Vad ger ni era shettisar att äta?

Ida_79

Trådstartare
Jag har aldrig ägt en shettis innan,men har köpt min första shettis. Hon är 3 år nu i maj. Vet inte riktigt vad jag ska ge för foder till henne,vill självklart att hon ska få i sej allt som behövs eftersom hon växer+att hon ska köras in nu.
Vad ger du din shettis???:)

Sv: Vad ger ni era shettisar att äta?

Vad behöver hon då ? Menar att, vad fattas i din foderstat ? Om man läser runt lite här på Buke om dom har shettisar så ger många fri tillgång på väldigt bra grovfoder, dvs höga värden. Och om det inte går så tillsätts lämpligt kraftfoder, möjigen lusern i första hand.

jag har analyserat hö,med mkt bra värden i,behöver ev lite mer protein.

Mina shettisar har fri tillgång till bra hösilage.
OM någon behöver tillskott utöver det så får de det. Unghingstarna (f. -08) får en del lusern för att täcka proteinbehovet.
Stona har 2 hg havrekross i krubborna när de kommer in från hagen - det gör nog varken till eller från för näringsbehovet, men de blir betydligt mer sugna på att komma in då. Annars hade jag fått jaga åtminstone två av dem i hagen varje kväll för att få in dem. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka