Vad ger ni för färskfoder och vad betalar ni?

F

Fruentimber

Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.

Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?

Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.

12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. :angel: Ligger väl runt 8-9 kg.

Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.

Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder! :bump:

12189066_10153021315011741_590629486663985638_n.jpg

Slänger in en bild på skruttfisarna också! :D :love:

Nu ger jag Nordic. Gav Fodax tidigare, det är väl det billigaste tror jag. Nordic är billigare än VoH men dyrare än Fodax. Min kille har också varit ganska tunn under slyngelperioden men nu har han faktiskt gått upp lite i vikt och han verkar gilla Nordic. Han är rätt kräsen.

Nu ger jag Nordic. Gav Fodax tidigare, det är väl det billigaste tror jag. Nordic är billigare än VoH men dyrare än Fodax. Min kille har också varit ganska tunn under slyngelperioden men nu har han faktiskt gått upp lite i vikt och han verkar gilla Nordic. Han är rätt kräsen.

Vad är det för hund, hur mycket handlar du per gång och vad betalar du?
Har fått en prislista från en återförsäljare av Nordic, men tycker inte att det är vidare billigt ändå. Skulle dessutom behöva åka ett antal mil för att få tag på det, men det kanske det är värt.

Om gamlingen är småtjock gör det väl absolut ingenting om hon är lite kräsen och kanske inte äter så jättemycket? Blir ju bara enklare att få ner henne i vikt då!

Nu barfar ju jag och köper en del via slakterier osv, så jag kommer ju billigt undan många gånger.

Men här i affärerna kostar tex vom og hundemat inte speciellt mycket för att vara färskfoder, framförallt inte om du jämför priset på deras 5kg-korvar med priset på mush vaisto :p Dock är jag inte speciellt förtjust i innehållet på några färskfoder förutom just mush vaisto, men föredrar samtliga före torrfoder. I din situation hade jag nog bara åkt till någon djuraffär och köpt på mig lite vad som helst som räknades som "helfoder". Går ju utmärkt att blanda och växla mellan olika sorter, och genom att göra det går det att få lite roligare innehåll än det enformiga som ofta är i de billiga sorterna.

Vi testade fodax och har sen fortsatt sedan ett år tillbaka. Hundarna är nöjda, den ena med lite ful päls blev jättefin. Vi har vant oss vid rutinen med färskfoder och tycker det är smidigt att hantera.

Köper direkt från fodaxbilen , då har vi redan betalt vid beställningen. Jättesmidigt!

Systers kräsna hund som åt dåligt äter idag med väldigt god aptit.

Mina hundar får Fodax och jag brukar beställa hem två påsar i månaden, brukar landa på 6-700 någonting(?) och räcker 1,5 månad för en tax och en 30+-kilo vinthund. Galgon har jag alltid haft stora problem med att hålla rätt vikt på och dessutom blir han lätt risig i magen, men fodax har fungerat jättebra. Har testat klass, sund hundmat och VoH till dem också. Sund hundmat fungerade jättebra och såg väldigt fräscht ut men var kostsamt till en så stor hund. Klass blev vinthunden väldigt risig i magen på. Allra sämst har VoH fungerat för oss, det var väldigt dyrt, hundarna bajsade lekakulor och tappade i vikt. Nordic finns inte att få tag på i närområdet, annars hade jag gärna testat det med :)

Om gamlingen är småtjock gör det väl absolut ingenting om hon är lite kräsen och kanske inte äter så jättemycket? Blir ju bara enklare att få ner henne i vikt då!

Nu barfar ju jag och köper en del via slakterier osv, så jag kommer ju billigt undan många gånger.

Men här i affärerna kostar tex vom og hundemat inte speciellt mycket för att vara färskfoder, framförallt inte om du jämför priset på deras 5kg-korvar med priset på mush vaisto :p Dock är jag inte speciellt förtjust i innehållet på några färskfoder förutom just mush vaisto, men föredrar samtliga före torrfoder. I din situation hade jag nog bara åkt till någon djuraffär och köpt på mig lite vad som helst som räknades som "helfoder". Går ju utmärkt att blanda och växla mellan olika sorter, och genom att göra det går det att få lite roligare innehåll än det enformiga som ofta är i de billiga sorterna.

Problemet är att gamlingen har magproblem och därför måste äta för att inte bli dålig.
Att åka till djuraffärerna och mixa och blanda är vad vi har gjort hittills. Nu vet jag inte vad du anser är "dyrt", men det har hittills kostat på tok för mycket helt enkelt. Jag tror att vi i runda slängar lagt ut runt 7-800 kr, om inte mer, på mat varje månad. Visst vill jag ge mina hundar bra mat, men det är svårt att intala sig att det verkligen är värt böket när en 12 kg säck från Standardt inte ens kostar femhundringen.

Vi testade fodax och har sen fortsatt sedan ett år tillbaka. Hundarna är nöjda, den ena med lite ful päls blev jättefin. Vi har vant oss vid rutinen med färskfoder och tycker det är smidigt att hantera.

Köper direkt från fodaxbilen , då har vi redan betalt vid beställningen. Jättesmidigt!

Systers kräsna hund som åt dåligt äter idag med väldigt god aptit.

Mina hundar får Fodax och jag brukar beställa hem två påsar i månaden, brukar landa på 6-700 någonting(?) och räcker 1,5 månad för en tax och en 30+-kilo vinthund. Galgon har jag alltid haft stora problem med att hålla rätt vikt på och dessutom blir han lätt risig i magen, men fodax har fungerat jättebra. Har testat klass, sund hundmat och VoH till dem också. Sund hundmat fungerade jättebra och såg väldigt fräscht ut men var kostsamt till en så stor hund. Klass blev vinthunden väldigt risig i magen på. Allra sämst har VoH fungerat för oss, det var väldigt dyrt, hundarna bajsade lekakulor och tappade i vikt. Nordic finns inte att få tag på i närområdet, annars hade jag gärna testat det med :)

Fodax är ju en sort jag glömt bort att kolla!

Hittills har vi skiftat mellan Bravo, VoH (med samma resultat som du @Turali), Mush (tokdyrt) och Sund Hundmat. Den senaste har jag gillat bäst, men de har alldeles för dåligt med återförsäljare så vårt enda alternativ därifrån är den vanliga oxblandningen, när jag helst skulle vilja ha tag på elitblandningen. Men det verkar bli svårt. Det kostar ju också en del.

Problemet är att gamlingen har magproblem och därför måste äta för att inte bli dålig.
Att åka till djuraffärerna och mixa och blanda är vad vi har gjort hittills. Nu vet jag inte vad du anser är "dyrt", men det har hittills kostat på tok för mycket helt enkelt. Jag tror att vi i runda slängar lagt ut runt 7-800 kr, om inte mer, på mat varje månad. Visst vill jag ge mina hundar bra mat, men det är svårt att intala sig att det verkligen är värt böket när en 12 kg säck från Standardt inte ens kostar femhundringen.
Jag har dålig koll på vad det kostar att ge enbart färskfoder från butik, senaste månaderna har jag betalat max 200kr i månaden för mat till en 20kg/hund, vilket jag tycker är helt ok.

Kan tillägga att jag har möjligheter till att få tag på Priima från en "privat" återförsäljare, och skulle då betala runt femhundringen för 20 kg. Det slår ju allt hittills, men när jag kikade på märket lämnade ju innehållsförteckningarna en del att önska...

Jag har dålig koll på vad det kostar att ge enbart färskfoder från butik, senaste månaderna har jag betalat max 200kr i månaden för mat till en 20kg/hund, vilket jag tycker är helt ok.

Jo, men då barfar du ju och köper från slakterier, om jag förstod rätt?
Färskfoder i butiker är dyrt. Man får räkna med 25-30 kr för 400-500 gr.
Med risk för felberäkning då jag är allt annat än ett mattegeni: om man räknar på unghunden, 3% av sin vuxna vikt som vi gissar hamnar på 18kg, så ska han äta 540 gram om dagen. Det blir väl 16,2 kg på 30 dagar? Jösses vad mycket det låter. Det blir runt tusenlappen i mat per månad om vi fortsätter som vi gjort hittills. Jag måste ha undervärderat hur mycket vi slänger ut på hundmat varje månad... :crazy:

Fodax innehållsdeklarationer lämnade ju också en del att önska när de inte ens specificerar vad för typ av spannmål de har i produkterna?

Jo, men då barfar du ju och köper från slakterier, om jag förstod rätt?
Färskfoder i butiker är dyrt. Man får räkna med 25-30 kr för 400-500 gr.
Med risk för felberäkning då jag är allt annat än ett mattegeni: om man räknar på unghunden, 3% av sin vuxna vikt som vi gissar hamnar på 18kg, så ska han äta 540 gram om dagen. Det blir väl 16,2 kg på 30 dagar? Jösses vad mycket det låter. Det blir runt tusenlappen i mat per månad om vi fortsätter som vi gjort hittills. Jag måste ha undervärderat hur mycket vi slänger ut på hundmat varje månad... :crazy:

Precis :)
Men kolla om ni har återförsäljare av Emmzo i närheten? Eller kolla om du har några i närheten att beställa färskfoder med (Facebook är bra till sådant). Förut kunde jag, tack vare att jag sambeställde med ett gäng andra, köpa nordic spannmålsfri och få 20% rabatt, tror jag det var, på priset som återförsäljare annars betalar. Det blev under 20kr/kg då om jag inte minns fel.

Precis :)
Men kolla om ni har återförsäljare av Emmzo i närheten? Eller kolla om du har några i närheten att beställa färskfoder med (Facebook är bra till sådant). Förut kunde jag, tack vare att jag sambeställde med ett gäng andra, köpa nordic spannmålsfri och få 20% rabatt, tror jag det var, på priset som återförsäljare annars betalar. Det blev under 20kr/kg då om jag inte minns fel.

Emmzo har jag aldrig hört talas om, ska kika på det!
Jag har som sagt möjlighet att beställa Priima till väldigt bra pris men blev inte jätteförtjust i innehållet. Nordic har jag precis fått en prislista på men enligt mina uträkningar lär det ändå hamna runt 7-800 kr.

Jag är tyvärr en av få som ger färskfoder till mina hundar, även på brukshundsklubben.

Vad är det för hund, hur mycket handlar du per gång och vad betalar du?
Har fått en prislista från en återförsäljare av Nordic, men tycker inte att det är vidare billigt ändå. Skulle dessutom behöva åka ett antal mil för att få tag på det, men det kanske det är värt.
Han är en eurasier. Eftersom han är kräsen så har vi växlat lite men oftast har jag köpt en kartong i taget. Nu är jag väldigt speciell av mig så jag fixar inte riktigt att ge från korvarna, utan jag köper hamburgarna som är dyrare. Betalar runt 38kr/kg. Voh kostar typ 45-50kr/kg här. Hade jag köpt Nordic i korvar så runt 27-30kr/kg beroende på hur stora korvar.
Fodax tror jag kostar 235kr/påse och en påse innehåller 12,5kg dvs, 18,8kr/kg . Där kan man få rabatt om man går ihop men kompisen som ger köper bara en påse i taget så vi kommer inte upp i rabatten ändå.

Här uppe har vi i princip bara fodax, nordic, mush, klass och voh att välja på. Jag tror iofs att man numera kan köpa Pondus också, det är tillverkat i norrbotten har jag för mig. Men har inte provat det eller kollat upp pris.

Mina två 20-kilos äter tillsammans knappt 1kg Nordic Spannmålsfri per dag :) Jag brukar köpa 2x16kg/månad och det landar på 1270kr inkl frakt.
Det är ganska dyrt, men tiken som varit kräsen tidigare älskar nordicen och därför så fortsätter vi med det. De är fina i pälsen, skiter bra och bygger fina muskler.

Mina två 20-kilos äter tillsammans knappt 1kg Nordic Spannmålsfri per dag :) Jag brukar köpa 2x16kg/månad och det landar på 1270kr inkl frakt.
Det är ganska dyrt, men tiken som varit kräsen tidigare älskar nordicen och därför så fortsätter vi med det. De är fina i pälsen, skiter bra och bygger fina muskler.

Åh hilfe. :eek:

Fodax, köper 5 kartonger *20kg. De är 1kg klumpar. Tycker de är stor skillnad mot deras 400g kakor.

Sen får de Carrier och high energy också. Har jakthundar, och de äter 1 kg/dag + high energy och sen får unghunden och "tjockisen" torrfoder

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka