämre?
Min första reflektion var att det ser trevligt ut runt bettet, men att det var fruktansvärt fult. :p

19387_Nosgrimma_Dyon_Double_3962.jpg

Sv: Vad gör den här nosgrimman för nytta?

Såg den där också, tror det ska vara istället för en aachennosgrimma och lämnar på detta vis mer plats för bettet som annars får en rem på vardera sida. Jag vet ju inte riktigt hur de tänkt, men något sådant känns inte omöjligt.
Fult är det ja.

Tycker man lika gärna kan ha en vanlig remont. Den övre nosgrimman har ju ingen funktion....

Nja, grejen me aachen är ju just aachen-remmen som går nedanför bettet, dvs man snörar ihop munnen på hästen nedanför bettet. Den engelska delen i en aachannosgrimma är ju bara något att fästa aachenremmen i, i övrigt har den ju ingen funktion. Tar man av aachenremmen fungerar den ju som en vanlig engelsk.

På den här varianten på bilden så fungerar ju den nedre som en ren remont, så den övre är totalt överflödig.

Senast ändrad:

Eller så är den där för att fästa den nedre remmen i? :confused:
Sen tror jag nog allt att den engelska nosgrimman gör mer än att bara vara ett fäste för snokremmen den spänner ju trots allt ihop den övre delen av käken medan den nedre "bara" håller ihop munnen. En engelsk nosgrimma har ju den funktionen att den hindar hästen från röra käkarna i sidled, visst den kan fortfarande gapa med munnen lite grand (därav aachenremmens tillkomst antar jag).
Jag rider utan nosgrimma, men funderar på att skaffa en engelsk.

Lite om nosgrimmor

Senast ändrad:

Men då hade man ju lika gärna kunnar ha en vanlig remont, som inte är ens hälften så ful ;) Finns ju remonter med mer frihet kring bettet än den traditionella oxå, så det ser jag inte heller som en anledning...

Även en engelsk nosgrimma har så klart effekt den sitter inte där bara som en prydnad.
Fördelen med dubbla är att du kan spänna båda lösare, har du bara en remont så behöver du spänna den hårdare för att få samma effekt.
Fördelen med denna jämfört med achen och remont är att du tar bort klämrisken vid bettet. Har själv en som är extremt känslig för det och den har gått med isländsk bygel nosgrimma just för att få bort remmen från bettet och mungipan.

Men då hade man ju lika gärna kunnar ha en vanlig remont, som inte är ens hälften så ful ;) Finns ju remonter med mer frihet kring bettet än den traditionella oxå, så det ser jag inte heller som en anledning...

Remont är väl det fulaste man kan ha på en häst, man lider ju när man har en häst som trivs bäst med remont och man måste visa sig offentligt med en sådan ;)

Men då hade man ju lika gärna kunnat ha en vanlig remont, som inte är ens hälften så ful ;) Finns ju remonter med mer frihet kring bettet än den traditionella oxå, så det ser jag inte heller som en anledning...

Jag håller med dig, skulle aldrig ha denna nosgrimman, ful som stryk är den, använder ingen alls för tillfället som sagt och kulle jag använda någon skulle det bli den snällaste dvs. den Engelska.

Remont är väl det fulaste man kan ha på en häst, man lider ju när man har en häst som trivs bäst med remont och man måste visa sig offentligt med en sådan ;)

Visst är remontgrimman väldigt ful, men det är väl ändå funktionen som räknas? :)

Nosgrimmor öht är enligt mig ett aber som bidrar till sår och annan ohälsa i hästens mun.

Ja det tycker jag med, men den här var fulare! :D

Men en engelsk ska inte spännas åt, då klämmer den över tänderna på hästen. Som jag sa med klämrisken så finns det ju remont med byglar för att minska risken för att klämma bettet. Aachen är ju inte någon direkt trevlig nosgrimma av just den anledningen att den lätt klämmer.

Jag håller helt med dig! Jag föredrar en engelsk, alternativt en pullar-nosgrimma, men har inget behov att att spänna dem. Remont är ju bra för att den hjälper till att lägga rätt bettet i munnen och funkar därför bra på unga hästar, men i övrigt gillar jag inte den heller eftersom den snörper åt luftvägarna.

kl

Självklart får folk använda vilka nosgrimmor de vill, och tyckerman Dyons dubbla är snygg så är det klart man ska få ha den, även om den är gräslig :D

Alla nosgrimmor klämmer hästens mun och många gånger förstärker de bettets inverkan.

denna tar priset i fulhet alla gånger, men skulle inte förvåna mig om det blir en "innepryl" bara för att det är D'yon och det är nytt "innovativt" skräp. :grin:

Har ridit utan nosgrimma på min häst sedan jag köpte honom som fyraåring och då var riden 2 månader, han lägger bettet där han vill ha det, sen rider jag väldigt mycket med sätet pga handikapp så någon nosgrimma behövs inte. Andra som rider honom vill dock ha det, och då har han en remont som inte är spänd särskilt hårt (nosgrimman är för stor, känns som o det mest sitter psykiskt på ryttarna att de måste ha nosgrimma). Ska som sagt införskaffa en Engelsk nosgrimma till det tränset istället.
Tror att många slänger på nosgrimma på sina unghästar "bara för att" man kan ju testa om det behövs först, grejar man inte allt för mycket i munnen gör inte de det heller. :)

Senast ändrad:

Visst är remontgrimman väldigt ful, men det är väl ändå funktionen som räknas? :)

Nosgrimmor öht är enligt mig ett aber som bidrar till sår och annan ohälsa i hästens mun.

Ja jag skriver ju att man lider när man har någon häst som trivs bättre med sådan när man behöver visa sig offentligt = man visar sig offentligt med en sådan även om man tycker det är så fult så att man lider eftersom hästen gillar den bäst. Hur kan du få det till att utseendet går före effekt ?

Precis. Jag har nosgrimma för att det krävs på tävling, men hade nog inte behövt egentligen. Jag har iof inget handikapp, men jag rider oxå främst med säte och väldigt lite med hand, och då går inte hästen och gapar och liknande heller, och som du säger så lägger de själva bettet rätt i munnen allt som oftast :)

Inget slår remontgrimman i fulhet har ännu aldrig sett en häst som inte ser ut att ha dubbelt så långt huvud som den faktiskt har med en remont. Tom denna är snyggare, den är för övrigt inte ny har funnits i många år redan (kan iofs inte svära på att just dyon haft den innan men många av de andra dyra märkena har i alla fall) och man ser den med jämna mellanrum på tävlingar.

Precis. Jag har nosgrimma för att det krävs på tävling, men hade nog inte behövt egentligen. Jag har iof inget handikapp, men jag rider oxå främst med säte och väldigt lite med hand, och då går inte hästen och gapar och liknande heller, och som du säger så lägger de själva bettet rätt i munnen allt som oftast :)

Det är ju det där med tävling ja, den dagen vi ska tävla får det väl bli en engelsk som åker på honom.
Precis! De fixar det där själva sitter man inte och stör dem i munnen så har de den stängd. Det är iaf min erfarenhet.:bump:

Ja jag skriver ju att man lider när man har någon häst som trivs bättre med sådan när man behöver visa sig offentligt = man visar sig offentligt med en sådan även om man tycker det är så fult så att man lider eftersom hästen gillar den bäst. Hur kan du få det till att utseendet går före effekt ?

Nej jag menade ju precis det du skrev, även om den är ful har man den om den fungerar bra. Vet dock ett flertal ryttare som rider eller red åtminstone med extremt hopsnörpt aachen istället för att de tycker/tyckte det är snyggare.

Nä jag har oxå sett den förut, men jag som tycker "less is more" tycker faktiskt den är fulare än remonten (vilket ja galdrig trodde skulle vara möjligt :D)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 983
Senast: Badger
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka