Vad ger ni era katter för mat?

Sv: Vad ger ni era katter för mat?

Maler du ner det eller ger du det som det är?
Har inte velat ge katterna kyckling ben utifall att dom sätter i halsen eller hamnar fel och skadar dom invändigt:(
Det är tillagade ben som är farliga/vassa. Råa ben är av en helt annan konsistens och inte farligt att ge. Råa kycklingvingar t.ex ska vara bra.

ok skall nog pröva om mina kinkiga katter äter det.

Nutra Nugget och Mjau blötmat. Mjau mest för den tandlösa honans skull. Annars skulle jag enbart ge torrfoder. Ska byta bort Nutra Nugget snart till det jag använde förut - Hills.

Vilken Friskies ger du ? Jag skulle akta mig för att ge Friskies torrfoder med tonfix, lax och grönsaker eftersom den fått allvarliga annmärkningar pga av att den innehåller för mycket magnesium samt också höga halter av kolhydrater. Samma gäller Whiskas med oxkött....samma gäller Pussi med kött/lever i sås.

Våra får Orijen torrfoder och ekenuba (stavas?) blötmat. Men funderar på att byta till Hills torrfoder då ena kattens pläs inte blir bättre, även om vi har provat RC och Fisklever olja (börjar på S men kommer inte ihåg resten).

Provar just nu Nutro. Får se om det går hem hos dem. Annars har RC varit populärt men den känns inte så kul o ge. Samt såklart "riktig mat", dock inte till fullo. Har inte kunskapen och har svårt att hitta information hur man ska utfodra dem på det sättet.

våran 6 månader gamla hankatt äter just nu fyra olika sorters torrfoder. friskies(köttsmak), mjau (tonfisk), mjau(kattungemat) och wiskas (junior) och sen får han några bitar dental(blabla) nånting. som ska vara bra mot tänderna. :) fick ett råd att köpa in så många olika kattfoder som möjligt och blanda som en galning (har valt dessa fyra än så länge) för att katten blir mindre kräsen då.
och han får ingen burkmat.

Vår katt i sina bästa år äter Royal Canin Active Mature torrmat och Whiskas burkmat (oxkött utan sås!). Han fick nån annan typ av torrmat förut men blev glanslös i pälsen och lite för tjock. När vi bytte till ovanstående blev pälsen fin och hullet lagom. Han har i princip fri tillgång på torrmaten. Burkmaten kräver han morgon och kväll (oxköttvarianten då, fiskvarianten eller sån med sås äter han i nödfall... andra märken än Whiskas lämnas i skålen) Kokt fisk äter han inte, rå fisk av särskild sort (spätta, torsk - inte sill eller lax) går bra ibland, rå köttfärs och rått nötkött får han också någon gång emellanåt, räkor är favoritmaten helst färska då och, mycket viktigt, skalade. (Nädå - han är inte bortskämd.. inte kräsen heller..., han har tämjt oss bra)

Måste passa på att fråga angående ROYAL CANIN. Jag ger detta foder till mina 2 innekattpojkar, är maten verkligen så bra. Tänkte eftersom det är rätt dyrt.
Får de i sig allt de behöver eller bör man stödfodra med något annat?
Båda katterna är välmående med fina klor och pälsar.
Är Hills bättre eller är det ungefär samma foder?

(ger royal indoor)

RC är ett utmärkt komplett helfoder, du behöver inte stödmata med något annat. Hills kanske är snäppet bättre men oxå snäppet dyrare. Jag tycker inte RC är särskilt dyrt eftersom det är drygare än andra sämre foder. Du kan krångla till det hur mycket som helst med olika sorters mat och ju fler du frågar dessto fler olika varianter på foder kommer du få höra att du ska ge din katt, men mår dina katter bra av det dom äter nu så finns det ju ingen anledning att byta.

skönt att höra :D
vill ju att mina favoritpojkar ska må som kungar :)
Om man köper tex frysta kycklingvingar och tinar, äter en katt en hel vinge eller delar man på de??

Ger oxå mina Royal Canin Indoor. Har testat Hills med det resultatet att min hankatt slutade äta, & han är normalt väääääldigt matglad :).

De får lite burkmat emellanåt när jag vill "fjäska" med dem, men det hör inte till vanligheterna.

hehe smart ja e :angel:
eftersom det inte kan släpas hem sådant till mig så har jag ingen aning om de är riktiga köttmonster :rofl:

Måste passa på att fråga angående ROYAL CANIN. Jag ger detta foder till mina 2 innekattpojkar, är maten verkligen så bra. Tänkte eftersom det är rätt dyrt.
Får de i sig allt de behöver eller bör man stödfodra med något annat?
Båda katterna är välmående med fina klor och pälsar.
Är Hills bättre eller är det ungefär samma foder?

(ger royal indoor)
Jag tycker inte att RC är så bra faktiskt :o.

Många katter blir allergiska av det. Det innehåller mycket kemikalier vad jag förstått. Mina katter får torra pälsar av det så jag ger det inte. Vet att många katter kräks av det. RC känns väldigt komersiellt vilket för mig minskar deras trovärdighet.

Numera ger jag inte enbart torrfoder utan även Mjau blötmat morgon och kväll då jag hört om så många katter som fått problem med sina njurar.
Öht så tror jag inte att torrfoder är det bästa för katter, i alla fall inte enbart. Det innehåller ofta väldigt mkt "skit".

Ger mina Royal Canin Oral Sensitive30.
Ibland får de även RC Exigent 35/30 , men min ena gillar inte det direkt, han vill bara ha Oral Sensitive.

Provade på Affinity Advance Lax & Ris och det var tydligen en favorit för alla utom han som bara äter Oral Sensitive, så får väl växla mellan den också.

Min ragdolltjej äter Perfect Fit torrfoder, och Mjau blötmat i tetrapack.

Som liten fick hon Royal Canin torrfoder och Whiskas kattungemat, men det går inte ner längre.

Sen får hon nötfärs utrört med äggula någon gång i månaden, plus att hon ibland får en liten bit rå kyckling eller kött att smaska på när jag lagar mat.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
422
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 125
Senast: Shilton
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar