Vad ge hosthäst istället för hösilage?

Krockodil

Trådstartare
Min pålle har väldigt känsliga luftvägar och han bildar lätt slem i lungorna. Pga. detta så äter han endast hösilage, vattnat hö fungerar inte. Nu under sommaren har han gått på bete och det har såklart fungerat fenomenalt, men nu är betet slut och han ska stalls in den 1 aug.
Nu är då frågan vad han ska äta?? Eftersom det är fortfarande sommar så kommer hösilage balarna att bli dåliga direkt och det finns inga som säljer små hösilage balar här innom 20 mils omkrets!

Ni andra som har hosthästar, vad äter de om det inte finns tillgång till hösilage?
Har funderat på att ge lusern hack, men är osäker på vilka mängder man kan ge, samt hur bra det är för en häst med hosta? Är det någon som vet något kring detta?
Tacksam för svar! :idea:

Sv: Vad ge hosthäst istället för hösilage?

Hö betyder ju inte automatiskt dåligt för en hosthäst. En ägare till en sådan häst måste ju vara noga med vad den köper. En hygienisk analys kan ju vara på sin plats, och sedan bra kontakt med en bonde där man köper ALLT sitt grovfoder...och dessutom kanske involverar honom i hur man hade tänkt sig. Inte dutta här och där och ta vad som finns. Planering är nog A och O...och inte så lite heller. Lusern kan du ge så mycket du vill och kan av. Betfor är ett fodermedel som i stort set kan ersätta hö.

Har man hosthäst så bör man ju även se om ventilationen. Kanske inte ställa den på en bädd som ex. en bädd avger ammoniak hur noga man än sköter den. Ammoniak irriterar luftvägarna.

Nej, såklart så är inte allt hö dåligt. Men för att min inte ska hosta så krävs det ett extremt nyskördat hö. Iprincip direkt från åkern. Då har han varit hostfri. Men det har aldrig gått att ha honom på hö annars.

Jag har aldrig hört att betfor kan ersätta hö! Det lät inte så hälsosamt! Hur tillgodoser man tuggbehovet på betfor?? :confused:

Betfor + Lusern hack

Varför skulle inte betfor vara hälsosamt ?

Betfor som enda grovfoder låter som en häst som får endast energi och blir mycket lös i magen.
Om du hittar en källa någonstans där de bekräftar att man kan ge betfor istället för annat grovfoder så får du gärna PM.a mig. Skulle vara intressant att veta. :)

Betfibrer är bra för hästens tarmar och det går att ge massor av. Om den blir lös i magen kan det kanske bero på melassen i betfor eller ngn annan orsak. Jag är lite osäker på lusernhack men lusernpellets med vatten funkar säkert också. Vår hosthäst klarade hö om man först doppade det i vatten.

Lusern finns, som sagt, ingen maxgiva för, men om du vill slippa ge så mycket proteiner finns ju ett alternativ som jag har för mig heter Lusern Mix som ligger lite lägre i protein. Fast det blir ju inte så billigt... Synd att det inte finns någon i din närhet som gör småbalsensilage.
Kan Horsehage vara ett alternativ?

Ordentligt blött hö dammar inte. Sänk ner det i vatten en god stund 5 min+ (mha hönät t.ex) och låt det sedan rinna av lite. Granaterad dammfritt.

inte säkert att det räcker ändå, om hästen är väldigt känslig. Det beror bl.a på höets hygieniska kvalitet.

en hosthäst som jag hade på foder för många år sedan fick enbart hö som dränkts i vattenbad, men var ändå jättedålig - ända tills jag åkte och köpte annat hö av mkt bättre hygienisk kvalité, då tillfrisknade hon på några dagar. Hon var nära utdömning den gången, men levde ytterligare flera år innan hon till sist dog efter kolikoperation.

Det gäller väl oavsett foder att kvaliten måste var okej, man kan inte tvätta bort mögel och kvalster (kanske till viss del men inte allt). Hästen hade säkert blivit dålig av undermåligt silage eller dålig havre också.

Betfor som enda grovfoder låter som en häst som får endast energi och blir mycket lös i magen.
Om du hittar en källa någonstans där de bekräftar att man kan ge betfor istället för annat grovfoder så får du gärna PM.a mig. Skulle vara intressant att veta. :)

Betfor innehåller ca 11.5 MJ och 70 smrp.
Havre ca 10 Mj 87smrp för jämförelsens skull.

Jag vågar inte ens försöka fodra min häst med hö om det inte är precis nyslaget. Jag fodrar med småbalssilage som jag köper på pall de delar av året storbal inte fungerar. Jag funderar på ifall du inte kan beställa en pall hos någon sådan och ställa den på en budbil (DHL, Schenker...). Det är dyrt foder men hitills har det för mig varit värt sitt pris. Den sista pallen jag köpte innehöll 36 balar på en 4 fats pall vikt knappt 900 kg. Jag har hitills inte haft problem med att använda balarna under 2 säsonger bara de förvarats rått/mussäkert (just nu har jag dem i min källare :D)

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han...
Svar
8
· Visningar
2 563
Senast: fourlegs
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar