Vad ge mot muskelproblem?

Sv: Vad ge mot muskelproblem?

OK i så fall svarar jag :D

Djävulsklo är smärtstillande och antiinflammatoriskt. Kan ju ha effekt om problemet är t ex muskelinflammation, mer effektivt är då om din vet ställer den diagnosen och skriver ut ett inflammationshämmande preparat.

Är hästen stel/stum eller spänd/öm?
Om du är "på" varje dag med massage och cirkulationshöjare så blir hästen säkerligen rätt mör. Vila behövs också.

Är blodprover tagna? Fästingburna sjukdomar? Allmänna infektioner?

Hon har fått Butta utskrivet, så det är fixat.
Hon är mer stel/stapplig/stum än öm. Reagerar inte på tryck iaf.
Nej, inga blodprover, frågade Vet om detta men h*n tyckte inte det var nörvändigt, så det får jag väl lita på.

Tack för att du sa att jag inte ska massera och moja varje dag, ambitiös som jag är så gör jag ju det. Jag behöver vila jag med. :bow:

En häst som får smärtstillande kan inte "säga till" när massagen blir för hårdhänt så generellt rekommenderar jag inte massage i det läget men om veterinär har ordinerat det ska du förstås lita på det. Men rådgör om hur hårt/hur ofta så att det inte blir mer skada än nytta. Akta din egen kropp också, be din massör/ET visa dig hur du ska jobba för att inte din egen kropp ska ta stryk.

Till TS Hoppas att det går bra med ett lite knapplån då jag har liknande problem. Tycker det är onödigt med en liknande tråd.

Min häst började att få ont i ryggen (länd &kors). Hade ut veterinär för vaccinering passade då på att fråga om ryggen. Han sa att ryggen skulle hållas varm plus att att han skulle vila, bara skrittas lite förhand. Om han inte blev bättre så skulle vi åka in till ATG. Ca en vecka senare står han en morgon på tre ben när jag kommer till stallet, vänster bak. Ringde ATG direkt fick en tid dagen efter. Undersökningen visar att han är tre gradigt halt i både has och kota. Fick butta,sjukhage i tre veckor sedan återbesök. När han åt buttan så blev han lite bättre från smärtan, men däremot så började han oxå bli halt på höger bak. Han började även att att "väga" på bakbenen står liksom på tå och skjuter upp rumpan. Var nu i veckan tillbaka på ÅB. På böjningen av VB var han fortfarande 3 gradigt halt i kotan men däremot bra i hasen. I HB var han oxå 3 grader halt i kotan. De tog massor med olika röntgen plåtar. De såg inget konstigt på plåtarna, de hittar inget fel alls. Veterinären sprutade honom i båda kotorna, men lovar inget, de tror inte att han blir bra. Han ska ha sjukhage igen i tre veckor sedan ÅB igen. Fick även Quadrisol nu som han ska äta.
Det jag undrar över är det ryggen som har utlöst hältan, han har fortfarande jätteont.Hjälper det med att massera med liniment? Vill verkligen ha kvar denna häst. Vill inte ta bort honom bara för att det inte syns nåt på röntgen. Måste väl gå att göra några mer undersökningar? Tilläggas ska att han har mest ont på morgonen när han har stått inne hela nattten, efter utevistelse så är han symtomfri. Har ni några förslag ?

Vad som är orsak och verkan är ofta svårt att reda ut. Är hästen halt pga av att den felbelastat sig pga ont i ryggen? Har den ont i ryggen pga försvarsspänning då den har ont i någon led?

Om hästen är ledhalt behöver den behandling som din häst fått. Men om det finns ett annat problem i botten behöver man leta vidare, annars kommer problemen tillbaka. Det är inget fel att gå vidare, kanske åka till en annan klinik för att få lite andra ögon på orsak och verkan. Resonera om olika alternativ. Men om hästen inte svarar på behandling så finns det någon gräns för hur länge man kan hålla på. Djurskyddet måste vara det allra viktigaste förstås.

Många hästägare tror på olika typer av liniment, jag tycker att de oftast inte ger så stor effekt. De ökar cirkulationen i ytliga muskler, det kan vara bra men det löser inte problem som sitter djupare ned. Ibland kan man få en blistrande effekt om man håller på för mycket.

Men om hästen inte svarar på behandling så finns det någon gräns för hur länge man kan hålla på. Djurskyddet måste vara det allra viktigaste förstås.

Självklart är djurskyddet det viktigaste. Vill absolut inte att han ska lida. Det känns bara tråkigt att ge upp bara för att det inte syns nåt på röntgen plåtarna. Jag tycker inte att det är någon orsak, vill ju att de ska leta vidare och inte dömma ut honom bara för att de inte ser något. Någon orsak borde det va. Det känns ju som att problemen kommer från det rygg ömma från början, att han även blev halt i HB beror på att han har avlastat det vänstra för mycket.

För många år sedan hade jag en häst som blev halt, den behandlade de flera gånger tills den blev bra. men där såg de problemet på röntgen plåten. Förstår inte skillnaden...........

Om man inte hittat något på klinik och man inte har tagit några blodprover /infektion eller Fästingburna sjukdommar skulle jag absolut kräva det eftersom man inte hittat något annat !

Precis som Djurjouren sa. But ut det mot lusern, betfor och kanske Tokosel om du har analysvärdena i ditt grovfoder? Och Diamond V kanske kan vara något pga. mjölksyran. Det finns att läsa om detta, dock.
Jag ger min märr dessa "naturliga" foder o hon har lagt på sig o blivit jättefin i hullet. Tokosel får hon pga. muskeluppbyggnad o pga selenbrist i grovfodret. Men under sommaren får hon Tokosel.

Håller med om att akta sig lite för spannmål och melass då de är så stela.
Skulle lugna mig med massage, om området är lite inflammerat så behöver det kanske snarare vila och lugn än konstant uppgnuggning. Om området däremot är stumt och kallt, så skulle jag massera på djupet, kanske max var tredje dag, eller mer sällan.

Magnesium: jättebra att utesluta brist.
Linfrö, rensa ut tarmsystemet.
helt på känn, men våra känns smidigare sedan de får en skvätt äppelcidervinäger i vattnet. Tänker att sur (PH, inte humör :D )häst= stel häst med muskelproblem. och syra buffrar syra, så det kan neutraliseras.. Vet inte om jag tänker helt fel, men hästarna är finare i kroppen.

Hästen med hältan bak och ont i ryggen=
Kanske en ET eller kiropraktor kan hitta något tokigt uppe i korset. en nervklämning kan nog orsaka en hel del knepiga problem.
Eller att den har problem fram eg, och har flyttat bak vikten på ett ohälsosamt sätt under lång tid. och överansträngt rygg, bakdel och bakben, till den grad att den nu bara ställer ut bakbenen och "gett upp" Bara gissar.
Masserade en ponny med katastrofala bogar. som ställde ut sina bakben och hade våldsamt ont i bakdelen. Bogarna var stumma och "okänsliga" nästan avtrubbade i känsel. medans bakdelen kokade.

En häst som får smärtstillande kan inte "säga till" när massagen blir för hårdhänt så generellt rekommenderar jag inte massage i det läget men om veterinär har ordinerat det ska du förstås lita på det. Men rådgör om hur hårt/hur ofta så att det inte blir mer skada än nytta. Akta din egen kropp också, be din massör/ET visa dig hur du ska jobba för att inte din egen kropp ska ta stryk.

Det är nog skillnad på massage och masage. Jag mer smetar och smeker in lite liniment snarare än masserar tror jag. Hon får behandling av ET på måndag, SEN börjar jag med smärtstillande.

Jag ska definitivt se och lära av min ET som kan detta.

Tack för din omtanke!

Om man inte hittat något på klinik och man inte har tagit några blodprover /infektion eller Fästingburna sjukdommar skulle jag absolut kräva det eftersom man inte hittat något annat !

Jag frågade om detta, men Vet sa att man oftast inte kan påvisa om de har någon fästingsmitta eller inte, det var fortfarande så osäker diagnos. De flesta hästar häromkring verkar ha det i sig (antikroppar?) utan att vara sjuka. Hon trodde heller inte att det var något som skulle upptäckas med ett blodprov, då det inte i detta läge finns så mycket som tyder på det. Hon har andra problem också, som jag inte vill gå in på här och nu.

Håller med om att akta sig lite för spannmål och melass då de är så stela.
Skulle lugna mig med massage, om området är lite inflammerat så behöver det kanske snarare vila och lugn än konstant uppgnuggning. Om området däremot är stumt och kallt, så skulle jag massera på djupet, kanske max var tredje dag, eller mer sällan.

Magnesium: jättebra att utesluta brist.
Linfrö, rensa ut tarmsystemet.
helt på känn, men våra känns smidigare sedan de får en skvätt äppelcidervinäger i vattnet. Tänker att sur (PH, inte humör :D )häst= stel häst med muskelproblem. och syra buffrar syra, så det kan neutraliseras.. Vet inte om jag tänker helt fel, men hästarna är finare i kroppen.

QUOTE]

Ska jag eller ska jag inte ge betfor (se förra inlägget där jag blev rekomenderad att ge lusern och betfor), det innehåller ju också melass. ???

Hon är kall när man känner men blir supervarm på de ställen jag masserat en stund, tyder väl på att blodet kommer igång. Tyder det på inflammation eller inte?

[Ska jag eller ska jag inte ge betfor (se förra inlägget där jag blev rekomenderad att ge lusern och betfor), det innehåller ju också melass. ???
/QUOTE]

Du kanske inte läste mitt svar så jag skriver det igen.

Det finns melassfri lucern och betfor och det fungerar att byta ut. Har själv haft två hästar enl. din beskrivning. Den jag har nu är idag är i mitt tycke helt frisk på en melassfri foderstat.

Melassfri betfor (Kvickbeet från Dodsson&Horrell) samt speedybeet och melassfri lucern (Kvarnbyfoder) Även linfrökaka kan göra underverk om man behöver lite mer malla.

Wiromin har även helt melassfri komplett mineralfoder.

Mina hästar var/är också kalla men blir bättre av massage och mer rörelse samt täcke på även varma dagar. Ju bättre denna sista häst blivit desto mer sällan är han kall.

Det jag ändrade var foderstaten( hösten 06) till helt melassfritt och äppelcidervinäger samt att jag drog en chansning och började träna hårdare detta har gett sådant resultat att min ET friskförklarade honom för några veckor sedan muskelmässigt.

Senast ändrad:

[Ska jag eller ska jag inte ge betfor (se förra inlägget där jag blev rekomenderad att ge lusern och betfor), det innehåller ju också melass. ???
/QUOTE]

Du kanske inte läste mitt svar så jag skriver det igen.

Det finns melassfri lucern och betfor och det fungerar att byta ut. Har själv haft två hästar enl. din beskrivning. Den jag har nu är idag är i mitt tycke helt frisk på en melassfri foderstat.

Melassfri betfor (Kvickbeet från Dodsson&Horrell) samt speedybeet och melassfri lucern (Kvarnbyfoder) Även linfrökaka kan göra underverk om man behöver lite mer malla.

Wiromin har även helt melassfri komplett mineralfoder.

Mina hästar var/är också kalla men blir bättre av massage och mer rörelse samt täcke på även varma dagar. Ju bättre denna sista häst blivit desto mer sällan är han kall.

Det jag ändrade var foderstaten( hösten 06) till helt melassfritt och äppelcidervinäger samt att jag drog en chansning och började träna hårdare detta har gett sådant resultat att min ET friskförklarade honom för några veckor sedan muskelmässigt.

Jo, säkert är det bättre med melassfri foderstat. MEN! Jag undrar om det finns just melassFRI lusernHACK?
Mina pållar äter ju lusernhack nu, när dom ratat bort lusernpelletsen.
Det är lite svårt det, o dom får även betfor som innehåller melass.

Vart finns det att få tag på melassFRI lusernhack? Jag vet att min märr gillar Kraffts lusernhack skarpt! Finns det ingen melass i det så tror jag inte att hon äter upp det frivilligt, men det kan man alltid prova o fodra henne.
Det fanns ÅF för kvarnbyfoders lusern här, men nu har dom tydligen slutat med.

Spillers har en melassFRI lucernhack. Dr. green alfalfaoil heter den.

Man kan beställa direkt från Kvarnbyfoder så länge de har ett utlämningsställe. Jag har fått göra så då det inte finns någon ÅF i stan.

Spillers har en melassFRI lucernhack. Dr. green alfalfaoil heter den.

Man kan beställa direkt från Kvarnbyfoder så länge de har ett utlämningsställe. Jag har fått göra så då det inte finns någon ÅF i stan.

Tack för tipset! En fråga, Spillers har visst en engelsk hemsida, eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 829
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!