vad ger ni för vitaminer/mineraler

jassica

Trådstartare
det här med vitaminer är lite av en djungel, och så är det ganska dyrt tycker jag.

mina äter mustangs vitaminer, 10 kg för runt 450kr, vad kör ni på?

Sv: vad ger ni för vitaminer/mineraler

Varför ger du vitaminer? Använder du förra årets grovfoder?
Om du använder årets grovfoder så behöver du inte tillsätta några vitaminer alls eftersom det finns i grovfodret. Det är bara när man ger förra årets som man behöver tillsätta det då vitaminhalten sjunker vid lagring.

Vilket mineralfoder man behöver använda beror på grovfoderanalysens svar. Ofta behöver man bara tillsätta selen eftersom våra svenska jordar har brist på det.

Kolla på "ko"-avdelningen, där brukar man finna de absolut billigaste alternativen.
Betalde ca 250:- för en 3 kg hink där dagsdosen är ca 10 g om dagen. Ca 80 öre/portion.

Den ena får kalk, Biomag och SeloE, den andra bara kalk och SeloE eftersom det är vad som fattas i grovfodret. Vad den tredje får vet jag inte då hon är utlånad :p Funderar på att byta till Miner Grön åt den första, ska räkna på kostnaden...

Ger mineral blå ur krafft's sortiment, kompliterar med e-vitamin pellts även de från krafft.

Kolla på "ko"-avdelningen, där brukar man finna de absolut billigaste alternativen.
Betalde ca 250:- för en 3 kg hink där dagsdosen är ca 10 g om dagen. Ca 80 öre/portion.

Man ska INTE ge Ko-mineraler till hästar! Olika djur, olika mineraler:crazy:

Det går inte att rekommendera om man inte vet vad du ger för grovfoder! Allt beror på just din häst och vilka behov den har. Har du ett bra grovfoder så kanske det inte behövs några tillskott.

Sen kan jag hålla med om att det är en djungel av tillskott. De bästa leverantörerna och tillverkare av kraftfoder jag förlitar mig på är de svenska som enligt mig är sk. "experter" på våra förhållanden här i Sverige. Det finns många att rådfråga där, vänd dig till dem. De svar man får på ett forum kan aldrig ersätta expertisen. Som det där med ko-mineraler?? Vart tar kunskapen vägen? :grin:

Man ska INTE ge Ko-mineraler till hästar! Olika djur, olika mineraler:crazy:

Vitaminer är det jag ger därifrån och det är till alla olika djurslag. Skulle absolut kunna köpa mineraler också om de hade passat mitt grovfoder bra. Vad är det för konstigt med det?
Den enda skillnaden på de vitaminer jag köper och de som står på hästhyllan är att de för häst är 5 gånger dyrare.

Varför ger du vitaminer? Använder du förra årets grovfoder?
halvt kl
Jag tar gärna emot tips på vilka sorters vitaminer man bör komplettera med när man fodrar med ett år gammalt silage. :)

(innan folk börjar spotta och fräsa ang mitt val att köpa ett år gammalt silage så beror det på att silaget passar superbra till mina hästar. Bra värden som är enkla att kombinera till mina helt två olika hästtyper, behöver bara komplettera med lusern och mineraler. Ja vitaminer också :D . Låg sockerhalt = bra till fånghästen. Vill inte ha annat grovfoder).

Min äter nu Hippos röda för de passade till grf. Ska även köpa till extra E-vit pga korsförlamning och utfodring med linfröolja.

Svarar flera!

Nötmineraler väljer många att ge för att de är billigare!
Det som oftast skiljer sig från hästmineraler är att nötmineralerna innehåller mer kobolt, jod (ofta 10 ggr mer), zink, mangan och ofta även ganska mycket A o D-vitamin! Seleninnehållet är också ofta 1,5-2,5 gånger mer än i hästmineraler.
Så ska man använda nötmineraler bör man räkna även på spårämnena och inte bara calcium, fosfor och magnesium!

Jag ger Krafft miner vit då jag ger lucern som är calciumrikt så passar de mineralerna bra:)

Har kollat runt bland andra märken men inget passar så bra som just miner vit till mina hästars foderstater. Jag tycker även det är drygt, knappt en ½ dl morgon och kväll behövs i år:)

Jag ger salsas mineraler, de passar bra till kraftfodret. Ser man till kvoten k/p kvoten så hade egentligen krafts gröna mineraler passat bättre men då blir det ändå brist på övriga ämnen så jag får ge lika mycket ändå, alternativt köpt fler tillskottsfoder.

Köper i lösvikt, kommer inte ihåg kilopriset.

Vi har bra sammansättning mineraler i fodret (ca/p-kvot) dock lite låga värden . Men de vuxna hästanas behov blir tillgodosatt så de får bara selen (tokosel) . Min 2-åring får miner blå då han har högre behov och inte får i sig såpass mkt silage så han får i sig det han behöver.

Nej, de äter årets hö, på nysådd vall. jag ser ingen skillnad på dem när de äter mineraler eller inte äter, men jag ger ändå då det känns bra, de är travhästar allihopa så de tränas ju mycket, då känns det bättre att ge dem det.

Jag ger salsas mineraler, de passar bra till kraftfodret. Ser man till kvoten k/p kvoten så hade egentligen krafts gröna mineraler passat bättre men då blir det ändå brist på övriga ämnen så jag får ge lika mycket ändå, alternativt köpt fler tillskottsfoder.

Köper i lösvikt, kommer inte ihåg kilopriset.

Såg nu att jag betalar 23 kr/kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka