vad ge till häst

miamiSwing

Trådstartare
Va skulle ja kunna ge till ett halvblod med mycke fullblod i som är pigg men smal. Vill inte ha nått med havre i.
Skulle vilja få upp han i hull.
En 6-åring som behöver bygga muskler.
han har fri tillgång på hö.

va finns de för nått hellst musli.

F*bergi vet nån nånting om det

Sv: vad ge till häst

Va skulle ja kunna ge till ett halvblod med mycke fullblod i som är pigg men smal. Vill inte ha nått med havre i.
Skulle vilja få upp han i hull.
En 6-åring som behöver bygga muskler.
han har fri tillgång på hö.

va finns de för nått hellst musli.

F*bergi vet nån nånting om det

Lucerne?? + Krafft Groov 125 eller müsli Gröön som är i samma serie!?

Fibergi är ett bra foder men innehåller en del socker och havre. Har du en pigg häst är kanske inte det, vad du söker.

Skulle rekommendera dig att ge lusern pellets! En del hästar tyckte inte om att det blir "kladd" så blöt bara mycket lite så det sväller det värsta precis innan utfodring.
Något som sätter fart på viktökningen är olja, rapsolja gillar jag bäst, men ÄNNU bättre är sojamjöl max 100 g/100 kg häst och dag.

Om du sedan trots detta söker ett müslifoder som är havrefritt så hade jag valt Hippo Bas Harmoni (Obs! glöm inte välja just den havrefria då müslin finns med havre i också!)

Lusern Pellets kan du fodra rätt så "fritt" med. Dvs ett par kg om dagen utan problem då det ju är som ett riktigt bra hö.
Börja introducerat 0,5 kg och öka sedan successivt. När du märker skillnad så kan du prova stanna och se om mängden är lagom annars är det bara att öka.
Lycka till!

Vårt 6 åriga fullblod ger vi Rehab, det är havrefritt, han får nu fri tillgång på bra selage, petar i sig 13-14kg om vi har tur, 1kg Rehab + 1 sånt mått kornkross (vet inte hur mycket i kg?), ca 3dl (torr) betfor + 2-3dl Rapsolja på morgonen och lika på kvällen. Han håller på att sättas igång efter sommarbete/skada så han rids ut i skogen 4-5dagar/veckan i lugnt tempo än så länge. Han har varit ganska svår att hålla hullet på, minsta lilla så faller han ur, fick ge extra kraftfoder under hela betet. Rehab är det som funkat bäst på honom, han gillar inte Lucern, tycker han är blää.

tack allihoppa för svar! Luzern har ja köpt idag så ska börja ge honom det! Dom på lantmännen sa att en där havre fria muslin är bra nån som vet om den är bra?

jag gav mitt fullblod som var mager och omusklad havrefri müsli med gott resultat. det gick ganska fort...på en månad så var han mkt rundare, såg gladare ut oxå! :)

tack allihoppa för svar! Luzern har ja köpt idag så ska börja ge honom det! Dom på lantmännen sa att en där havre fria muslin är bra nån som vet om den är bra?

Jag ger deras havrefria musli till min fullblodskorsning, det funkar jättebra!

Tillsammans med 2 dl olja, betfor och ett pkt bakjäst per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka