Vad ger ni för foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 6 233
Sv: Vad ger ni för foder?

min får fri tillgång till hösilage, betfor, proteinpellet, korn, jäst, biotin, glucosamin och e-vitamin

min får fri tillgång till hösilage, betfor, proteinpellet, korn, jäst, biotin, glucosamin och e-vitamin

hur ser det ut? Häller du upp allt foder i olika hinkar och ställer in i boxen?
Skulle vara kul att höra vad hästen fördrar att äta, vilket det går åt mest utav.

:angel:

haha var lite trött det är bara hösilgaet han får fri tillgång på=)
sen är det
0,5kg protein
0,5kg korn
2dl jäst
ca2dl betfor
o sen resten ges med rekomenderad dos dvs med de måtten som finns i kommer inte ihåg hur mycket de innehåller...

KL
Den tjocka nordsvensken får från och med igår 6kg torrt hösilage (mkt protein och normala till lite över normalt med resten, enligt bonden vi fått det av.. han har inte kvar analysen men vi litar på honom, barndomsvän till pappa) och fri tillgång på halm.
Tar gärna emot råd om denna foderstaten (via pm) med, han väger typ +100 kg för mycket, men behöver ju ändå sin näring..
Kanske ändrar fodret mer när vi pratat med förre ägaren på tisdag, ev. gör vi en ny analys.

Den smale travaren (148cm) som behöver gå upp en 50kg får 9kg hö (samma som nordisen, hade gärna gett mer men han ska ju äta det med) och ca 2kg kornkross. Plus en skvätt solrosolja.
Fick lucern innan men enligt vår kära bonde var det rätt onödigt eftersom höt i sig hade så mycket protein, vi skulle ge mer hö istället.. så vi ska proppa i honom så mycket vi kan åtminstonde tills han får bättre hull.

fullblodet
20 kg höensilage + 3 kg hö inne på kvällen.
1 kg lusern
1 kg hippo alfa
1 kg betfor
Har ändrat hennes foderstat en aning.

travaren
20 kg höensilage
½ kg Hippo Bas
0.2 kg betfor
mineraler

Det jag funderar på är det du skriver om fri tillgång på halm. Jag har en övervuxen New Forrest som av någon märklig anledning går upp i vikt hela tiden. Jag har nu konstaterat att det är halmen jag kommer att få dra ner på. Den innehåller inget protein men om man läser på Buke så innehåller den tydligen ändå mycket kalorier (eller kolhydrater). Höet vi har är visserligen bra men att han skulle lyckas bli så fet på fem och ett halvt kilo torrhö (även om det är ett topphö) tror jag inte på.

jag ger det för att hålla hästens mage i balans (istället för att ge tex MagoTarm, eller vad det heter). Det är bra för mikroorganismerna i tarmen.

OK då vet ja jue det!:idea:
Måste vbäl vara mkt billigare också, o om de funkar lika bra e de jue perfekt:p:banana:

Jo, men hur mår magen om han bara får 6kg per dag? :3 Han behöver ju ha nåt att smälta hela tiden, speciellt som de går ute så mycket som de gör. Han äter inte mycket halm ute (finns fortfarande gräs, det var magert redan i full tillväxt så det är ju inget i det nu direkt) och han får allt höet inne på natten, plus den halm han petar i sig. Är inte så många kg, konstigt nog, men halmen tar vi inte bort. det jag mest undrar är om 6kg bra, proteinrikt hö är tillräckligt för en nordsvensk på kanske 800kg.. eller mer, vet inte exakt vad han väger heller i idealvikt. Eller om han får i sig tillräckligt mycket på ännu mindre..

jag ger min lättfödda nordsvensk 14kg hösilage om dagen.
6 kg är alldeles för lite.
Mitt hösilage är det mycket bra värden på.
Så snåla inte med grovfodret.

Halm är grovfoder.. :S
*suck* han behöver verkligen bantas ner.. har knappt fått ngt hö alls nu i somras, betet är väldigt magert, ändå går han inte ner..
Hoppas de som ska hjälpa oss med selen på tisdag får det att passa, så kan vi motionera honom ordentligt..
Behövs det inte lite mindre hö än hösilage pga vattenhalten?
Men nu har jag kapat tråden..

jo, men frågan är om han får i sig tillräckligt med energi, protein och näring.
Jag kan inte mycket om sånthär så jag är väl inte rätt person att ge svar egentligen.
Halm innehåller väl inte så mycket näring, mest mättnadskänsla?

Hösilage
Kornkross
Betfor
Mineraler
B-vitamin
I våran halm är det en hel del timotej som har kommit med, så hon pillar i sig av det också...

Nej, det är för lite hö. Är det hösilage dessutom så lär han behöva mycket mer. Kan han inte få det i stället för halm. Spånar bara. Det är nog milly och HH på det här forumet som är experter. Torrhö kan man väl ge mindre av ifall det är lika bra näringsvärde som i hösilaget. Det är det man får titta på. Halm blir de dessutom bukiga av. Men som sagt ingen expert. Bara funderingar.

Han har fått mindre innan men bara gått upp i vikt.. trots att gräset är magert som attan, speciellt nu, och det enda han får mr än hö är mineraler och halm..
Ökade högivan för att täcka proteinbehovet bättre.. (det är mkt högt proteinvärde i det)
Hur är det eg med den här ''minst 1,3kg ts per 100kg häst'' regeln, är inte det mest för att magen ska ha nåt att jobba med, näringsvärdet på hö är ju ändå väldigt varierande så en sån regel kan ju inte vara vettig? Och i det avseendet är ju halm lika bra som hö..
Det är hösilage, men vi torkar det iom att hästarna inte hinner äta upp det i tid. Funkar bra; det håller sig frächt och fint så :)
Ska prata med förre ägarna om foder och så.. behöver tänka på det här.
Eventuellt måste vi skicka in en ny analys för att få exakta siffror och lägga en bra foderstat, känns lite onödigt iom att vi vet ca (analyserat förut men analysen är borta)... det är ju rätt dyrt, och inte jag som betalar.
Men jag/vi ska försöka klura ut nån bra lösning på att få ner honom i vikt utan att han mår dåligt. Tack för svaren, jag tänker på dem.

*kl*

min flicka får för tillfället:

14 kg hösilage
0,4 kg eggersmann equi crisp musli
0,4 kg havre
1 dl mineraler

kommer ändras inom kort då jag väntar på mineralanalys, täcker grovfodret behovet så kommer jag inte ge henne extra mineraler.

kl

min får
  • kross 75%havre25%korn
  • lusern
  • betfor
  • åsebro cool
  • foder jäst
  • mineraler
  • b-vitamin
  • e-vitamin
  • vitlök
  • äppelcidervinäger

Min får:
Hösilage
Havre
Betfor
Mineraler
B-vitamin
Vitlök
Linfröolja

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka