vad ge nyfödd/föräldrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SomethingCorporate

Min killes syster ska snart ha barn och vi vill ge något roligt, men användbart.

Antingen för föräldrarna eller barnet.

Kläder har dom så det räcker och blir över då hon jobbar på h&m och har köpt allt fint som kommit in under dassa månader.

Vi har fudnerat på att kanske köpa något lite "roligare" klädesplagg.

Men det är ju trots allt inte så användbart, dom växer ju snart ur det.

Vad vill man ha som nybliven föräldrar?
Vad räcker för barnet ett tag?

Några tips?
kanske några länkar till någon bra sida?
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Jag hade aldrig klarat mig utan min elastiska långa bärsjal. Jag hade blivit jätteglad för en sån, men det kanske beror på vad man är för typ av människa. En del tycker det är flummigt med sjal.
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

En badhandduk? En fin filt eller fäll att ha på golvet? Set för fotavtryck/handavtryck? Någon fin pall med datum och namn? En fin sagobok eller kanske en mina första år?
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Jag håller med Pallas, min bärsjal har varit suverän, men man måste nog välja själv om man vill ha en eller inte...
Multiåkpåse, som kan knäppas om på olika sätt tycker jag är bra, finns bla på www.mammabarn.se

Sen finns det ju mängder med roliga barnkläder som kostar lite mer, det är bara att börja surfa runt...:D
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

En superbra present är ett 3D hand och fotavtrycks-set! Bättre present kan du inte hitta, om de nu inte har det.

Jag blev dessutom väldigt glad för en superfin mysfilt som vår son fick.
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Beror på om det är första barnet, då är en sjukvårdslåda toppen, med allt man inte visste man behövde!

Ta en skokartong å klä el måla i rött, sätt ett vitt kors på locket (el köp fädig!)

Lägg i:
-febertermometer
-inotyolsalva (heter det det, mot röda rumpor?)
-näsfrida
-panodil-suppar för de minsta

osv, går att hitta på massor, beroende på hur mycket det får kosta, man kan ju be om hjälp på apoteket oxå om man får idetorka... Denna låda har jag gett några gånger och det är verkligen super uppstattat!
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Om man ska ge kläder tycker jag att det är bättre att ge lite större storlekar. De minsta storlekarna växer de ur så himla snabbt, och man får ofta så mycket i början.
Annars kan man ge tex en gosig filt, eller en bra barnbok.
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Till baby:
- En baby fyll-i-bok!!! Så roliga både för förälder och barn!
- Nappflaksa och Haklapp
- Stryka på tryck med olika rolig text

Till mamman:
- En liten Fruktkorg
- En mysig myströja
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Kanske något litet (beror ju på hur mycket man vill lägga ut) och kanske ett presentkort på någon barnaffär.

Annars säger jag som Miranda och Samantha i "Sex and the city"; Kondomer och whiskey :devil:
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Min killes syster ska snart ha barn och vi vill ge något roligt, men användbart.

Antingen för föräldrarna eller barnet.

Några tips?
kanske några länkar till någon bra sida?

Babygym (aktivitetscenter)! Det älskar alla bebisar jag känner. Inte de första månaderna då de lätt överstimuleras av alla färger osv. men sedan blir det en bra grej.

Det där med bärsjal är väldigt personligt. Själv gillade jag dem inte.
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

til alla:

Tack för alla tips!
Någon bärsjal kan jag inte tänka mig att hon vill ha.
Men det andra ska tänkas över :)
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Jag har skrivit en önskelista.

Då blir det lätt för andra att handla + att vi får vad vi vill ha=)
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

ett gosedjur somäven är speldosa samt mjukisnalle som lyser när man trycker på tassen har vi fått, och båda används varje kväll vid läggdags och är mycket uppskattade!
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Jag fick en stor korg av ett par vänner när jag fick Hampus, den var full i massor med roliga småsaker bla: en tröja,barnpool,en fotoram,sandlådesaker,blöjor,tvättlappar och små gosedjur mm

Tyckte det var en jätterolig sak att få, annars fick man ju mest kläder som bebis inte ens hann ha på sig eller saker man redan hade, dessutom var det väldfigt roligt att ta fram korgen och ha grejer man visste att man kunde använda om ett tag, samt saker man inte hade hunnit handla själv som poolen och sandlådegrejerna.
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Jag brukar ge en bok med barnvisor. Själv sjöng jag massor med mina barn (slet ut flera böcker) trots att jag är värdelös på att sjunga. Men barnen (och jag) uppskattade det mycket :)
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

undrar bara varför man har sjal o bära i istället för bärsele? Är det inte bökigt?
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

undrar bara varför man har sjal o bära i istället för bärsele? Är det inte bökigt?

Därför att en bärsele av typen babybjörn gör skitont i axlarna och är dessutom ergonomiskt felbyggd för barnet, sen är det väldigt kort användningstid för en babybjörn, en trikåsjal kan du använda uppåt 10-15 kg och en vävd sjal kan du använda så länge som du själv rent fysikt orkar bära barnet, jag bär min 1,5 åring hur lätt som helst...
Om du menar en ergonomisk sele, av typ Ergo, Patapum och Becco så tycker jag personligen att det inte är lika mysigt att bära en bebis i en sån, det blir inte så ombonat, däremot är de super när barnet är från 5 6 månader!
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Den bästa presentern vi fick var av en släkting till maken en liten fin låda i rosa (fick en dotter och hon hade piffat upp typ en skokartong såg det ut som) fylld med ett babybadlakan (sånt med ena hörnet som en huva), några mjuka tvättlappar, babybadolja, babybadtvål, inotyolsalva, en liten babyhårborste, några nappar, bröstvårtesalva mot såriga bröstvårtor + vadderade flanellbröstvärmare (för att försöka förhindra mjölkstockning) till mamma och annat smått och gott - det är ju bara att fylla en lagom stor låda upp till den summa man tänkt sig!!.

Jag måste säga att det var KANON!! flera av sakerna kanske vi inte använde med en gång men barnen växer ju och förr eller senare ska de badas med lite tvål osv. dessutom var det flera saker som man kanske inte hade tänkt på i förväg!!
 
Sv: vad ge nyfödd/föräldrar?

Baby sitter, och hoppgunga har varit de saker som jag tyckt mest om.
Och, inga pråliga prylar med snitsiga detaljer, för oftast är de detaljerna bara i vägen och totalt onödiga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 973
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 966
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 346
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp