Vad ger det att slå först?

K

Krulltottan

Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men...

Jag kan säga att jag hatar sprutor och det blir inte bättre av att hästen ska ha två om dagen i 8 dagar!:eek:
Men jag har funderat på varför man ska "banka" till hästen på halsen innan man slår in sprutspetsen? Är det för att avleda den eller är det för någon annan skull?:confused:

Sv: Vad ger det att slå först?

det är för att avleda hästen, för en klapp eller en liten "box" med knytnäven gör inte ont utan är snarare masserande och endorfiner frigörs (väldigt lite, men det blir lite).. då märks inte sprutsticket..

Jaha, så egentligen behöver man inte "slå" precis...:o Ja, vad bra att jag fick svar!:bow:

näe, man behöver inte ta i å slå hårt.. :) vissa vetetrinärer kan dock vara hårdhänta och klappar/boxar lite hårdare.. men du märker själv vid vilken hårdhet på klappen/boxen du behöver för att din häst ska ignorera sprutsticket.. :)

lycka till!

Jag har fått lära mig att "nypa" hästen i skinnet istället fungerar precis lika bra.

Mvh
Camilla

Kroppen har ju ett utsållningssystem när det gäller smärtimpulser - genom att klappa hårt på halsen skickar man en massa små smärtimpulser till hjärnan så när nålsticket kommer sorteras en del av dess smärtimpulser ut eftersom klappen har skickat en massa impulser som "tar upp plats" i hjärnan och sticket känns inte lika ont.
Svårt att beskriva känner jag... :angel:

Det är i alla fall min gissning. :bump: :bump: :bump:

Jag har aldrig behövt göra så utan när jag sprutat pencillin och liknande så har jag bara lugnt och försiktigt satt dit nålen, upplever att de tar det bättre än att man "slår" in nålen vilket en del gör...

För att avleda uppmärksamheten från själva sticket.
Själv har jag slutat med det eftersom många hästar lärde sig vad det var fråga om. Nyper lite o smyger sen in kanylen.
PL

Gör som Peter, nyper lite i skinnet innan jag sätter nålen. Tycker det funkar bättre än att "dunka in" den. :idea:

Veterinärerna gör ju det för att hästen inte ska förstå att en spruta kommer. han slår två gånger, sen när han slår tredje gången och samtidigt sätter i sprutan så tror hästen att det bara var ett tredje slag.

Peter är veterinär och det är en veterinär som tipsat mig om att nypa lite istället för att dunka in den, vilket jag tidigare gjorde. Hästen vet mycket väl att det sticker till efter ett par knackningar om den står på exvis en penicellinkur och ska sprutas i flera dar. :smirk:

Min som ogillar mkt att bli stucken lärde sig även vad nypet betydde. Det var en konst att sticka honom, alldeles själv. Mkt akrobatik blev det.

Usch det är hesmkt när folk slår in nålen på en jag är spruträdd tack vara det. Hade en elak sjuksköterska som slog in den mellan lillfingret å ringfingret en gång i högstadet (för lokalbedövning) å sedan så smällde hon in bedövningen i fingret oxå. Inget fint litet tryck där inte...

Å så har jag en häst som hatar sprutor oxå :D Fast det är för att hon är kittlig på halsen.

Jag gnuggar med knogarna/ovansidan handen på halsen, vrider om handen och sticker in nålen mitt i den gnuggande rörelsen och det funkar superbra för mig. Klappandet och nypandet får bara min häst att bli vaksam om att det är på väg att hända nåt men stryka på henne och massera brukar jag göra annars med...:D

moonlightgarden skrev:
Å så har jag en häst som hatar sprutor oxå :D Fast det är för att hon är kittlig på halsen.

Jag har en som är livrädd för sprutor efter en behandling med mååånga sprutor.... Och en kompis häst får man hålla för ögonen på så hon inte ser sprutan för då flyger hon i taket innan man hinner röra vid henne..
Så jag tror inte det beror på att de är kittliga..:crazy:

Min är kittlig på halsen, trust me. jag får inte göra precis vad jag vill med halsen. Hon tycker inte om att bli borstad på halsen. Karsloken kan stå å hålla ena fingret mot henne å hon blir tokig å skakar å skakar å skakar på sig hela tiden. Likaså om man ska smörja in henne med något om hon har fått ett sår så måste man ta i för kung å fosterland för annars så kittlas det på henne å hon blir flå tokig. Jag lovar dig min häst är kittlig.

Jag brukar bara nypa lite och sen ta in nålen, lätt som en plätt och mina hästar har aldrig brytt sig.

moonlightgarden skrev:
Usch det är hesmkt när folk slår in nålen på en jag är spruträdd tack vara det. Hade en elak sjuksköterska som slog in den mellan lillfingret å ringfingret en gång i högstadet (för lokalbedövning) å sedan så smällde hon in bedövningen i fingret oxå. Inget fint litet tryck där inte...

fast det finns juh inte riktigt lika många ben i halsen på hästen som det finns i en människas hand.. :p

och inte lika stor risk att missa muskeln som man är ute efter heller.. ;)

jag skulle aldrig tolerera att någon högg in en spruta i handen på mig.. men i överarmen eller låret skulle jag nog hellre ta några fingersnärtar och ett snabbt nålstick än det där sakta grävande nålsticken som tar sån förbannad tid och gör ont och man blir kallsvettig av..

Nä men hon hatar sprutor endå, det vet du.

nej då den jag fick gick fort för fort med andra ord...

Krulltottan skrev:
Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men...

Jag kan säga att jag hatar sprutor och det blir inte bättre av att hästen ska ha två om dagen i 8 dagar!:eek:
Men jag har funderat på varför man ska "banka" till hästen på halsen innan man slår in sprutspetsen? Är det för att avleda den eller är det för någon annan skull?:confused:

va??
gör man det??,visste inte det..:confused: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30