Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?
Salt ger jag för att han inte rör saltstenen och hästar behöver salt.
Olja för att han blir bra i pälsen av det.
Linfröpellets också bra för pälsen och för att det håller magen i form. Han går i sjukhage nu och skrittas bara. Vill inte ha kolik.
Ger delvist betfor av den anledningen också.
Mineraler (kalk + magnesium) för att kalciumfosforbalansen ska vara bra.
Tokosel (selen) ger jag för att han får inget färdigt mineralfoder som innehåller det och då måste det tillsättas extra.
Chevinal Plus får han för att det innehåller vitaminer. B-vitamin ger jag vid pälssättning och extra nu eftersom han har haft en stor muskelskada.
Enzion ger jag på rekommendation av hovis för att hans hovväggar har spruckit och varit ganska dåliga.
Torkade morötter får han istället för färska för att det är enkelt för mig och tar lite plats. Och så är det ganska gott.
Jag håller med om att det ser helt hyseriskt ut med alla tillskott.
Men jag tycker det är lite roligt att hålla på att räkna och greja.
Dessutom får man en mer exakt mineralbalans om man gör allt själv och tillsätter exakt så mycket som behövs av varje ämne.
Det blir faktiskt mycket billigare också. Mineraler är svindyrt, men en burk kalk respektive magnesium kostar runt 100-lappen och räcker i evigheter.
Skulle jag ge ett färdigt mineralfoder eller ett färdigt pelleterat foder skulle det bli mycket enklare. Fast tråkigare! Och dyrare!
Min kraftfoderkostnad ligger på 170 kronor i månaden och räknar man in alla tillskott så hamnar jag på 250-270 kronor per månad.
Det tycker jag känns helt ok för ett stort halvblod på 650 kg.