Sv: Vad ger ni era marsvin för mat?
Ha ha! Tja, jag har 9 "studsande popcorn" för tillfället. 2 honor, och 7 hanar! Jippiiee! Eller...nä!
Det blev dock blandad pot, 2 peruaner,4 shelties, 2 merinos och en..ehhh, tjaaaa... jag kallar henne she-peru-ett! Dvs hon har rumpvirvlar och päls i huvet som en peruan,övrig päls växande bakåt som på en sheltie och virvel i pannan som en coronet...plus diverse övriga extravirvlar, så vad blir det då? En abby-she-peru-ett?!
Orsak? Både mor och far är peruaner med sheltie och texel i släkten... Hon är dock så gudomligt bedårande söt att jag behåller henne, får se om hon kan ge korrekta shelties med sheltiehane så småningom.
Den dräktiga honan får nu fri tillgång på hö, vitkål och morötter. Egentligen inte när det gäller grönsakerna, men nu har hon blivit dräktighetspetig och anser att denna mat inte duger! Suck! Äter gör hon, men under protest. Köpte broccoli åt henne idag,så får vi se om hon gillar det bättre.
Varför förvandlas söta honor plötsligt till divor när de blir dräktiga?!
Ja, enligt min kalender var det ca 7 veckor sedan hon sattes ihop med hane, så ca 6 veckor kan nog stämma när jag först kände fosterrörelser.
Jag bantar normalt sätt inte honor som sats med hane, men hon blev bara inte dräktig, så hanen stod för motioneringen av henne och så stod båda på strikt diet några veckor och voila! Nu är hon både dräktig OCH ok i hullet igen!
Jag släppte först dem båda på golvet och kom då på att han var en utmärkt coach för mulliga honor! Så jag satte ihop dem och hon gick ner riktigt bra under ett par veckor.
Normalt sett släpper jag ihop alla mina honor en stund på golvet varannan dag medans jag städar deras lådor (Ikeas pax-serie-guld värd!) och sedan likadant med hanarna. Grabbarna muttrar, utmanar varandra och springer så alla blir helt slut, men honorna sitter mest bara still och glor på varann! Vad gör jag då? Jagar dem med dammsugaren?
Ska försöka bygga en större utebur till sommaren, eller två så att alla kan få komma ut en stund och leva i flock, fast tjejer för sig och killar för sig då!
Snart är det dessutom dags att åka till Västerås och hämta hem min andra ögonsten Afrodite som varit på date hos en mäkta stilig goldenagouti sheltiehane hos en annan uppfödare.
För tillfället har jag 6 vuxna avelshonor,5 på tillväxt och 7 vuxna hannar och eventuellt 2 av ungarna, det får utställningsresultatet avgöra. Jag har egentligen mer än nog med hanar.
Du vet ingen som behöver unga långhårshanar? 3 av mina ska säljas omgående, 4 ska ställas ut först.
En av de 7 går enbart till kel pga tunn päls och extravirvlar.
Vad har du för marsvin? Färger? Vad vill du ha för uppfödarnamn?
/Countrystyle (skickade in ansökan om uppfödarnamn idag!)