Sv: Vad ger ni era hästar?
Tyckte dock det var tvärtom att alla verkar ge sina hästar väldigt LITE krafftfoder.
Min 8-åriga val som tränas regelbundet i hopp och dressyr och tävlar fälttävlan när det är säsong kräver ganska mkt för att hålla muskler och kondition och då räcker det inte enbart med hö.
Men det är klart har man en häst som är lättfödd o bara går i skogen o luffsar krävs inte mkt krafftfoder men de flesta tävlingshästarna klarar sig inte på bara hö/hösilage.
Han äter ca
12 kg hö.
3kg havre
3,5 hippo grov
0,5 betfor
+ e-vit
9-årigt sto tränas inte lika hårt och rids mest dressyr och ut i skogen samt är mer lättfödd
Hon äter ca 14kg hösilage.
3-4 kg havre
0,5 betfor
Mineraler
e-vitamin + djävulsklo
Nej, inte bara i den här tråden, överlag tycker jag att många ger sina hästar för mycket kraftfoder , men för lite grovfoder.
Men visst, alla har säkert sina skäl till vad de ger sina hästar och dom har ju olika behov.
Tyckte dock det var tvärtom att alla verkar ge sina hästar väldigt LITE krafftfoder.
Min 8-åriga val som tränas regelbundet i hopp och dressyr och tävlar fälttävlan när det är säsong kräver ganska mkt för att hålla muskler och kondition och då räcker det inte enbart med hö.
Men det är klart har man en häst som är lättfödd o bara går i skogen o luffsar krävs inte mkt krafftfoder men de flesta tävlingshästarna klarar sig inte på bara hö/hösilage.
Han äter ca
12 kg hö.
3kg havre
3,5 hippo grov
0,5 betfor
+ e-vit
9-årigt sto tränas inte lika hårt och rids mest dressyr och ut i skogen samt är mer lättfödd
Hon äter ca 14kg hösilage.
3-4 kg havre
0,5 betfor
Mineraler
e-vitamin + djävulsklo