Vad ger ni era DIGIVANDE ston på betet?

Lillsillen

Trådstartare
Kompletterar ni med kraftfoder?
Är detta som regel nödvändigt om man har gott om bete?

Min halvblodsdam är väl rund fortfarande o grabben är 1 månad
De går på gammal ogödslad vall där det såddes klöver för 4 år sedan.
Klövern tog ju över gräset men nu är även klövern väck.
Så kvar finns gott om grönt, men inte så mkt "rent" gräs utan mkt blandat med ogräs, maskrosor, hundkex mm

Hon får 1 kg krafft pluss grön + 0,5 kg hel havre/ dag
å mineraler o selen förståss...

Verkar detta lagom??
Med tanke på hennes hull skulle jag mkt väl kunna ta bort kraftfodret helt, men tror de e bra om hon får lite ändå.
Lillkillen är rund o go, han äter gräs o även morsans krafft när han får tillfälle (iallafall snor han bunken o häller ut allt,,,å pillar lite i det sen) och mjölken sprutar om henne....

Tycker att han växer lite väl fort, men har ingen tidigare erf av växande föl...

Sv: Vad ger ni era DIGIVANDE ston på betet?

ok..min häst har inte hull som en ridhäst...hon har rejält hull!

Som jag tyder tabellen i din länk så skulle hon behöva beta 12 kg ts (=ca 60 kg gräs) per dag...och jag har INGEN ANING om hur mkt hon får i sig. Men gräs finns det så det räcker än ett bra tag ialla fall...Å det sägs inget om proteiner...bara energi o mineraler..

Skulle ändå vara intressant att se vad ni andra ger era digivande för tillskott på betet.

Sv: Vad ger ni era DIGIVANDE ston på betet?

Mina shettisston får havre, betfor o extra mineraler utöver betet

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det... 2
Svar
34
· Visningar
5 940
Senast: bigganl
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o... 2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: linnea 82
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 157
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka