vad ge för snabbväxande man/svans?

M

mausi

hej

jag har en exem häst hemma och skulle vilja att hans man växte ut lite mer innan exemperioden sätter igång, någon som vet vad man kan ge för något för att få stråna att växa lite bättre?
har provat basiblock förr och måste faktiskt erkänna att de funkade super men svårt att få tag i och väldigt dyrt!

Sv: vad ge för snabbväxande man/svans?

Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för detta, men det säjs väl allmänt att B-vitamin är bra för päls och tagel...

hej

jag har en exem häst hemma och skulle vilja att hans man växte ut lite mer innan exemperioden sätter igång, någon som vet vad man kan ge för något för att få stråna att växa lite bättre?
har provat basiblock förr och måste faktiskt erkänna att de funkade super men svårt att få tag i och väldigt dyrt!

Min häst får linfröolja året runt. hon har jätte tjock och fin man och svans och pannlugg fast hon har eksem.

Jo, kom på en sak som jag anväder till min häst också... ringblommeolja på kallpressad extra virgin olivolja. Får hon sår eller skrubbar av manen/svansen så smörjer jag med oljan så växer päls och man ut på ett naffs igen. Funkar verkligen super. Det är bra mot klådan med.

har hört mycket gott om linfröolja vart får man tag på de? och hur mycket ska man ge?? hela året?

Köper du lätt på Granngården eller välsorterad Ridsportsaffär :) Två "pump" med en sån där pump man kan köpa till dunkar året om är lagom :) *Står på dunken också*

Bra tråd!! :bow: jag ska oxå prova detta till min kliare...:)

har hört mycket gott om linfröolja vart får man tag på de? och hur mycket ska man ge?? hela året?

Det finns i stort sett på varenda affär, men det var någon som sade lantmännen men jag kunde inte hitta det när jag var där :( men annars kan man beställa lite större dunkar från Börjes Tingsryd, istället för att behöva köpa 1 liters dunkar hela tiden.

okej...ja ska prova linfröolja men jag undrar nu när pälsfllningen sätter igång ger jag ju b vitamin kan man de dessa två samtidigt?

Ja, du kan ge det samtidigt.
Men du ska nog inte förvänta dig några underverk...

Ja, du kan ge det samtidigt.
Men du ska nog inte förvänta dig några underverk...

nej förväntar mig inge underverk, b vitamin ger jag bara vid pälssättning och fällning och har hört att linfröolja ska vara bra för exemhästar. däremot såg jag underverk med basiblock!

Min pälssättning har iaf börjat sätta igång ganska rejält tack vare b-vitaminen :P
Kan säga att linfröolja är bra för kärl, tarm, leder och hjärtat, sen tror jag det var något mer men minns inte.

Min blir som en helt annan häst när hon får B-vit vid fällningen! Nu är hon bara 2 år i år och vi har bara gett B-vit två ggr ännu, men jag ser verkligen skillnaden! Ger samtidigt som oljan och det funkar :)

Min förra häst var en exemhäst och han fick B-vitamin och det funkade på honom.

Ibland kliade han av manen så det bara var tussar kvar. Då jämnade jag av den och till våren så hade han man igen. För att bara börja om från början och klia av sej den igen...:cry:

Min förra häst var en exemhäst och han fick B-vitamin och det funkade på honom.

Ibland kliade han av manen så det bara var tussar kvar. Då jämnade jag av den och till våren så hade han man igen. För att bara börja om från början och klia av sej den igen...:cry:

Men hade du inte på eksemtäcke så den inte kunde komma åt att klia av det då?

Men hade du inte på eksemtäcke så den inte kunde komma åt att klia av det då?

Jajamänsan, jag hade exsemtäcke på från april-november men han tyade ändå klia sönder åtskilliga täcken.

Jag tvättade, lagade å lappade. Täckena såg ut som lapptäcken till slut!
Jag förstärkte dom vid manen men vad hjälpte det?? :confused:

Jajamänsan, jag hade exsemtäcke på från april-november men han tyade ändå klia sönder åtskilliga täcken.

Jag tvättade, lagade å lappade. Täckena såg ut som lapptäcken till slut!
Jag förstärkte dom vid manen men vad hjälpte det?? :confused:

Fy, stackare! Vad smörjde du med? tvättade du hästen? isf med vad?

Dom första åren hade jag något som kom från Tyskland. Har glömt ved det hette men det var dyrt, DET kommer jag ihåg. Bara det hjälpte så kvittade priset.
Men det hjälpte inte. Så jag tvättade till slut med vanlig grönsåpa och smorde in med kylbalsam. Det hjälpte bra mycket bättre.

Slapp att stubba manen på honom i alla fall. :banana:

Som tur var så växte hans man snabbt så till våren hade den växt ut igen. Han fick B-vitamin + Biotin.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 019
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka