Vad ger ni era unghästar...

jenny82

Trådstartare
..för foder? Och hur mycket? Och hur gamla är dom? Hur mycket rids dom eller annat motsvarande arbete?

Sv: Vad ger ni era unghästar...

Min 3,5 åriga Welsh Cob äter förutom gräs i hagen, hö, lucern och betfor + lite mineraler. Rids 2-4 ggr i veckan och arbetas vid handen 2-3 ggr i veckan. Tränar för tränare 1 gång in månaden och då blir arbetspasset lite längre än annars.

Vårt fullblod, 1,5 år har fri tillgång på hö, (äter ca 7kg) 0,5kg lucern, 0,5kg betfor, 1kg Havens musli 1,5kg havre (och några nävar korn) + mineraler. Arbetas inget ännu men skall ridas in i november är det tänkt.

Eng Fullblod 3 år, rör på sig ca 5dag/vecka.

7-8kg hösilage (vill ej ha mer)
2kg havre
2kg Hippo Alfa
0,5kg betfor

Shagya-arab på 2½ år.

Fri tillgång på riktigt bra hö.
½ kg krafft groov 90
mineraler

Halvblod 2 år

arbetas 6 dagar i veckan

1 L korn och 1L krafft om dagen
Fri tillgång på hö

Vill bara ställa en fråga till Pegija. Vad arbetas den med när den bara är 2 år? Bara nyfiken för jag har själv en 2,5 åring och den gör än så länge inget.
Min har fri tillgång på hösilage och får 2l havre+betfor+min.

Min unghäst (4år och halvblod som är vääldigt nätt/smäcker) rids ca. 4gånger i veckan och promeneras vid hand någon dag då och då.
Hon får förutom det bete som är i hagen just nu...
Ca. 5.½ kg hö.
1kg lusern
ca. 2nävar havre(hon blir väldigt het om hon får för mkt) och ett mått e-vitamin på kvällen (för att bygga muskler)

Senast ändrad:

Varmblod, drygt 3 år och drygt 500 kg. Arbetas inte alls just nu, pga fångkonvalescens. Hennes arbete kommer dock att rymmas i underhållsbehovet, så jag kommer inte att ändra något pga det...:angel:

57 MJ och ca 340 g smrp.

Med årets grovfoder:

5 kg hö
1-1,5 kg lusern
1-1,5 kg halm
MinerVit (Minns inte exakta givan just nu.)

Just nu äter hon dock 5 kg hö och 0,5 kg lusern, för det finns att stoppa i sig i hagen.

Tack för era svar.

Min häst är precis uppstallad och är 3 år, väger runt 350-375kg, rids inget(än) men arbetas lite för hand ca varannan dag. Är i normal hull-något tjock om magen;)

Jag har börjat med att ge henne:
ca 8-10 kg hösilage med en ts på 55 %, smrp 30g/kg foder, energi 5.5mj/kg foder
5 dl korn
2 dl torr betfor(blötläggs sen såklart)
1 dl mineraler(pelletrerad)
1 dl vetekli

Är detta lite?

Tycker att era hästar får så mycket jämfört med min:crazy:

Jag har inte räknat ut foderstaten för jag vet inte hur man gör.

Tack för era svar.

Min häst är precis uppstallad och är 3 år, väger runt 350-375kg, rids inget(än) men arbetas lite för hand ca varannan dag. Är i normal hull-något tjock om magen;)

5 dl korn
1 dl vetekli

Är detta lite?

Tycker att era hästar får så mycket jämfört med min:crazy:

Jag har inte räknat ut foderstaten för jag vet inte hur man gör.

Jag ger inte heller min unghäst mycket mat förutom höet, jag lägger in lite müsli på morgonen och lite betfor på kvällen bara så att hon ska få något mer än hö när alla andra får det. Jag har lärt mig att man inte ska kolla på hur mycket man ska ge hästen enligt anvisningar utan att man ska kolla på hur hästen verkar må och utifrån det göra en foderstat som är bra. Mår din häst bra så ger du lagom mycket foder. :)

5 dl korn
1 dl vetekli
Är detta lite?

Du ska nog öka lite på hösilaget...och ge lite mer korn, du ska väl börja rida in? då behöver hon energi till att bygga lite...:D

Mitt halvblod 4 år får 10 kg hösilage, 1kg korn, 4 dl betfor, 1dl min och 1 dl kli, men vårat hösilagehar bättre värden än ditt.. :angel:
Hon rids 5 dagar i veckan ca 30-40 min normalt arbete..

Du ska nog öka lite på hösilaget...och ge lite mer korn, du ska väl börja rida in? då behöver hon energi till att bygga lite...

Det arbete unghästen utför under inridningen är knappast så krävande att det behövs tillägg i foderstaten.

Vissa individer blir såklart mer "tagna" av den lilla träningen än andra, men det är inget som gäller generellt.

//Kämpar med fet unghäst...:angel:

Min unghäst är 1 år och 4 månader och hon äter bara gräs fortfarande. Hon är rund och blank och vill absolut inte ha något hö. Kan ju tillägga att jag har väldigt bra bete.

Vill bara ställa en fråga till Pegija. Vad arbetas den med när den bara är 2 år? Bara nyfiken för jag har själv en 2,5 åring och den gör än så länge inget.
Min har fri tillgång på hösilage och får 2l havre+betfor+min.

Jag tömkör henne, löshoppar inridning påbörjad, longering och promenader..
Alltså det handlar ju mer om att hon ska aktivera skallen.
Det är ju treårs i maj så då måste hon vara klar

Okej, jag var bara lite nyfiken. Har också tänkt att min ska gå treårst så det är nog dags att börja sätta igång med lite inlärning nu. Har dock inte tid att vara riktigt så duktig som du. Du kommer säkert att få ett bra resultat när du lagt ner så mycket tid på din unghäst.

Får hem en 06a om en vecka lite drygt.

I princip fri tillgång på hösilage i steg ett och sen skrammel i hinken då det äldre stoet kommer tilläggsfodrat pga dräktighet (förhoppningsvis iaf...).

Det jag ger extra i första hand blir lucernpellets. Delägaren vill att jag ger Krafft Groov (125) bara rakt av men jag tror inte att det kommer behövas.

Hon kommer att börja "tränas" direkt men då lydnadsträning, lek och så gå ganska mycket som handhäst. Hon ska gå treårs etc så det är lika bra att börja redan nu så man inte behöver stressa. Obs dock att allt arbete blir på lina och möjligaste mån rakt fram och så korta pass.

Nästa sommar kommer vi börja löshoppa och då tänkte jag faktiskt åka iväg till ridhus på en gång, har släp etc och det finns ridhus på "vettigt" åkavstånd, känns som en bra förberedelse = van att åka iväg och hoppa etc = inget konstigt när man kommer till treårs sen.

Senast ändrad:

fast du har ju ett tag kvar börja inridnignen i vinter när dte är snö så går dte rätt fort.
gå in på hästhantering och grundutb så finns det en tråd om 05 or och de som ska gå treårs. där kan du få lite tips! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka