Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittar på Tredje skiftet. Min syster följde det slaviskt när det gick för många år sedan och jag har alltid tänkt att jag skulle se det, men jag har missat det, inte haft rätt kanal osv. Tänkt på det många gånger dock. Och nu hittade jag det på Viaplay strax efter hennes död. Det är numera något jag ser nästan varje kväll.
 
Idag har jag övat mig på att laga vegansk dillstuvad potatis. Jag skall ha gäster till middag i helgen och en av dem har konverterat till övertygad (läs militant) vegan. Med en stilla bön om att alla skulle kunna äta samma stuvning provade jag två recept med havremjölk/grädde och sojamjölk/grädde och olivolja och veganskt margarin istället för smör. Båda blev lika oätliga. Kryddor hjälpte inte alls.
Så det blir att, som vanligt, laga egen variant till henne och normal mat till oss andra. Hon får en sojaschnitzel (enda som fanns i enpack) och lenrimmad lax till resten,
Hela tiden stod och irriterade mig grön på att vi andra i vänkretsen anstränger oss för att tillfredsställa hennes nycker och undgå diskussioner men hon lägger inte två strån i kors utan serverar konstiga ersättningprodukter och förväntar sig att vi äta med god apptit.
Jag blir så trött! :(
Tänker du samma sak med allergier? Så omöjligt är det inte att använda veganska produkter, sonen är mjölkproteinallergiker sen några år tillbaka och det funkar utmärkt att göra stuvningar eller annan matlagning. Det jag framförallt saknar är något som kan ersätta ost. Men jag väljer istället rätter där det inte ingår eller gör två rätter.
 
Ville inte lämna sängen men upp kom jag.
Mina 5,3 km avverkade.
Satt på mig en typ klänning eftersom det är sista skoldagen för det här läsåret.
Dricker kaffe och tittar på Blue Blood.
16F595D3-018F-46BA-8195-0F65099263D2.jpeg
 
De lägger nån slags bevakning på ens personnummer så såfort något fiffel misstänks kan man ringa och få personnumret spärrat om jag fattade det rätt
Mer än så lyssnade jag inte

Aha. Då kanske man spärrar i onödan. Spärra personnummer gör ju (?) att man inte kan handla på nätet själv. Kan man ens hämta ut mediciner då :confused:
Plus att de flesta/många webbutiker numera kräver signering med BankID.
Jag har spärrat mitt personnummer, pga borttappat körkort. Men ha inte haft något problem än och då har det gått 3 månader. Men problemet blir ju om det behövs göras en kreditupplysning...
 
Ok. Är på bussen på väg till skolan. Det är en hel skolklass på bussen och på ca 5 min har barnen:
1) Sparkat i säter ungefär fem gånger.
2) Försökt skicka bilder via AirDrop sju gånger.

Det första kan jag inte göra så mycket åt. Men AirDrop är i alla fall avstängt nu.
Det här kan bli en lång resa 😅
 
Kollegan tillika min bästa vän har just dragit in en stor affär på jobbet. Han är nu odräglig som tusan och går runt och skrävlar om vilken SUCCÉ han är på alla plan.

Jag skickade ett mess till en av våra gemensamma vänner som brukar vara bra på att plocka ner folk på jorden. Fick exakt det svaret jag behövde 😂😂😂

Screenshot_20220609_092324.jpg
 
Varit och handlat ett kort till imorgon 😅 Svårt det är att köpa presenter till studenter. Men men det blev något iaf 😅

Nu har jag rullat in vagnen och ska hämta Trulman ute i hagen sen är de dags för en timmes meditation i skogen. Hoppas vi slipper regnet ser inte så lovande ut.
 
Alltså har lite svårt att bestämma mig. Har eg ett inbokat urvalsprov till vårdadminstratör inbokat idag (suck mitt i smeten i Linköping där jag verkligen avskyr att köra, var ju mer toppen för min del när de hade det i Sörping, men men). Jag vill ju gärna plugga till detta; det är jag fortfarande nyfiken på! Men. Det är ju 2 års studier. Jag har CSN för 1,5 år kvar. Alltså behöver jag eg jobba nu istället och spara ihop pengar för att kunna plugga tiden ut. Dessutom är det ju som min sambo ser, en fördel att ha två löner nu ett tag efter att ha levt på hans lön + rätt kass a-kassa.,Lite samma sak om jag börjar plugga- mindre pengar. Samtidigt så vill jag gärna jobba ett tag nu då jag tycker det är roligt i handeln som jag ju också varit nyfiken på ett tag och äntligen fått innen fot i. Dock är ju detta främst sommarvik. med chans till förlängning men å andra sidan har ju de lågsäsong efter sommaren rent generellt; kanske inte alls får in tillräckligt med timmar- sånt vet jag ju inte nu. Dessutom så är det ju det här med barn också...Börja plugga för att ta uppehåll relativt snart OM i så fall...? Åldern tickar ju på och som en kollega sa .Det perfekta tillfället kommer aldrig, man måste bestämma sig. Men just börja plugga och göra uppehåll är ju kanske dumt och dessutom kanske skönt att att ha en längre paus från vården, och kanske sedan hoppa på utbildningen och då kunna jobba direkt...! Är ju som sagt glad över att ha lämnat vården (äldreomsorgen) just pga hur det styrs och ser just nu många fördelar med att jobba I handeln; inte minst skönt att kunna släppa jobbet direkt när passet är slut!
 
Alltså har lite svårt att bestämma mig. Har eg ett inbokat urvalsprov till vårdadminstratör inbokat idag (suck mitt i smeten i Linköping där jag verkligen avskyr att köra, var ju mer toppen för min del när de hade det i Sörping, men men). Jag vill ju gärna plugga till detta; det är jag fortfarande nyfiken på! Men. Det är ju 2 års studier. Jag har CSN för 1,5 år kvar. Alltså behöver jag eg jobba nu istället och spara ihop pengar för att kunna plugga tiden ut. Dessutom är det ju som min sambo ser, en fördel att ha två löner nu ett tag efter att ha levt på hans lön + rätt kass a-kassa.,Lite samma sak om jag börjar plugga- mindre pengar. Samtidigt så vill jag gärna jobba ett tag nu då jag tycker det är roligt i handeln som jag ju också varit nyfiken på ett tag och äntligen fått innen fot i. Dock är ju detta främst sommarvik. med chans till förlängning men å andra sidan har ju de lågsäsong efter sommaren rent generellt; kanske inte alls får in tillräckligt med timmar- sånt vet jag ju inte nu. Dessutom så är det ju det här med barn också...Börja plugga för att ta uppehåll relativt snart OM i så fall...? Åldern tickar ju på och som en kollega sa .Det perfekta tillfället kommer aldrig, man måste bestämma sig. Men just börja plugga och göra uppehåll är ju kanske dumt och dessutom kanske skönt att att ha en längre paus från vården, och kanske sedan hoppa på utbildningen och då kunna jobba direkt...! Är ju som sagt glad över att ha lämnat vården (äldreomsorgen) just pga hur det styrs och ser just nu många fördelar med att jobba I handeln; inte minst skönt att kunna släppa jobbet direkt när passet är slut!
Gör provet i vilket fall som helst. Är ofta många sökande och svårt att komma in. Kommer du in så ta beslutet då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 156
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
Svar
1
· Visningar
55
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 213
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 166
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp