Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

-raderat---
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Glömde skriva att han har en saltsten också ;)
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Salt ger jag för att han inte rör saltstenen och hästar behöver salt.
Olja för att han blir bra i pälsen av det.
Linfröpellets också bra för pälsen och för att det håller magen i form. Han går i sjukhage nu och skrittas bara. Vill inte ha kolik. :crazy: Ger delvist betfor av den anledningen också.
Mineraler (kalk + magnesium) för att kalciumfosforbalansen ska vara bra. ;)
Tokosel (selen) ger jag för att han får inget färdigt mineralfoder som innehåller det och då måste det tillsättas extra.
Chevinal Plus får han för att det innehåller vitaminer. B-vitamin ger jag vid pälssättning och extra nu eftersom han har haft en stor muskelskada.
Enzion ger jag på rekommendation av hovis för att hans hovväggar har spruckit och varit ganska dåliga.
Torkade morötter får han istället för färska för att det är enkelt för mig och tar lite plats. Och så är det ganska gott. ;)

Jag håller med om att det ser helt hyseriskt ut med alla tillskott. :D Men jag tycker det är lite roligt att hålla på att räkna och greja. :o Dessutom får man en mer exakt mineralbalans om man gör allt själv och tillsätter exakt så mycket som behövs av varje ämne.
Det blir faktiskt mycket billigare också. Mineraler är svindyrt, men en burk kalk respektive magnesium kostar runt 100-lappen och räcker i evigheter.

Skulle jag ge ett färdigt mineralfoder eller ett färdigt pelleterat foder skulle det bli mycket enklare. Fast tråkigare! Och dyrare!
Min kraftfoderkostnad ligger på 170 kronor i månaden och räknar man in alla tillskott så hamnar jag på 250-270 kronor per månad.
Det tycker jag känns helt ok för ett stort halvblod på 650 kg.
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Vbl:
Hösilage

Halm
Betfor
Havre
Korn
P+Ca
Vitaminer+mineraler
Vitlök
fri tillg på salt

Hon får både hösilage och hö, egentligen skulle jag bara kunna ge silage eftersom båda höerna har alldeles för mkt protein, men hon är inte vaccinerad mot botulism och så känns det bättre om hon får lite hö :o Halm får hon för att enrgin ska vara lagom mkt i förhållande till den höga proteinhalten i höet och för att ha nåt att pilla i när hon har tråkigt :D Betfor för att öka spänsten. Havre för att hon gillar det. Korn för att ha nåt i krubban och ändå inte få för mkt havre. P+Ca för att det är så lite i fodret. Vitaminer+mineraler för pälsen och allt annat det nu är bra för :angel: Vitlök för smaken och immunförsvaret.

Pappa har noggrant räkna ut en foderstat åt hästen :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?


helhavre
mineraler (kvarnbyfoder avel)
enzion (biotin)
vitlökspulver (eclipse garlican forte)
typ nån "hostpellets" för luftvägarna
äpplen

den andre får:

helhavre
mineraler (kvarnbyfoder avel)
äpplen
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Hö fri tíllgång
sojamjöl
vetekli
foderjäst
kornkross

varmblod och nordsvensk bruks

elisabeth
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Amira får:


Korn
Lusern
Betfor
Vitlök
B-vitamin
Vitaminer/Mineraler (krafft röd)
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Ger hö, kvot 7,2.
Miner blå.
Lite havre per häst för att blanda mineralerna i.
Fri tillgång på salt.
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Mina får
Kraft grov
Lusern hack
betfor
vitlök
mineraler
hösilage
Byter till nya grov senare i dräktigheten
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Hmmm, jag har alltid undrat varför en del hästar får så många olika sorters foder och tillägg. Efter att ha läst hela den här tråden undrar jag fortfarande över det. Ni som ger era hästar väldigt många olika saker, varför gör ni det?

Min häst får:
Ensilage
Krafft Ponny
Krafft Nya Groov
Fri tillgång till saltsten både ute och inne
Halm- det han äter av halmen jag strör med.

Anledningen till att jag blandar Nya Groov och Ponny är att jag vill ge lite extra mycket protein utan att få för mycket MJ eftersom han har lite svårt för att sätta muskler, lätt blir bukig och gärna blir lite tjock.
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

1/3 hö
2/3 hösilage Hö och hösilage ingår i hyran, min häst älskar hösilaget och kastar i sig det, därför lägger jag in en del hö, till natten.

Hippo bas och fibergi bas, ingår i hyran och passar min häst som brukar vara havrekänslig. Hon har musklat sig fint och är lagom pigg och trevlig att rida.

Vitlök, motståndskraft mot stallförkylningar, hälsosamt i övrigt och förebyggande inför sommarsäsongens plågoris. *S*

Morötter, saftfoder och "godis"
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Varje dag:

Hel havre
Hel korn (stöper den)
Betfor
Nya krafft groov
Färskpressad vitlök

Saltsten i boxen
Mineraler i en mineral krubba i boxen

I perioder om ett par månader/år:
Beviplex forte (B-vitamin)
Gurkmeja eller Glucomin (för lederna)
Multivitamin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Hösilage - låg energi o låg proteinhalt
Havre - Som bas i foderstaten
Fibergi Elit - Energi + protein
Racing Balancer - Energi, utfodrar med största del av det och Havre
HippoChamp/Krafft Sport - Energi
Betfor - Ger efter ridning som godis
Pasture Mix - Ger endast en liten mängd för att få slut.
ProteinPelletts - Då det är dåligt med protein i höet.

Extra;
Salt - Har ingen saltsten då hon inte slickar.
Kraffts Röda Mineraler - Mineraler
B-Vitamin - Vitamin B
V.S.L - Vitamin E
Gurkmeja - Mot galliga ben
Vitlök - Förebyggande mot förkylningar och extra smak på maten.
Foderjäst - För hårrem och hovar
KopparJärn - För att få i henne just dessa ämnen
MSM - Långt krågligt ord
Stroppy Mare - För att få hästen mindre "stoig"
Cortaflex - Mot galliga ben
C-vitamin - Vitamin C
Krafft Energy Oil - Energi
Buteless - För benen också
Fodertran - D-vitamin
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Min lillpålle får:

Havre
Soja
MIner blå
Biomineral
Dikalciumfosfat..
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Ojdå.. det var inte bara ett fodertillskott.. är du säker på att H*n behöver allt det där?? Eller tycker du det är roligt att ha en massa byttor å burkar å ge ifrån?
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?


Kornkross
Havens Basis-Sportsbrok
Mineraler
Biotin
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

till min ponny gav jag:


Krafft ponny
Havre
Betfor
Vitlök
Salt
Morötter lr äpplen
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Wilfa skrev:
Hmmm, jag har alltid undrat varför en del hästar får så många olika sorters foder och tillägg. Efter att ha läst hela den här tråden undrar jag fortfarande över det. Ni som ger era hästar väldigt många olika saker, varför gör ni det?

Läs mitt tidigare svar.
Jag förklarade anledningen till varje "sak" jag ger och varför jag har valt att göra så.
Jag hoppas i alla fall att mitt svar var någorlunda begripligt.

Man kan göra på tre olika sätt.
Antingen ger man ett fullvärdigt kraftfoder som passar ens hö och innehåller allt inklusive mineraler.
Eller också ger man vanlig havre eller korn och ger ett mineralfoder som passar till ens hö.
Eller också ger man varje mineral och tillskott för sig, som jag gör. Då blir det fler burkar, men man ger precis så mycket som man behöver av varje grej.

Sen har en del hästar ytterligare behov av olika tillskott beroende av olika tillstånd. Eller också tycker ägaren att det är kul att till exempel ge lite örter eller liknande.
Eller också kan man ge extra vitaminer för säkerhets skull.

Jag tycker personligen att det är att föredra framför dom som ger "en tuss hö" och några nävar havre vid varje giva och tänker att hästen verkar ju klara sig.

Som svar på din fråga, jag tycker egentligen inte att det är så svårt att förstå.
Det grundar sig i en extra omtanke om hästen alternativt lite osäkerhet som gör att man vill vara helt säker på att hästen får i sig allt.
 
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Vi har så bra värden på nya höet så han äter bara 7kg hö nu och får alla behov tillgodosedda ändå! Pigg, glad och blank i pälsen.

Brukar ge han lite morötter med en näve lusern och vitlöksolja med.
Har även saltsten förstås!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ger ni era hästar för typ av foder?

Jag ger:

Krafft Miner Vit (passade bäst till vårt hövärde)
Krafft Protein (för att kompensera lågt proteinvärde i höet)
E-vitaminer (för att det inte räcker i det övriga fodret)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 694
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 588
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp