Vad ger ni för foder till era kallblodstravare?

Ainon

Trådstartare
Vad ger ni för foder och mängd till era kallblodstravare?

Många kallblodstravare är ju lite heta och det vill man kanske inte förstora samtidigt som de ofta är (i alla fall enligt min erfarenhet) svåra att hålla hull på :crazy:
 
Sv: Vad ger ni för foder till era kallblodstravare?

Min går just nu på gräs, och hon får 0,7 kg havre och 100 g (torr vikt) betfor, samt 2 kg morötter. Hon kommer in på natten och då får hon ca 2 kg hösilage som hon inte äter upp utan bäddar fint med i boxen.:crazy:
Damen ifråga är 159 i mkh och väger ca 700 kg. Hon rids 5-6 dagar/vecka, allt mellan 30 minuter på ridbanan (AR) och 2 timmar i skogen.

I vintras, då hon stod på vintervila, fick hon samma havre- , morots- och betformängd, men dessutom lucern. Hösilaget var som mest uppe på 23 kg, men det var när det var omkring -20. Hon bor i utebox och går ute mycket även vintertid.

Immer
 
Sv: Vad ger ni för foder till era kallblodstravare?

Min kallblodstravare (5 år, 158 cm, arbete 5 dagar i veckan) går på

Bete på dagarna
8-9 kg hö på natten (så mycket han orkar, äter inte mer)
1,2 kg Hippoalfa delat på morgon- och kvällsmat

I höstas och vintras hade jag lite bök och stök med foderstaten, men landade till slut på 90 MJ och en kvot på cirka 6,5.
Så i vintras/våras gick han till slut på
cirka 10-12 kg hö
0,5 kg lucernhack
1,2 kg Hippoalfa
300 g sojamjöl
... tror jag, om jag minns rätt.

Men jag håller med dig om att det är en svår balansgång mellan hull och pigghet. Jag ökade foderstaten för snabbt i vintras när han tappade hull, och fick en helt oridbar häst under en period :o . Men nu funkar han bra, och i höst har jag tänkt att ta upp honom på 100 MJ men fortfarande kvot kring 6,5.
 
Sv: Vad ger ni för foder till era kallblodstravare?

Står och funderar på foderstat till min foderhäst som kommer i juni, han står för tillfället på ingen foderstat alls...
Vill hitta en bra foderstat som absolut inte gör honom hetare (är redan väldigt pigg)

Det ingår 8kg torrhö i hyran (ska se om det går att köpa mer).Sen tänkte jag 0,5kg lusern, 0,5kg korn och 200g betfor samt mineraler blå. Får väll se hur det funkar.
Har aldrig själv utformat en foderstat för ett ett piggt kallblod (lätt byggt ca 160cm i mkh) så det är intressant att se vad ni andra ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp