Vad ger ni för typ av protein till er häst?

J

Jo_bo

Jag vill börja ge en gammal märr (30 år) protein som tillskott.
Hon har aldrig haft fång men däremot kolik på senare år.
Börjar bli förskräckligt smal och jag misstänker att höet har låga värden, betet gav henne hull i våras (då är ju gräset mer rikt på protein) men nu ger det inte mycket.

Vilket protein preparat ska jag välja???
Soja- är det verkligen bra?

Jag struntar i priset- kosta vad det kosta vill, bara någon kan ge mig tips på ett bra protein tillskott för hästar.

Tack så mycket på förhand alla!

Sv: Vad ger ni för typ av protein till er häst?

Även om (eller kanske just för att) hästen är så gammal så skulle jag antingen direkt ta blodprov för att kolla bandmask, eller avmaska ändå med Equimax (tar både blodmask och flera stadier av bandmasken).

Mager och kolik gör att jag inte skulle tveka innan jag började fibbla med nytt foder.

Jag skulle prova att ge lusern. Soja är också ett bra proteinfoder, sedan finns Krafft protein, som innehåller 330g smrp/kg.

Testa att ge henne lusern, det ger hästarna fint hull & päls.
Mvh Linda

Lusern är jättebra ;)
Min 30-åring som är lite (läs MYCKET) kräsen i maten som inte vill äta så mycket lusern ger jag även soja + hippo grow feed (tror jag det heter?)
Se till att du har ett hö med bra väden och som är lätttuggat. Kanske äter din häst lusernhack bra?
Tänk på att gammla hästar har svårt att ta upp näringen. Tillskott med B-vitamnin är jättebra framför allt för kolikhästar + att det hjälper till så att näringen lättare tas upp av kroppen. Min pålle får även vanlig matolja.

Lycka till!

Lusern är jättebra och OM hon har problem med tänder funkar det bra för du blöter upp pellets till en gröt. Jag har ju själv en 27-åring som gick ner mycket på betet trots stödfodring men nu fick jag ett kosttillskott av min pojkvänn (som är veterinär) och det verkar göra underverk. Det är protien i form av aminosyror (fråga mig inte??) och jag ska kolla hemma vad det hette. Det brukar räcka med 1-2 månaders behandling för att hästen ska bli riktigt rund och fin. Det kostar nog ca 700 kr per burk = 1 månad. Återkommer med namnet i kväll.

Först vill jag gratulera dig som har lyckats ge din häst en sån högaktningsvärd ålder! :bow:

Tyvärr kan jag inget om så gamla hästar, men jag ger min häst extra protein i form av lusern (och pellets).

Puttar lite för jag vill veta vad proteinfodret du pratar om heter... :)

Glömde kolla igår, lovar att göra det idag

Jag ger min häst sojamjöl (i pelletsform). Sojamjöl är eg inte tillverkat för hästar men man kan ge upp till 3-400gr till stor häst utan att det är problem. Jag ger 150gr till min häst på 750kg för att få upp kvoten lite då mitt hö har lite för låg proteinnivå.

Pratade med Krafts foderrådgivare som gav mig rekommendationen ovan. Tydligen kan sojamjöl ge slaggprodukter i kroppen som inte är bra om det blir för mycket...

Det var mitt lilla bidrag i debatten!

Puttar lite för jag vill veta vad proteinfodret du pratar om heter... :)

Hej

nu har jag kollat och det heter Equitop Myoplast och företaget som har det heter Boehringer Ingelheim och finns i Malmö. Vill du ha numret till dem så PM :a mig.

TACK!

Kan djurapoteket i Trollhättan ta hem det? 700kr för ca en månad?

HEJ!! JA HAR DU KOLLAT TÄNDERNA PÅ DIN HÄST,, OFTA BEROR DET PÅ ATT DOM INTE FUNGERAR PÅ EN SÅ GAMMAL HÄST,, JA HADE KOLLAT DET O SÅ HADE JA GETT HENNE LUSERN UPPBLÖTT,,O ETT LÄTTUGGAT GROVFODER,,:d SE OXÅ TILL ATT HON FÅR RO ATT ÄTA OM HON TEX GÅR I EN FLOCK,,(INTE SÄKERT ATT HON FÅR DET FÖR DOM ANDRA)RANGEN SJUNKER MED ÅLDERN,, MKE FIBRER BEHÖVER DOM OXÅ FÖR TJOCKTARMENS FUNKTIONER,,,O AVMASKNINGEN (/ DET KAN BERO PÅ PARASITER OM DOM OXÅ TAPPAR HULL,, ALLMÄNTILLSTÅNDET,, KANSKE LITE LINFRÖOLJA,, LYCKA TILL HOPPAS DU FÅR UPP HENNE I HULL,, MASSAGE O MKE KÄRLEK ,,,, KRAMAR SOBRINA....

När du skriver med stora bokstäver så där så skriker du.

Bara så du vet...

Jag gav min arab Krafft Protein + extra B vitaminer sista fem åren eftersom han hade jättesvårt att hålla hull under vinterhalvåret, han blev 23 år:smirk:
Det tog ca en vecka så såg man resultat!
Lycka till!:bump:

*kl*
Jag tror att det bara är veterinärer som får sälja det tillskottet men är inte helt säker. Jag ska ge samma tillskott till min häst (har för mej att det hette så) i vår för att hjälpa hennes muskeluppbyggnad till tävlingssäsongen.

Till TS: Jag gav mitt gamla halv blod krafft breed, vetekli, krossad havre, soja och linfrökaka och olja. Hon var i jätte fint hull ända tills den dagen hon avlivades. Hon blev 26 och avlivades pga ålderskolik.
Annars finns det ett jätte bra foder för att få upp hästar i hull som heter hestekrafft. Jag älskar det fodret och mina hästar har älskat det. Jag har sett benrangel som har börjat få fint hull på noll tid ungefär.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 127
Senast: corzette
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 906
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3