*Vad ge ni era hästar för foder?*

Sv: *Vad ge ni era hästar för foder?*

1. Vad för foder får dem och hur mycket?

I våras fick han:
9 kg hö
1 kg Hippo pro champ
1 kg betfor
1 kg kornkross
1 kg morötter

+ 1/2 dl salt. 60 ml b-vitamin. 1-2 skopor muskel-e pulver. 100 g hippo pro mineraler och diverse extrakt från kiropraktorn.

Nu i höst kommer vi ha superhö så foderstaten blir väl typ såhär:
8-9 kg hö
½ kg hippo pro champ
½ kg kornkross
½ kg betfor
+ bvit, muskele och allt det där som han fick på våren.

2. Hur ofta (vilka tider på dagen)?
Hö vid 7 på morgonen och morgon mat.
Lunch vid tolv
EM vid 4
Kväll vid 20. Hö + kraft.
Jag tycker 20 är för tidigt menmen.

Morgon
2 kg Hösilage
1 kg Krafft Groov
1 Kg Eggersmann Natur Müsli
0.2 kg Betfor
1 mått Vitlökspulver

Lunch
½ kg Krafft Groov
½ kg Eggersmann Natur Müsli

Eftermiddag
6 kg Hösilage i hönätet
1 kg Krafft Groov
1 Kg Eggersmann Natur Müsli
0.2 kg Betfor
1 mått Vitlökspulver
1 dl Olja

I tävlings och träningsform
Morgon
3 kg Hö
1 kg havre
0,5 kg Lucern
0,75 kg Betfor
0,5 kg HB (muslieblandning)
Chevinal
b-vitamin
Glucosamin
Kalk
Salt

Lunch
1 kg Havre
0,5 kg kraft
1,5 kg hö

Eftermiddag
1,5 kg hö

Kväll
1,5 kg havre
0,5 kg HB
0,5 kg lucern
0,75 kg Betfor
Vitaminer och mineraler

Natt
2 kg Hö

Min häst behöver nästan fri tillgång till hö eftersom han gör av med så mycket. han är svår att hålla i hull.

Skadad häst
Morgon
3 kg hö
1 kg Kraft rehab
0,5 kg lucern
0,5 kg Betfor
Glucosamin
Chevinal
kalk
salt

Lunch
1 kg kraft rehab
2 kg morötter
2 kg hö

Eftermiddag
2 kg hö

Kväll
1 kg kraft rehab
0,5 kg Lucern
0,5 kg Betfor
Vitaminer och minraler

Natt
2 kg hö

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte eftersom du proppar i dina hästar kraftfoder.
Sådär mkt äter min mosters travhästar, som elittränas, dvs mkt hårdare än tex en hopphäst på elitnvå. Men what the hell, alla fodrar olika ;)

Morgon:
Valacken: 1 kg Hippo Basic, ½ kg havre och 2 kg ensi..

Stoet: 1 kg Hippo Basic och 3 + kg ensi..

Lunch:
Valacken: 1 kg Hippo Basic, ½ kg havre och 4 kg ensi..

Stoet: 1 kg Hippo Basic och 4 + kg ensi..

Middag:
Valacken: 1 kg Hippo Basic, ½ kg havre, 1 kraftmått betfor, 1½ kg lucern, morötter, äpplen, E-vitaminer, equine vitaminer och mineraller

Stoet: 1kg Hippo Basic, 1 kraftmått betfor, 2kg lusern, morötter, äpplen, glucosamin, equine vitaminer och nått specillt fodertilskott som jag inte kommer ihåg namnet på

Kväll:
Valacken 4 kg ensi..

Stoet: 5 + kg ensi..

Stoet är svår att hålla i hull därför får hon nästan fri tillgång på ensi..

Morgon (07:00) 2 kg Hösilage + 1 kg krafft

Lunch (12:00) 2 kg Hö + 1 kg Havre + 1 dl linfrö

Middag(17:00) 1 kg havre + 1 kg betfor

Kväll (ca 22:00) 3 Hösilage

Efter ridning, musli + morötter:)

Dom får vad dom behöver, en får ju bara 2 kg kraftfoder, ett hekto mer så flippar hon ur, känslig dam. En får 6 kg, förutom då green power och betfor, räknas det får han 7.5 kg. Jag räknar dock green powern som grovfoder. Han är 174 hög och väger nog ca 700 kg. Han behöver en hel del mat för att orka gå som han går. Han går två gånger om dagen, 1 timme/pass. Dom andra går ett pass om dagen på 1½ timme. Plus hage 8 timmar/dag, det tar oxå en del energi.

Sålänge dom är glada och nöjda och mår bra :).

jag tycker de flesta får väldigt lite hösilage? jag ger iofs mkt mer på vintern, nu går de ju på gräs o så.

Morgon: 7:00
2kg hösilage
½ L torr betfor
salt

EM: 16:00
2kg Hösilage
1kg Havre
1kg müsli
mineraler

kväll: 20:00
6-7 kg hösilage
1kg Havre

på vintern får de även lunchö ca 1 kg i hagen och så äter hon lucernpellets, 1 kg för att hålla hullet o b- o e- vitamin vid behov.

Jag har ett par till hemma nu men jga skriver bara mitt egna sto (4år) för det blir så himla mkt annars ,

Morgon:
2-3 kg hösilage . Beroende på näringsvärdena osv.
1½kg-2kg havre

Lunch:
2-3 kg Hösilage.
1½-2kg havre ,
½-1kg betfor + ½ kg Lucern (efter ridn.)
Shervinal (stavas:angel:?)
och när det behövs extra B-vitamin.

Middag:
Samma som morgon ,

Kväll:
4-5 hösilage
1½-2kg havre ,
lite gnutt tillskott beroende på hur läget ser ut .

Alla våra får nästan samma , men är dom ut tävlings kondition får dom istället för havre Krafft Rehab och extra tillskott av lucern och betfor för att hålla hullet uppe eller tvärt om , Dom är alltid små tjcoka grisar :banana:

Ja självklart, det märks ju rätt snabb på hästarna om man fodrar fel.
Lite nyfiken på hur du hinner rida 2 pass om dagen när du går i skolan?

hjälp vad det är många som får löjligt små mängder grovfoder! hur resonerar ni som ger era hästar nästan lika mkt kraftfoder som grovfoder? (läs det kursiva med en gnutta ironi)

äter dom gräs hela dagarna i hagen? eller hur får dem tuggbehovet uppfyllt? är det inredningen i stallet som ryker? räknar ni efter analys? ser fram emot svar!

Min häst får inte mer av den enkla anledning att hon inte äter mer hur jag än bär mig åt har testat fri tillgång men hon har då bara ätit en bråkdel, känns ju inte så kul att slänga ut mer än hälften av höet och vi har absolut inte dåligt hö. Men har börjat med lusern nu sen i våras och det gör att det går att hålla henne i hull:)

tror ju inte att ditt inlägg var riktat mot mig direkt hon får ju trots allt 8-10kg på vintern+lusern och 6kg+lusern+mycket grönbete under sommaren men det var bara en anledning.

KL
Jag kanske egentligen inte får vara med eftersom jag har fälttävlanshästar, men de tävlar faktiskt en del hoppning också :p

13 årigt halvblodssto, gick 1.20 hopp och lätt fälttävlan (tränade för *)
Morgon
2kg hö
1kg Krafft Groov 90
Lunch
3kg hö
1kg Krafft Groov
Kväll
4kg hö
1kg Krafft Groov
1liter krossad korn
1 skopa betfor + Artroflex (innehåller MSM, Glucosamin och djävulsklo)
Nu ska hon bli mamma och går på bete, så just nu äts det bara gräs dygnet runt :D

4årigt fullblodsto, grundrids
Morgon
3kg hö
1kg Krafft Groov
Lunch
3kg hö
1kg Krafft Groov
Kväll
3kg hö
1kg Krafft Groov
1 skopa betfor
Får se om hon behöver lite mer mat sen, men än så länge är hon pigg och glad och håller hullet :)

I vanliga fall får de en kaka halm på kvällen också, men just nu har vi ingen hemma

Jag tycker också det är vanligt att folk ger sina hästar väldigt lite hö, med förklaringen att de blir tjocka.
Men vad blir de inte av allt kraftfoder?? Rid mer och ut och galoppera lite istället, då blir de pigga och glada också och det behövs inget kraftfoder för det (vilket sällan hjälper speciellt mycket ändå) Hur ofta ser man inte tröga hästar som får en massa kraftfoder för att bli pigga och ser ut som vandrade fläskberg :eek: Då hade inte jag heller varit pigg ;)
Visst behöver de hästarna som verkligen tränar och tävlar hårt mera kraftfoder. Men hur många av alla hästar är det egntligen som verkligen gör det:angel:

Det här får min häst, dock mer dressyr :angel:

med "kg" menar jag 1 vit skopa från krafft, behöver inte väga så mkt.

07:00: 2 kg hösilage
08:00 ½ kg krafft grund ½ kg stay power müsli från Dodson & Horrell
Ut i hagen efter det
14:00-15:00: 3 kg hösilage + ½ kg krafft grund + ½ kg müsli
18:00-19:00: 1 kg krafft grund
21:30-22:00 3 kg hösilage + ½ kg müsli

Tiderna är cirkatider, varierar lite.

Hmm, ja, jag är inte så mkt i skolan faktiskt :angel:. Är väldigt ofta borta för träningar och tävlingar. Hade dessutom bara två dagar jag började tidigt förra terminen. Och börjar jag tidigt så är det helt enkelt bara så att jag ställer klockan på 5 och går upp och rider. Sen rider jag tre stycken efter skolan för det mesta. Men ibland får det bli två på morgonen istället om det komemr ngn häst jag ska hoppa eller hålla lektion eller nåt sånt på em. Sömn, totalt meningslöst ord :p. Men är ju bara en som går två gånger om dagen så det är ganska lugnt ändå.

Räknas mina som lite grovfoder? Dom äter 7 eller 8 kg hösilage.
Tycker ändå det rcker. Dom får 1 kg green power (utom en som får ½) vilket också är grovfoder. Står på halm, äter ca 1-2 kg av det och går på gräs 8h/dag (iofs hålls det alltid klippt men är ju ändå sysselsättning och dom får i sig en del) så tycker dom får grovfoder vad dom behöver, hästarna är iaf nöjda och glada. :)

Min 10åring som tävlas får: (nu när han går på bete så får han mkt mindre hö)

Morgon:
1,5 liter Krafft Havre
0,5 liter Krafft Pluss Grön
Lite olja
3-4 kg hö

Lunch:
3-4 kg hö

Kväll:
1,5 liter Krafft Havre
0,5 liter Krafft Pluss Grön
Lite olja
Runt 4 kg hö

Räknas mina som lite grovfoder? Dom äter 7 eller 8 kg hösilage.
Tycker ändå det rcker. Dom får 1 kg green power (utom en som får ½) vilket också är grovfoder. Står på halm, äter ca 1-2 kg av det och går på gräs 8h/dag (iofs hålls det alltid klippt men är ju ändå sysselsättning och dom får i sig en del) så tycker dom får grovfoder vad dom behöver, hästarna är iaf nöjda och glada. :)

Ja, jag tycker att 8 kg hösilage är lite för en stor häst! Greenpower vet jag inte vad det är, en form av lusern kanske?

Men på vintern då, när dom inte står på gräs 8 h/dag? Hur mkt äter dem då? Det jag tycker är konstigt är när man ger flera kilo kraftfoder och sen bara några kilo mer av grovfodret?

Nu blev ju det här väldigt riktat mot dig eftersom att du är den enda som svarat, det är absolut inget personligt så du ska inte känna dig utpekad! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka