Vad ger ni era katter för mat?

T

Tarzzan

Vad ger ni era katter för mat?(hårt, mjukt)
Ger ni något tillskott(vitaminer,mineraler, fettsyror mm)?

Jag ger mina katter whiskas(mjukt) och friskies(hårt) oftast.

Sv: Vad ger ni era katter för mat?

"Hemgjord mat" dvs. råa köttben, rått kött, lever, njure och lite annat smått och gott. Ger tillskott av fiskolja och E-vitamin i perioder.

Jag ger min katt Tindra Whiskas Junior (för kattungar). Hon får rester ibland, men inga speciella vitaminer och tillskott :rofl:

villket djur kommer benen ifrån?
Har svårt att se framför mig hur katten tuggar i sig ett ko ben tex.:crazy:

Har svårt att se framför mig hur katten tuggar i sig ett ko ben tex.:crazy:

Min hund lämnade ett halvätet märgben i stallet en dag i förra veckan. Nästa gång jag kom ut dit låg lilla kattmamman och smaskade njutningsfullt på nämnda märgben :D
Immer

Vi köper kattmaten på Lidl - katterna älskar både torrfodret och burkmaten. Jag gjorde mig till och köpte Whiskas till gammelkatten en gång. Då fnös hon och gick sin väg utan att ens smaka på maten.

Immer

Vi ger våran katt torrfoder och torsk, (alska pollok) antingen rå eller kokt. Det är mums för henne. :D

Men rå fisk kan väl vara farligt för katter?
Klippt från en rtikel i ett kattforum:

"Fisk innehåller ett enzym som bryter ner B-vitaminet tiamin och tiaminbrist kan i värsta fall leda till att katten dör. Kokar man fisken inaktiveras enzymet."

*kl*

en följdfråga. Ni som ger katterna mjau mjukmat. Ger ni även de sorter som innehåller fisk av olika slag? Jag har undvikit det tills nu eftersom jag tänkt att fisk inte är bra mat till dem. Men det ger ju ett smalare utbud.

Mina äter Mjau's torrfoder och ibland får de lite mjukmat av samma märke.

Daglig utfodring av rå fisk kan vara farligt. Att ge rå fisk någon gång ibland är inte farligt.

Maler du ner det eller ger du det som det är?
Har inte velat ge katterna kyckling ben utifall att dom sätter i halsen eller hamnar fel och skadar dom invändigt:(

Får dom i sig allt dom behöver på Lidls kattmat?
Ringde vet. i dag och rådfrågade ang min katts sprukna, torra klor, och han sa att det nog berodde på den billiga katt maten(har köpt billig mat fram tills i dag).Att den inte var bra för katter för den har inte all näring,vitaminer mm som katten måste få i sig.

Våran äter pussi och kitekat mjukmat. Samt någon lyxvariant av torrfoder, kommer inte ihåg namnet och kan inte gå.

Får dom i sig allt dom behöver på Lidls kattmat?
Ringde vet. i dag och rådfrågade ang min katts sprukna, torra klor, och han sa att det nog berodde på den billiga katt maten(har köpt billig mat fram tills i dag).Att den inte var bra för katter för den har inte all näring,vitaminer mm som katten måste få i sig.

Även den billiga maten är helfoder. Däremot innehåller dyrare mat i regel tillsatser av tex. olika oljor som är bra för päls, hud och klor och det kan göra skillnad.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
422
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 125
Senast: Shilton
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar