Vad ger ni era hundar för mat?

Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Mina får MeraDog Agility. Tiken får nu 6 dl/dag och hanen får 8 dl/dag. Blandat med detta får de Bravo färskfoder.

Hundarna får mat 2 ggr om dagen.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Morgon- 5 dl lone star torrfoder, ägggula , filmjölk, gulocosamin

kväll- 2,5 dl Lon star torrfoder med filmjölk

Ibland får han grönsaker, ris, gröt , makaroner i kvällen eller morgon om det blivit över från middagen.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

PIRU skrev:
finns få torrfoder som ens kan mätas sig med Färskfoder om ens nåt kan det.

ok???
Så det säger du....
Men det kanske är viktigare för er som har lite mer sporthundar..?

Läste mig till att ett bra torrfoder täcker hundens alla behov och att det är onödigt att blanda in något annat.
Men som sagt så ska inte Enzo bli någon högpresterande tävlingshund.:smirk:

Men det var ju ett bra tips det där med att det kan vara bra att ge köttkross om hunden har dålig aptit.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Vad ger ni era hundar för mat?
Bara torrfoder? eller samma mat som ni äter?
För det mesta torrfoder, men ibland hittar jag en burk hon gillar. Ger även ett rått ägg lite då o då, och delar av min mat ibland (både som jag lagt undan före tillagning och rester). Min husky är rätt kräsen och tar inte emot vad som helst.

Vad för torrfoder? Hur mkt på ett ungefär?
Hon gillar Doggys Senior (tror jag det är, ringarna som har samma form som Frolic) och får därför det. Hur mkt har jag inga exakta siffror på, eftersom jag använder samma mått varje gång. Håller på och justerar just nu och funderar på andra lösningar, då hon kastrerades tidigare i år och nu gått upp ett kilo.

Hur många mål mat får hunden per dag?
Två. Ibland fler, fast mindre då, beroende på hur hon äter.



Om det är nån som har några bra tips på bra foder att ge en tik på åtta år som är kastrerad och kräsen, så pm:a gärna. Jag har testat det mesta. Ger gärna färskfoder, om jag hittar nåt bra.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Royal Canin - mängd: 1½ dl / dag...:smirk:
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Malamute-tiken: Eukanuba, 6 dl/dag. Hon får mat 2 ggr/dag

Karelarhanen: Axess, 3 kaffekoppar 2 ggr/dag

Karelarvalphanen: Royal Canin junior complete

Det foder som jag har varit mest nöjd med var Nutra Nuggets (den gröna säcken..) Malamuten åt det i flera år men här är det så svårt att få tag på. Åker 8 mil enkel väg för att handla Eukanuba åt henne...:o Oftast så ska man ju dock till kusten för att handla strö och foder till hästen så då blir det lite drygt 20 mil enkel väg (Närmaste lantmanna/granngården) :D Det gäller att handla på sig ett lager så att man inte behöver köra så ofta...

Vi ger även märgben emellanåt så att de får gnaga ordentligt. Ibland händer det att jag kastar lite rått älgkött till dem när jag finputsar någon bit. En gång sa husse: "Men ger du hundarna älgfilé?" "Jag bara putsade lite och rååkade ju tappa några bitar" :angel:

mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Nu vet jag inte hur mycket ni tränar och så men min Malamute-dam är så att om hon inte har rört sig tillräckligt en dag så äter hon inte heller. Samma sak om det är varmt men då är ju iofs resultatet att hon inte rör sig så mycket.

mvh Anna
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Ja jag kan väl svara på mitt eget inlägg då..
Vi har två hundar varav den ena är äldre o kommit till "övergångsåldern" vilket resulterat i att hon äter o äter dessutom dricker hon väldigt mkt... väldigt synd då min hund behöver mkt mat o ska ha fri tillgång men inte riktigt kan ha d längre eftersom den äldre hunden äter hennes mat om vi vänder ryggen till.. o min hund e juh van vid att ha fri tillgång så hon äter inte alltid upp när hon får maten.. >.<
Men i regel ser d ut såhär;

Fri till gång på torrfoder, olika märken så dom inte tröttnar.
Fil lr gröt på morgonen.
Vid lunch får dem rester. normal portion.
Fri tillgång på vatten.
Godis nån gång ibland.
Nu får dock äldre hunden mindre då hon blivigt lite av en fotboll..
blanka i pälsen, sällan vi duschar dem om d inte behövs. Nice nice.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Om din gamla hund börjat dricka väldigt mycket skulle jag ta henne till veterinär för att kolla så hon inte fått sockersjukan på äldre dar.
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Jag ger Nutra Nugget Lamm&Ris. 2 ggr/dagen äter hon.


Nu har jag bytt mat igen. Nutra Nugget var inge bra. Nu testar vi med Nutro Choice. Verkar funka bra. Hon skiter mindre i alla fall. Men det är inte lika smakligt märker jag ;)
 
Sv: Vad ger ni era hundar för mat?

Jag ger min 4 mån gamla springer spaniel 350 gr Royal Canin o dagen uppdelat på tre. Jag är mycket nöjd med fodret, inte lika mycket med priset kanske men det är sånt man får ta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp