Vad göra åt dåligt bete?

snurpe

Trådstartare
Jag har sommarhagar på drygt 2 ha som börjar kännas dåliga och ger dåligt bete. Det är gammal åkermark som nu använts som bete i 8 år. Putsning har skötts lite dåligt, 2 gånger på de 8 åren.

Nu vill jag börja sköta om marken ordentligt med regelbunden putsning och ta nya tag. Hur får jag bäst nytt fräscht bete? Så om vallen? Hur gör man för att få bäst bete och skapa goda förutsättningar för framtiden? Goda råd? :)

/snurpe
 
Den är inte gödslad alls de år jag har haft den. Det är en del tistlar tillsammans med gräs. Lite visset är den på den förstås men hästarna betade det ganska hårt i somras och in på hösten så det är rätt kort nu.
 
Är det inte plöjt på så länge så är det svårt att få bra resultat utan att göra som @Texaz säger och plöja och så nytt. Orkar man sen inte putsa så slår jag ett slag för att växelbeta med får. Hästar/får brukar äta varandras rator och dessutom bra för parasittrycket då de inte har samma parasiter.
 
Jag tror gödsling kombinerat med putsning beroende på hur den betas kan räcka långt om ni inte tänk ta hö.
Det funkar bra hos oss i alla fall.
Sen är det inte fel om du kan låta något annat djurslag beta dör en sommar. Om det är möjligt.
 
Jag håller med @AndersB , putsning och gödsling räcker otroligt väl oftast och ger jättebra resultat om det sköts och görs när och som det ska ! Har mycket bra erfarenhet av det på tidigare hagar som typ varit så ansträngda att bara ogräs växt alternativt varit nedtrampade vinterhagar tillochmed . Tillichned vinterhagarna har gått att få fint nytt bete utan ogräs enbart den vägen . Nyckeln är ju dock just att puts och gödsel sker "rätt" samt att hagarna verkligen får vila från hästar rätt tider och rätt antal månader synkat med puts, gödsling osv . Givetvis beror det även lite på hur jordarna ser ut, här pratar vi tidigare (i grunden för 20+ år sedan) åkermark .
 
Jag har sommarhagar på drygt 2 ha som börjar kännas dåliga och ger dåligt bete. Det är gammal åkermark som nu använts som bete i 8 år. Putsning har skötts lite dåligt, 2 gånger på de 8 åren.

Nu vill jag börja sköta om marken ordentligt med regelbunden putsning och ta nya tag. Hur får jag bäst nytt fräscht bete? Så om vallen? Hur gör man för att få bäst bete och skapa goda förutsättningar för framtiden? Goda råd? :)

/snurpe

Det finaste och bästa betet jag haft till min häst sköttes såhär:

Vissa delar av ytan plöjning, gödsling och omsådd ca vartannat år
Vilande delar under sommaren betesputsades så fort hästarna bytte hagdel

Konceptet med att låta vissa delar helvila ett helt år där man både plöjt och sått in tycker jag verkade vara ett utmärkt upplägg, både vad gäller näring i betet och maskbekämpningen.
 
Det finaste och bästa betet jag haft till min häst sköttes såhär:

Vissa delar av ytan plöjning, gödsling och omsådd ca vartannat år
Vilande delar under sommaren betesputsades så fort hästarna bytte hagdel

Konceptet med att låta vissa delar helvila ett helt år där man både plöjt och sått in tycker jag verkade vara ett utmärkt upplägg, både vad gäller näring i betet och maskbekämpningen.
Men att plöja vartannat år, då hinner de ju knappt gå på det?
 
Vi har tänkt köra med 5-års-intervall, 2 år låter lite tätt...
Viktigt också att tänka på om man sår ny vall är att välja en blandning avsedd för bete till häst så att det tål trampet.
Fördelen med att plöja och så nytt är ju att man även blir av med parasiter.
Gödsla och putsa kan säkert fungera om man gör som @mackan säger, dvs gör det vitt rätt tillfälle. Gäller att putsa när det är riktigt torrt så att parasiterna dör. Är det fuktigt så sprider man bara ut rator och parasiter och ökar bara parasittrycket
 
Jo, visst. Men man sår inte ens om vall lika ofta, därav min fråga. Det låter lite överdrivet.

Överdrivet eller inte så enligt mig det bästa betet jag haft min häst på i alla fall. Fint gräs, näringsrikt och inget ogräs eller skadliga växter samt att man hade god koll på maskbekämpning. Sa inte att det var nödvändigt eller det absolut bästa sättet
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 264
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 171
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp