Vad ger ni mer än havre?

Sparvoga

Trådstartare
Sitter och funderar vad man kan ge mer än bara havre! Groov, hippo top, Kraft musli + mineraler? Kan man blanda fibergi o havre eller är det bara onödigt och dumt? Vill bara ha lite förslag. Är till en växande 5-åring....
 
Sv: Vad ger ni mer än havre?

Du kan alltid blanda allting, om du vill. :)
Men vad behöver hästen? Är höet proteinfattigt, eller vad är det du behöver lägga till?

Läs innehållsförteckningarna och jämför, det kan ju vara dumt att köpa ett dyrt färdigfoder som i princip är jämförbart med havre, och om höet är proteinfattigt är inte Krafft Ponny det bästa komplementet osv.
 
Sv: Vad ger ni mer än havre?

Om man har ett normalhö så kan man ge tex, 0,5-1kg Baileys oat balancer mix till havren. För att få mer energi i form av fett och vitaminer, aminosyror m,m. Min häst blir pigg o blank o fin av det. :)
 
Sv: Vad ger ni mer än havre?

Allra smartast är att ge ett kraftfoder som kompletterar bristen i höet, och att ge kraft och mineraler OM + i den utsträckning som det behövs. Det kan också vara god ekonomi i att analysera höet först, i stället för att köpa tillskott som inte behövs.

I år har vi ett ganska taskigt hö, så det blir lucern, Kraffts nya groov och lite soja. Havre fungerade inte vidare bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp