Vad ger ni era marsvin för mat?

R

rattalskare

Ja just det :) Alla ideér om mat till "feta" :angel: Marsvin beaktas då mina små gåttegrisar blivit feta. Jag har sagt till min mor att de lugnt skulle kunna leva på hö och grönsaker/frukt och gräs i massor på sommaren(Med försiktig vänjning i början) Men det går inte hon med på för hon säger Citat:Det är ju djurplågeri att låta de små stackarna svälta. Sså vad säger ni?
:bow: Erika :bow:

Sv: Vad ger ni era marsvin för mat?

Morgon.
½ Dl marsvinsblandning
morot eller gurkbitar
Kväll: Morot, sallad, citronmeliss eller några andra örter/Grönsaker
Förutem det så får de C-vitamin och massor av hö! (+ vatten förstås :idea: )

Hej
Dina marsvin skulle klara sig alldeles utmärkt utan kraftfoder. De skulle nog tom må bättre eftersom de då skulle bli bättre i hull. Tala om för mamma att det är värre djurplågeri att ha dem feta! djur får precis samma välfärdssjukdomar som människor. Lycka till med bantningen. :D

Vad är det för något i marsvinsblandningen?
Jag hade nog gått över till bara pellets med kanske lite löst i och mindre av det.
Vad är det för något din mor försöker ge dem?
Rör de sig mkt?

Havre,vete några gröna och orange saker...
Morsan? Vräker väl i sisådära 2dl av blandningen
Både ja och nej de får springa omkring mest om helgerna.

2dl låter alldeles för mkt ja.. Säg åt henne att om hon vill ge dem, ge dem plocksallad eller gurka, hö eller något som de kan äta rätt fritt av.

Om dom svälter så får dom för lite hö.
Kraftfoder ger man som komplement när hö och grönsaker inte räcker näringsmässigt tex när marsvin växer eller när dom har ungar att dia odyl.
Eller om man har ett hö med dåliga värden och näringsmässigt är för dåligt.
Marvsin är det inte synd om bara för att dom inte får kraftfoder och mina vuxna får det enbart om dom har behov av det aldrig annars.
Däremot får dom fri tillgång till hö, grönsaker och frukt i begränsad mängd men inte för lite ändå.
Att marsvin skulle vara utsatt för djurplågeri för dom inte fick kraftfoder när dom inte behöver det är som att säga at det är människoplågeri att vägra ge godis.
Feta marsvin mår inte bra i längden och får kortare levnadstid.

Tack för era svar! De får jättemycket hö och mycket grönsaker (Fri tillgång för jämnan)

Dom skall inte ha massa grönsaker för det mesta skall bestå av hö då det är vad deras magar är gjorda för.
Mina får ca ½ vitkålsblad och en ½ morot om dom är av större variant. Frukt får dom ca 2 ggr veckan och då inte jättemycket heller (ett äpple på 10 marsvin och en kanin).
Ibland byter jag ut vitkålen mot andra c-vitaminrika grönsaker.
Gurka och sallad är endast "godis" och inget annat.

Det vet ju alla (utom vissa djuraffärer) att marsvin helst bara ska äta hö och gräs med tillskott av c-vitamin. Tala om för din mamma att de får problem med molarerna annars! Vi höll på att mista vårt fadder-marsvin härom året bara för att hon fått för mycket annan kost!

man ska inte ge för mycket grönsaker... de är byggda för en kost som mest består av hö! ;)

brave_heart skrev:
man ska inte ge för mycket grönsaker... de är byggda för en kost som mest består av hö! ;)
Konstigt att mina som får mycket grönsaker inte mår dåligt.

Jag föder upp långhåriga marsvin och har en hona och 2 hanar som nästan konstant är överviktiga, hur jag än bär mig åt. Enda sättet att få ner dem i vikt har hittills varit att sätta dem separat och dra ner på ALLT foder. Jag försökte ett tag att ge dem mer hö och nästan inga grönsaker alls, en tunn morotsslant och några små bitar vitkål per mål 2 gånger om dagen och en handfull tuss hö vid varje mål var allt de fick, förutom vatten och lik förbaskat gick inte honan ner särskílt i vikt! Nu är hon dräktig i 5-6 veckan och får mer av både grönsaker och hö, och jag hoppas att kullen ska få ner henne i vikt när ungarna väl föds.

Men HUR ska jag hålla denna fetknopp i trim sedan?

Hon har haft ungar tidigare och sedan gått med hanar 2 gånger utan att bli dräktig,tills nu. Andra uppfödare har sagt att just avelshonor lättare sväller ut än andra. Stämmer det och går det att hitta någon diet som håller henne i normalhull?

Hannarna sitter nu ihop och håller hullet någorlunda.

Jag vet att marsvin ska ha fri tillgång till hö, men så fort Marille får det går hon upp massor, hon är stor i typen, men 1200 gram är för mycket även för henne när hon inte är dräktig. Runt kilot vore mer lagom.Sist jag ökade hennes högiva gick hon upp 100 gram på en vecka.....

Vi har hö från stallet med bra proteinvärden, kan det vara därför?

Vi tar hem de balar med extra fint hö som hästarna inte gillar men som marsvinen älskar.

Sommartid får de hö, gräs, maskrosor,mm "vildmat", samt grönkål och persilja ur eget land.

Vintertid hö,vitkål och morötter, varvat med äpple, kålrot, grönkål och broccoli.

Jag ger Royal Rabbit kraftfoder året om till de som behöver lite extra.

Men, som sagt, HUR bantar man marsvin som tycks bli feta på bara luft?

/Countrystyle

Hur stora är fettknölarna som sitter bakom frambenen?
Honor som fått många kullar får ju sin mage uttöjd och et gäller ju dom flesta djur inkl. människor.
Jag litar mer till att känna efter fettknölen bakom frambenen än att bara se på kroppen.
Fett påverkar ju marsvinets förmåga att bli dräktig och hannes förmåga att ge livsdugliga spermier så ett marsvin kan bli svår att få dräktig om honan eller hannen är feta.

Vissa marsvin håller sig slimmade medans andra går upp i vikt bara av att titta på mat. Dessa som går upp i vikt på detta sättet kan behöva lite "sämre" hö dvs lite mer näringsfattigt så marsvinet fortfarande kan äta så mycket hö den orkar men samtidigt får i sig lagom mängd så att dom inte går upp för mycket i vikt.
Växttråden är viktigt för magen och tänderna.
Sedan kan man vara tvungen att jaga runt vissa individer lite varje dag så dom rör på sig, sätta höet på en sida buren och vattnet på andra sidan så dom blir tvungen att vandra lite mer.
Marsvin är gjorda att röra på sig mer än vad våra gör hemma och därför blir lätt överviktiga (vissa linjer mer än ändra) om man inte ser till att reglera via mat och motion.

Fettknölar? Sådana har jag aldrig hittat! Nä, långhåriga marsvin är det svårt att SE fetma på, men i Marilles fall så KÄNNS det tydligt när man tar i henne, hon känns som en stabbig padda! Fast idag kändes hon faktiskt fast och fin, nu har hon bebisvalkar i sidorna istället för fettvalkar. Just när det gäller henne får jag nog vackert acceptera att hon är lite rund i formen. Nu när jag lyckats få henne dräktig får jag se till att det inte får gå så lång tid mellan kullarna för det är då hon tjockar till sig, märker jag. Under dräktighet och digivning tar ungarna en hel del från henne och då går hon ner.

Ja, och så får jag ju se till att hålla lite snålare diet till henne också...

Vid vilken vecka under dräktigheten kan man börja känna fosterrörelser från utsidan på honans mage? Det var så jag noterade att hon är dräktig och nu känns fostervalkarna tydligt.Försöker bara beräkna hur långt hon har kvar.

/Countrystyle

Ge henne sämre hö, jag har själv samma problem med mina kaniner men istället för pellers kan man ge fibergi låg till hästar oxå som har bra mycket lägre proteinhalt. Halm kan delvis ersätta lite av höet.

Är hon "stabbig" eller är hon "cobby" i typen?
Cobby brukar ha runt och nätt huvud, rund och fast kropp osv.
Coppy tycker jag nästan från dom är riktigt små att dom känns annorlunda när man håller dom över ryggen, dom är inte lika smala där utan är mer breda.
Dom blir inte riktigt så där slyngliga som en del kan bli där man kan få funderingar på om det är en myslok eller ett marsvin man har.
Fettknölarna har dom där oftast när dom är färdigvuxna (måste känna efter för dom syns inte).
Unga djur kan däremot vara svårt att hitta något på alls.
Har man hittat den en gång så har man inga problem senare.
Lite utav ett aha...vad det där detta, ungefär som att se skillnad på pojkar och flickor från och med när dom är nyfödda :D
Skall se om jag kan få upp en bild på var och hur jag känner när jag känner feter för detta kan man inte se bara känna.
Minns inte riktigt var jag lärde mig detta men troligtvis är det genom listan med uppfödarna i USA men helt säker är jag inte.
Om fettknöl är det riktiga ordet på svenska vet jag inte men den växer med marsvinsvikten om vikten börjar bli för stor.

Var försiktig med att dra in maten för mycket om hon är dräktig.
Annars försök att få henne att jobba lite mer för sin mat (lite gurka här och lite gurka där odyl. "Tigga" är ett sött trick som kan tvinga grisen att röra på sig lite mer) och försök få henne att röra på sig mer i största allmänhet. Marsvin är allt för ofta för lata för sitt egna bästa.
Hade dom levt i naturen hade dom allt fått pinna på med sina små söta ben för att undfly faran så marsvin är gjorda för att röra sig mer än vad dom oftast gör.
Nya saker älskar mina marsvin, papperspåsar med lite hö i, kartonger mm.
Allt som kan få marsvin att vakna till och inte ägna sig åt att enbart äta för det är vad marsvin gör när dom blir uttråkade.
Ta ut leksakerna och variera mellan dom om det går.
Kartong behöver inte ligga inne jämt och ser man till och byter kartong så dom får lite främmande lukt från andra marsvin kan dom bli sååååå intressanta :D
Det finns kartonger av mindre varianter om utrymmet är lite trångt.

Fosterrörelser har jag för mig man kände vid en ca 6-7 veckor.
Minns inte riktigt där för mina har inte behagat föröka sig mer än den gången jag köpte en dräktig hona (medvetet) och den gången jag avlade blandisar :mad:
Varför tror du inte jag fått mitt uppfödarnamn godkänt ännu :crazy:
Jag hoppas på att en av mina senaste hannar är fertil (den andre är lite för lite ännu även om han är söt mitt lilla moln) och ser till att göra några av mina honor på smällen :o :d :banana:
Jag vill ha små söta sheltisar och coroneter som studsar omkring i buren som små popcorn :love:
Jag har bebisabstinens men det tycks mina marsvin inte ta hänsyn till alls :cry:

Ha ha! Tja, jag har 9 "studsande popcorn" för tillfället. 2 honor, och 7 hanar! Jippiiee! Eller...nä!
Det blev dock blandad pot, 2 peruaner,4 shelties, 2 merinos och en..ehhh, tjaaaa... jag kallar henne she-peru-ett! Dvs hon har rumpvirvlar och päls i huvet som en peruan,övrig päls växande bakåt som på en sheltie och virvel i pannan som en coronet...plus diverse övriga extravirvlar, så vad blir det då? En abby-she-peru-ett?! :rofl:
Orsak? Både mor och far är peruaner med sheltie och texel i släkten... Hon är dock så gudomligt bedårande söt att jag behåller henne, får se om hon kan ge korrekta shelties med sheltiehane så småningom.

Den dräktiga honan får nu fri tillgång på hö, vitkål och morötter. Egentligen inte när det gäller grönsakerna, men nu har hon blivit dräktighetspetig och anser att denna mat inte duger! Suck! Äter gör hon, men under protest. Köpte broccoli åt henne idag,så får vi se om hon gillar det bättre.

Varför förvandlas söta honor plötsligt till divor när de blir dräktiga?! ;)

Ja, enligt min kalender var det ca 7 veckor sedan hon sattes ihop med hane, så ca 6 veckor kan nog stämma när jag först kände fosterrörelser.

Jag bantar normalt sätt inte honor som sats med hane, men hon blev bara inte dräktig, så hanen stod för motioneringen av henne och så stod båda på strikt diet några veckor och voila! Nu är hon både dräktig OCH ok i hullet igen! :D

Jag släppte först dem båda på golvet och kom då på att han var en utmärkt coach för mulliga honor! Så jag satte ihop dem och hon gick ner riktigt bra under ett par veckor.

Normalt sett släpper jag ihop alla mina honor en stund på golvet varannan dag medans jag städar deras lådor (Ikeas pax-serie-guld värd!) och sedan likadant med hanarna. Grabbarna muttrar, utmanar varandra och springer så alla blir helt slut, men honorna sitter mest bara still och glor på varann! Vad gör jag då? Jagar dem med dammsugaren? :D

Ska försöka bygga en större utebur till sommaren, eller två så att alla kan få komma ut en stund och leva i flock, fast tjejer för sig och killar för sig då!

Snart är det dessutom dags att åka till Västerås och hämta hem min andra ögonsten Afrodite som varit på date hos en mäkta stilig goldenagouti sheltiehane hos en annan uppfödare.

För tillfället har jag 6 vuxna avelshonor,5 på tillväxt och 7 vuxna hannar och eventuellt 2 av ungarna, det får utställningsresultatet avgöra. Jag har egentligen mer än nog med hanar.

Du vet ingen som behöver unga långhårshanar? 3 av mina ska säljas omgående, 4 ska ställas ut först.

En av de 7 går enbart till kel pga tunn päls och extravirvlar.

Vad har du för marsvin? Färger? Vad vill du ha för uppfödarnamn?

/Countrystyle (skickade in ansökan om uppfödarnamn idag!)

Det blir en pirunett ;)
Honor är lata men prova att lägga ut sådant som gurka eller liknande här och där på golvet. Kan ta ett tag innan dom fattar men med dom näsorna dom är utrustade med tordes dom rätt snart fatta galoppen.

Jag vill ha fram himalaya på långhår med svarta fullständiga punkter så det är främst svart som gäller för att få fram det jag vill ha i längden.
Jag har 10 marsvin just nu.
5 i avel (sheltis och coroneter) en på tillväxt (sheltihanne) en merino som inte gett några avkommor och är "grizzly" så är inte lämplig i avel ialla fall, två sheltis som inte är i avel.
Gaudi har inte gett några ungar hos mig och Milou som har fatty eye.
En teddy som är min dotters och en riktig personlighet och skall stanna här tills den dagen han dör.
hannar tycker jag alltid man får för många av.

Uppfödarnamn kommer att vara Himidreams när det kommer dit dvs när mina marsvin klämmer fram två uppfödargrupper åt mig.
Du kan se dom flesta marsvin på min hemsida som du hittar i min profil.
Jag funderar dock på att göra om hemsidan för femtielfte gången för att göra uppdateringar lite lättare. Hemsidan är inte uppdaterad på snart 2 månader men tyvärr är det så att denna tiden på året är pest för mig.
Jag har inte ens lagt in mina två senaste marsvin i mitt stamtavleprogram jag har.

Liknande trådar

Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 775
Senast: Scandi
·
O
Övr. Djur Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag...
Svar
10
· Visningar
2 564
Senast: Osis
·
O
Övr. Djur Ger jag mina marsvin för lite mat? Läste i tråden ovanför och ni verkar verkligen ge era mycket mera mat än vad jag ger mina! jag ahr...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Kilauea
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama