Vad ger ni för foder?

B

bibbi

Vad ger ni för foder till era avelshästar och unghästar? Vad rekommenderar ni till avelshingstar som är svåra att hålla i hull? Och hur mycket krafftfoder ger ni till nyavvanda föl?

Sv: Vad ger ni för foder?

Hö och Hippo Alfa. Fölen är inte avvanda än ( är drygt 5 månader) men får ca ½ kg kraftfoder. Har islandshästar.

Helst bara ett bra hö. Brister höt i näringsvärde (proteinet brukar vara det som är knepigt att få till) så använder jag Kraffts produkter och soja.

Vi ger hösilage med mycket bra värde, så bra att vi inte ska behöva ge nåt tillskottsfoder. Men väljer ändå att ge krafftfoder vid sidan om för säkerhets skull. I somras gick hingsten på bete + att han fick hö och krafftfoder men ändå tyckte vi att han var tunn.
Visst vore det väl bra om hästarna kunde klara sig på stråfoder...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV