Vad ger ni..

Sv: Vad ger ni..

att hälla upp mineralpellets och ställa ut är en dålig idé. Många hästar tycker sånt är smaskens och kan sätta i sig hela baljan på en dag.

Köp istället en färdig balja med en hård kaka av salt med mineraler i. Där blir doseringen lite mer rimlig. Köp en ren saltsten också.

Jag köper en färdig balja med mineraler och ställer den i ett bildäck.(om hästen vill krafsa så går baljan inte sönder) och en stor vit saltsten.

Den svårfödda damen kommer få nästan samma kraftfodermängd som förut. Just nu får hon runt 4 kg kraft sammanlagt.

Lättfödda kommer få lite pellets bara som godis då hon är lättfödd :angel:

min har redan fläskat på sig av gräset:cry:
han kommer endast att få lite kraft till vitaminer o.sv. i sommar
på sensommaren kommer han att få extra proteiner pga av att han föll ur vid den tiden förra sommaren

Denna mineralbalja, finns den hos tex Granngården att köpa? Eller var hittar man sånna?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min i sommar. Hon kommer gå i gräshage men kommer antagligen tas in över natten. Kommer då få kvällshö som vanligt. Kommer antagligen även ge lite kraftfoder med. Hippo Bas Müsli och Krafft Miner Blå. Inga vitaminer dock för det har hon tillgodosett i det andra. Salt efter behov, hon har dock alltid en salsten inne i boxen.

Mineralbalja och saltsten är det enda min pålle har fått på somrarna hitills (har gått på hingstbete i stooor hage med bra bete).

I år när han är "vuxen" och valack ;) kommer han gå på bete på ett annat ställe där hagen är lite mindre, får se om det kommer att behövas andra tillskott då.

Förra sommaren fick hon lite betfor och salt. Mineraler också har jag för mig om.

Den sommaren red jag inte så hårt, så i sommar vet jag inte hur det blir med detiom att jag trnar betydligt hårdare nu :p

Två av mina hästar som är ganska svåra att hålla i bra hull under vinter får ingenting annat än salt i hagen och lite betfor och havre när jag tar in dem. De går på en odlad men ogödslad vall och klarar sig mkt bra på det som finns i hagen. Det är ett fullblod och ett varmblod. Mina två ponnyer går kvar i vinterhagen som är stor men innehåller ej riktigt bete. De får inte heller ngt extra. den ena av dem har haft fångkänning så vi tar det lugnt.

Rids och arbetas hästen varje dag nästan ger jag kraftfoder hela sommaren. Lite i början på betet och ökar med takt gräset blir mindre näringsrikt.

Ger väl 2 dl lucernpellets + 1dl foderjäst i början för att blanda ut mineraler och salt i början av juni.
Men sen ökar jag upp det rätt snabbt, när det gröna späda gräset blir mer gult och längre. Har en svårfödd häst, så beroende på hur han känns och ser ut så ger jag:
0,5-0,8 kg lucernpellets, 1dl foderjäst + ½dl-1½dl olja och kanske lite korn, för att han inte ska tunna ur i aug/sept där jag ev ökar kraftfodret ännu mer. Är svårt med han för tunnar han ur går det FORT, så det gäller att försöka hålla han fet under betet.

Våra går på gräs på dagen, inne på natten. Det vi drar in på är fri tillgång på grovfoder ute, annars har de kvar kraftfoder och fri tillgång inne.

Jag är tack och lov utrustad med mycket bra beten.... Så en saltsten och mineraler är allt som serveras under sommaren. Riktiga torrsommrar då torkar betet bort... Då serveras det hö i hagen som komplement.

Fjorden som stått här i vinter kommer att flytta om ett par veckor. Mitt bete är alldeles för kraftigt för hästar av den sorten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka