Vad ge istället för lucern?

M

molliee

Hästen har slutat äta sin lucernpellets, så nu är frågan, vad kan man byta ut det mot? Det är en fjording som mest motionsrids några dagar/v. Har tidigare haft fång som nu är utläkt. Hon är en väldigt pigg och framåt individ i sig själv så extra energi behövs inte.
Eller kan man kanske ta hälften lucern-hälften något annat så det inte blir så mycket lucern på en gång?
Tacksam för svar :)

Sv: Vad ge istället för lucern?

Mina gillar lucern-hack bättre än pellets, pellets var det ofta lite kvar i hinkarna när dom fick en större mängd, men hacket äter dom upp direkt.

Tack för svar!
HAr aldrig testat lucernhack, så det kanske hon gillar. Hur mycket ger man på ett ungefär? (vet att det är olika från häst till häst, men ändå)

Blöter du upp pelletset litet så att det det blir som gröt?
Det brukar gå bättre.

Annars så är väl hästen inte hungrig.

Varför ger du lusern?
Det kanske helt enkelt inte behövs?

Ja, lucernen blöts och blandas med betfor. Hon har ätit lucern ett bra tag, men det är först nu som hon inte vill ha. Jag tror ju att hon är hungrig för höet börjar hon äta direkt dom kommer ut, äter även om man ger något annat som inte innehåller lucern.
Lucern får hon som komplement till hö och gräsfrö. Hon håller sig i fin form på det.

Men varför ger du lusern?
Vad gör att du anser att hon behöver det?

Med ett bra hö så behövs inget annat.
Mer än kanske litet mineraler.

Vilka värden har du på ditt hö?
Hon kan ha överskott av proteiner så att hon inte behöver lusernet.

Min häst slutade oxå äta lusernet, så började ge krafft protein istället...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 063
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar