Vad ge mot muskelproblem?

H

Helan

Jag ger E-vitamin med Lysin och Selen, men vad mer kan man ge invärtes till en häst som har väldiga problem med sina muskler. Är stel och öm, främst i rygg och länd, rids inte men arbetas lätt för hand.

Djävulsklo är väl mer för onda leder?
Yucca?
Annat naturläkemedel?

Jag är inte främmande för några förslag, allt är välkommet:smirk:

Sv: Vad ge mot muskelproblem?

Till mig själv och mina ömma stela muskler äter jag MSM, finns på hälsokost och i ridsportaffärer. Finns säkert för människa, men jag har köpt en häst-burk :crazy:
Funkar huuuur bra som helst :love:

Byt ut all havre, musli och färdigfoder och ge enbart hö, lucern och betfor. Det gör underverk för ömma ryggar och stela muskler på vissa hästar.

Beviplex?

Kalk kan göra underverk om det rör sig om muskler som samlar på sig mycket mjölksyra men det låter inte som om hästen utför tunga jobb?

Varför är den sån?

Om den jobbar mkt hårt är det bra med B-vitamin (samt E som du ger)

Varför är den sån?

)

Vet inte, troligen blivit för hårt riden samt haft hälta på alla benen som fortplantat sig upp i ryggen pga avlastning. Rids inte nu hos mig, bara lätt arbete för hand 5-10 min per dag som sjukgymnastik.

Vet inte, troligen blivit för hårt riden samt haft hälta på alla benen som fortplantat sig upp i ryggen pga avlastning. Rids inte nu hos mig, bara lätt arbete för hand 5-10 min per dag som sjukgymnastik.

Då skulle jag skaffa bra liniment och använda och sen ge det tid. B-vitamin också under en period. Nu är det ju väldigt varmt men BoT ryggtäcke har jag bra erf av vid sträckning annars, men blir nog varmt för hästen nu:confused: . (Fast inte BÅDE liniment och BOT, utan en av det)

Liniment och massage om den inte har för ont för det (fråga massör)
och skritta mycket, du kan ju gå med den som du gör i skogen, mm.

Som flashlight nämnde,så glöm inte att jobba på utsidan också!Massage!;)

Som flashlight nämnde,så glöm inte att jobba på utsidan också!Massage!;)

Jag masserar så mycket att jag också behöver massage snart.
Har en duktig ET som ska hjälpa hästen, men den behöver daglig hjälp av mig också.

Kan man ha liniment på morgonen innan den går ut i hagen, och BOT på natten? Eller blir det för mycket av den goda varan?

Hon får stå inne ett tag trots det fina vädret, dels för att hon ska få äta sin medicin i lugn och ro, dels för att hålla mitt andra knäskadade sto sällskap som inte pallar att gå på bete utan behöver ligga och sova på nätterna i boxen. Hon lägger sig inte ute den dumsnuten och då blir knäet helt paj. Annars mår "muskelstoet" egentligen bättre om hon får röra sig mycket verkar det som.

Byt ut all havre, musli och färdigfoder och ge enbart hö, lucern och betfor. Det gör underverk för ömma ryggar och stela muskler på vissa hästar.

Varför?
Är inte sockret i betforen mindre bra?

Tack för tpset, kan ju prova i alla fall!

Till mig själv och mina ömma stela muskler äter jag MSM, finns på hälsokost och i ridsportaffärer. Finns säkert för människa, men jag har köpt en häst-burk :crazy:
Funkar huuuur bra som helst :love:

Hon får sedan 3 veckor tillbaka MSM o Glucosamin- pulver (Flexijoint). Men jag har då inte set nån skillnad,. Kanske tar ett tag.

Å andra sidan är detta inte någon vanlig "lite stel i musklerna" -sak.

Brukar ta 3 månader innan man märker skillnad med MSM, sen extra magnesium skadar inte. Sen min häst fick det som lätt blir spänd i musklerna blev väldigt avslappnad av det.

Hon får sedan 3 veckor tillbaka MSM o Glucosamin- pulver (Flexijoint). Men jag har då inte set nån skillnad,. Kanske tar ett tag.

Å andra sidan är detta inte någon vanlig "lite stel i musklerna" -sak.

På mig började det kännas skillnad på ett par dagar iofs :confused:

Kalium/magnesium som sagt är också bra mot onda muskler :bow:

Är hästen utredd av veterinär?

Herregud ja!!!! 2 ggr på klinik, röntgat både här och där, även ryggen, utan att hitta något.

Men veterinärer har ju oftast inte så mycket åsikter om alternativa metoder, foder hit och dit, och inte heller tillskott/naturläkemedel. H*n rekomenderade faktiskt massage dock.

Det är därför som jag är så tacksam för alla tips.

B-vitamin! Kom på det på mig själv när jag fick upprepade muskelbristningar och inflammationer. Funkar på min porslinshäst också.

Håller med djurjouren helt. Ta bort allt som innehåller melass samt spannmålen. Även mineralfoder.

Vissa hästar reagerar kraftigt på detta med kroppar som tar stryk.

Det finns melassfri betfor (Dodsson&Horrell) samt speedybeet och melassfri lucern (Kvarnbyfoder) Även linfrökaka kan göra underverk om man behöver lite mer malla.

Till detta ut och promenera längre sträckor så hästen i lugn takt får använda sin onda kropp, ibland så hjälper det att sätta lite lite försiktig ökning av rörelse och krav samt mycket värme.

Men först å främst byt ut fodret.

Herregud ja!!!! 2 ggr på klinik, röntgat både här och där, även ryggen, utan att hitta något.

OK i så fall svarar jag :D

Djävulsklo är smärtstillande och antiinflammatoriskt. Kan ju ha effekt om problemet är t ex muskelinflammation, mer effektivt är då om din vet ställer den diagnosen och skriver ut ett inflammationshämmande preparat.

Är hästen stel/stum eller spänd/öm?
Om du är "på" varje dag med massage och cirkulationshöjare så blir hästen säkerligen rätt mör. Vila behövs också.

Är blodprover tagna? Fästingburna sjukdomar? Allmänna infektioner?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 829
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna