Vad gör Billy, och varför?

Sv: Vad gör Billy, och varför?

Jag vet att du och jag ser hela "hundvärlden" med helt olika ögon, men...

Min erfarenhet är att det absolut finns situationer där hundar "mäter" sina förmågor med människor - eller för den delen tex katter - trots att det handlar om ett artöverskirdande beteende!

Det handlar inte om hedenhös eller att vara gammelmodig och insnöad på några gamla "sanningar" om hierarkier eller annat!

Unga hanar, hur milda och "timida" de än må vara, vill ibland testa sina låt oss kalla det "språkkunskaper" - för att inte hamna i ett ordbajseri om termer - och eftersom de ofta umgås mycket med oss tvåbenta så testas detta på oss!

Vad är det för märkligt eller "föråldrat" med det?!

/Swat

Håller med till fullo.

Mvh

Min erfarenhet är att det absolut finns situationer där hundar "mäter" sina förmågor med människor - eller för den delen tex katter - trots att det handlar om ett artöverskirdande beteende!

Det handlar inte om hedenhös eller att vara gammelmodig och insnöad på några gamla "sanningar" om hierarkier eller annat!

Unga hanar, hur milda och "timida" de än må vara, vill ibland testa sina låt oss kalla det "språkkunskaper" - för att inte hamna i ett ordbajseri om termer - och eftersom de ofta umgås mycket med oss tvåbenta så testas detta på oss!

/Swat

Håller med, och hierarkier och dominans förekommer sannerligen bland vilda djur. Jag undrar ibland hur dessa forskare som anser att detta inte förekommer resonerar? Jag får uppfattningen att de ser dominans som en synonym med tyranni. Att det skulle vara våldsamt och på liv och död. Dominans är en så enkel sak som att bestämma över någon annan, eller att vara den som tar ett beslut. Att ha förstatjing på resurser är dominans (parning). Hur förklarar du det när en tik korrigerar sina valpar tex?

Fast om du tittar på två hundar som ligger bredvid varandra så är den mest självsäkra hunden som lägger halsen över den andra, inte tvärtom. "Herre på täppan" liksom.

Må vara att din hund är mild och förarvek men även sådana hundar "testar", kanske inte främst för att "ta över" utan lika gärna för att kolla hur "stark och trygg" husse är och vilka beteenden som accepteras. Testar gränserna för vad som är ok beteende helt enkelt.

Sen hur stort eller viktigt just det här beteende är, det vet jag inte. Kanske inte finns någon anledning att blåsa upp det. :)

Förresten, om hunden är 16 månader och började under hösten, då känns det väl lite som att det kanske hör ihop med könsmognad?

:) *nickar instämmande med alla ovanstående inlägg* Jag vidhåller att det är ett dominansbeteende, dessutom uppkommet i samband med könsmognad. Titta på kroppshållningen!! I mina ögon är det glasklart! Sen tror jag inte att det är någon "kamp på liv och död" men hierarkin finns absolut även i våra flockar och även hundar som upplevs som veka testar! Är det okej att bete sig så eller inte? Jag har också stött på många hundar där ägaren säger att den är vek och den inte alls är det.. Jag vet ju inte alls om så är fallet med din hund, men det gäller att kunna läsa sin hund! Och, som sagt, även veka hundar testar gränserna, framför allt när de är unghundar, det var därför jag frågade hur gammal hunden är. :idea:

Fundera över om en annan hund skulle tillåta honom att göra så? Jag skulle aldrig tillåta en hund att göra så på mig, särskilt inte en unghund.

Blandrastik: Dominansförhållanden finns i alla flockar. På vad baserar du att det inte skulle ske hos tama djur?? Jag har ofta haft fler hästar och fler hundar, det har funnits en tydlig hierarki/dominans. Det handlar, som sagt, inte om "liv och död" och tuffa slagsmål, utan om vem som äter det bästa först, vem som sätter gränser för okej beteende, vem som följs osv. Jag ska vara den som är högst där. Det innebär inte att jag på något sätt är elak emot min hund, bara tydlig och konsekvent. Jag tränar mest med klicker och massor med godis. Finns inget "hedenhös" i det tänkandet, bara en förståelse för att djur är djur. VI människor är inga hundar på två ben, det har jag aldrig påstått, men vi ska vara den som "styr", det ska vara runt oss det roliga händer så hunden inte behöver leta reda på det någon annanstans, det ska vara vi som sätter gränser och tillrättavisar om så behövs.

Håller med, och hierarkier och dominans förekommer sannerligen bland vilda djur. Jag undrar ibland hur dessa forskare som anser att detta inte förekommer resonerar? Jag får uppfattningen att de ser dominans som en synonym med tyranni. Att det skulle vara våldsamt och på liv och död. Dominans är en så enkel sak som att bestämma över någon annan, eller att vara den som tar ett beslut. Att ha förstatjing på resurser är dominans (parning). Hur förklarar du det när en tik korrigerar sina valpar tex?

Enligt Per Jensen, prof i etologi, är etologerna överens om att dominans inom djurvärlden handlar om att "tillförskaffa sig fördelar över en begränsad resurs".
Punkt j*vla slut. Finns det ingen begränsad resurs kan inte en dominansförhållande förekomma. Har inget med tyranni att göra, har inget med uppfostran av valpar att göra och har inget med språkförbristingar att göra.

Och en husse och/eller en matte är ingen begränsad resurs menar du...?

Sverre Sjölander, zoolog och etolog och prof.emeritus vid LiU menar att en hanhund ser sin husse som konkurrens om matte och vice versa. Att hunden är så integrerad med människan och så pass klyftig (?) att den visst ser skillnad mellan "honor" och "hanar" hos människor.

Senast ändrad:

/Swat

Egentligen skulle det inte förvåna mig om vi i många punkter var väldigt överens.
Jag kan hålla med dig om att det finns drösvis med "brats" som inte vet sin plats i hundvärlden. För mig vill de hundarna gärna bestämma, eller rättare sagt, de tror att de kan och önskar så. Men blanda inte ihop bestämmande med dominans, det är inte samma sak.

Ordbajseri tycker du, det får stå för dig, men jag anser att vi måste märka ord av den anledningen att ord märker oss.

Ta "Svartbergsmodellen" tex med en grön "trygghetskloss", en blå som representerar "samarbete" och en röd som representerar "bestämmande".
Den röda kallades i början för "dominasfält", nu har man ändrat det till "bestämmande". Det är ungefär samma skillnad som mellan självförtroende och självkänsla, jag tror säkert du kan hitta folk som säger "Sak samma, vad du märker ord" Men det är inte samma sak. Och dominans och bestämmande är inte heller samma sak.

Enligt Per Jensen, prof i etologi, är etologerna överens om att dominans inom djurvärlden handlar om att "tillförskaffa sig fördelar över en begränsad resurs".
Punkt j*vla slut. Finns det ingen begränsad resurs kan inte en dominansförhållande förekomma. Har inget med tyranni att göra, har inget med uppfostran av valpar att göra och har inget med språkförbristingar att göra.

Ja där är vi helt överens, jag anser dock att matte/husse/leksaker/ben eller annat som hunden som opportunist tycker den kan dra fördel av sannerligen kan översättas till "tillförskaffning av fördelar över en begränsad resurs".

I vår "flock" är den största resursen jag. Mina hundar ser min uppmärksamhet som något av de bästa som de kan få, för att det i sin tur leder till andra större fördelar ( vi har kul, jag matar, jag promenerar, jag leker, jag har leksaker, jag har kelstunder), allt de värdesätter. Stortiken gör allt hon kan i sin makt för att nå dit hon vill, och hon gör det med dominans mot den andra hunden om inte jag säger till. Ibland får även hon för sig att tycka att hon har förstatjing på sin bästa resurs (mig, och ja-jag kommer i begränsad upplaga) och gör sina försök till att få det förstatjinget före tex husse.

Inga konstigheter, vi människor är likadana.

Och en husse och/eller en matte är ingen begränsad resurs menar du...?

Sverre Sjölander, zoolog och etolog och prof.emeritus vid LiU menar att en hanhund ser sin husse som konkurrens om matte och vice versa. Att hunden är så integrerad med människan och så pass klyftig (?) att den visst ser skillnad mellan "honor" och "hanar" hos människor.

Jo, och jag har all respekt för Sverre, vi använder hans litteratur i den utbildning jag går just nu. Men diskussionen handlade om huruvida hunden på bilden är dominant mot sin husse. Jag säger att den inte är det.

Den är möjligen prövande, men knappast dominant. Gentemot vilken övrigt flockmedlem skulle i så fall dominansen riktas mot?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka