Vad ger ni era hästar för foder??

halvblods_tjejen

Trådstartare
Har kollat runder här lite nu, och alla skriver om lite olika foder som den ger sina hästar.
Nu skulle jag gärna villja veta en sak!.
Vad ger ni era hästar för foder? är väldigt nyfiken på det då jag sj bara ger min häst:
Höensilage ca5 kg
Havrekross: ca 2 - 3 kg

Och hon är då ett svenskthalvblod på 148 i mkh.

det är dock inte så mycket då man läser att andra er en massa tillskot och sådant. behöver man verkligen ge det??
Är väldigt tacksam för svar!.. är väldigt nyfine på vad ni ger som sagt!...
ni får gärna med skriva vilken ras det är och vikt, kategori...

//en som ärlite nyfiken på det här med olika sårtersfoder:)

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Det är inte alltid det behövs en massa tillskott, beror ju på vad ditt grovfoder innehåller. Det jag reagerar på när jag ser vad du ger din häst är grovfodermängden. 5kg låter väldigt lite? :crazy:

Mitt halvblod får:

9-10kg hö
1kg Krafft Grov
60gr mineraler
1msk salt
B-vitamin vid pälssättning
Morötter

Senast ändrad av en moderator:

jo, jag vet att det är rätt lite för henne, men det är så att hon är väldigt lätt född så ger jag hene för mycket grovfoder så blir hon rätt tjock!..
men jag tror att det kan vara en ca 5 kg höensilag. kan till och med vara 6 kg...

men tycker du att jag ska ge henne mer höensilage???

Mina hästar får Hö, havre, korn, fibergi, mineraler.

Ponnyn får:
Hippo ALFA 2 kg
Green Power strå lusern 1 kg
Havre kross 1 kg
Betfor ½ kg
Bio Glucomin
Hösilage 12 kg

Hästen får:
Havre kross 3 kg
Betfor ½ kg
Bio Glucomin
Hösilage 15 kg

en fråga bara!... vad är Bio Glucomin för något? har nog aldrig hört talas om det!....

jag tror att jag får börja ge min häst mer höensilage..:cool: verkar som om jag ger henne för lite av något slag!..
men sen kan det vara så att jag ger henne mer höensilage med, för jag brukar aldrig vägga upp hö... så det kanske är jag som har lite fel uppfattning av vad det kan väga!? i med hon får ganska mycket hö !... men men

Jag tycker åxå att det blir för mycket ibland med så mycket tillskott hit o dit. Själv ger jag mina hö,morötter,äpplen,kålrot (ibland) och Equine Noni såklart :) Skulle något behövas så blir det örter.

mitt halvblod äter;
10 kg silage (på väg upp och ska köpa hö nu i helgen)
2 kg halm
2,5 kg krafft groov
½ kg betfor
krafft mag-tarm
krafft salt
krafft miner blå
and that's about it :) morötter när det är säsong för det

Fullblod, ca 575 kg

Fri tillgång på hö (ca 13 kg)
Krafft Pluss Grön 0,7 kg (pga det dåliga proteinvärdet i höt)
En aning betfor
Mineraler

Kom ihåg att hösilage ska du ge mera av i kilo än du ger hö.
Det innehåller ju mera vätska o väger därför mera.

Jag har ett arab sto 147 cm. Hon bantar just nu så hon får inte så mycket hö. Upp till höet så får hon en müsli blandning där alla vitaminer hon behöver ska finnas med. ;)

ca 14 kg hösilage, 1.5 kg musli, alger och b-vitamin + halmen i boxen som han envisas med o tugga i sig på nätterna ....

Hö cirka 6-7 kg
Hösilage cirka 3 kg
Halm
Betfor, lite bara några deciliter
Krafft Miner Grön 80 gram
Multivitaminer 10 ml
B-vitaminer cirka 30 ml (1 pumpslag)
Morötter cirka 0,5 kg

På sommaren får hon mineraler och ibland lite betfor.

Glömde, min häst är en nordis på 21 år, väger 600 kg och rids 4 dagar i veckan ungefär.

Jag ger fritt hö/hösilage till mina hästar. Araben får även korn för att hålla hullet och båda hästarna får betfor.

Sen är tilläggen:
Sommaren; Vitlöksflan från Mustan (tro jag). Lilleman får ibland B-vitamin i början av sommaren då han brukar ha vinterpäls kvar.

Vintern;
Biovimin (Vitaminer och mineraler i ett).

Av så lite grovfoder blir hästen ledsen av.:(
Jag såg att du gav 2-3kg havrekross... Kan du inte låta bli att ge så mycket havrekross istället och samtidigt öka grovfodergivan. En häst i din storlek behöver ca 8-10 kg grovfoder för att må bra. Magen ska hållas igång, hon behöver sysselsättning.
Kan du inte blanda ut med halm?? Bra halm är ett utmärkt grovfoder. Om hästen står på halm så kanske hon redan äter av det. Isåfall är det bra, då får hon säkert i sig det hon behöver. Se till då att det finns ny och torr halm som hon kan äta av varje dag.:d

6kg hö
1,5 kilo havre
2 liter krafft musli
½dl mineraler
15 ml vitaminer
2 dl omega-3 olja, svindyrt med bra :)

allt detta fördelat på 4 mål

Bio Glucomin är ett pulver man ger... ska va bra för lederna... Tror faktiskt det funkar.. Tycker min ponny blivit lite mindre stel...

Min gamla häst (lippizaner 152cm) är nu 26 år och har kraftigt nedslitna tänder. Det ligger alltid en hink med lucernhack i boxen, jag fyller på vid behov. Det mesta spottar han ut sen han tuggat det till klumpar. Hö får han en "tuss", för sysselsättning, det mesta ligger kvar på morgonen.

Foder per dag, 4 utfodringstillfällen
Lucernpellets, blötlagt till gröt, 7 kg.
Havrekross ca 2.5 kg
Vetekli 0.5 kg
Rapsolja 1 dl.
0.3 kg morötter

Allt blandas till en gröt, med ganska mycket vatten. Går år ett par timmar varje dag när han ska äta, men vad gör man inte för sin gamla skrutt.

mitt halvblod får fri tillgång på hösilage
fibergi bas
mineraler
vitlök
(morötter och äpple)

mina ponnis får fri tillgång på hösilage
lite havre(typ 2 dl/dag)
mineraler
vitlök
(morötter och äpple)

dom står på halm..

dom går på lösdrift nu, på stall har dom inte haft "fri tillgång" men alltid fått mycket hö/hösilage..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka