vad gär ni när ni är hästlösa

vinkelina

Trådstartare
oki, jag har ju hästen, men kan inte rida den. har henne dessutom på helinakordering, så jag behöver bara rykta henne nu. tillbringar ½-1 timme i stallet, men det blir ju mest bara gosande.

med vad tusan skall jag göra annars då, börjar vara rätt rastlös nu *morr* dessutom är det frågan om ca 2 månader innan hon blir bra

Sv: vad gär ni när ni är hästlösa

Köp ett klippkort på närmsta gym?
Eller någon annan fysisk aktivitet.

Jag tycker snarare att hästen behöver en mer än någonsin när den inte mår bra eller inte får "leva normalt". Skulle ägna mer tid åt hästen. Endast din fantasi sätter gränserna...

Jag har varit häst lös sen i vårs, nu lägger jag allt krut på skolan och min pv, försöka att se frammåt.
Har även börjat att simma.

Blir knäpp, bokstavligt talat. :D
Men förhoppningsvis har jag fått en medryttarhäst inom dem närmsta veckorna.

Jag har en back-up häst som jag rider när jag har tid över, en riktigt välutbildad häst som ägaren inte riktigt har tid för, lär mig massor när jag rider den :love: :bow:

Sånt här dumt har jag haft för mig när jag varit hästlös (förutom att bli mer eller mindre deprimerad och tvungen att köpa häst till slut! :crazy: ):
Jobba övertid för att få mer pengar när tillfälle ges
Börja styrketräna och jogga för att hålla fysiken och humöret i trim = lagt mer tid på mig själv
Åkt på festivaler, konserter och fester som är svårt att komma iväg på när man har häst (och inte har fullinackordering...)
Gjort vettiga saker för pengarna man sparat (nu kanske inte du sparar så mycket pengar i det här fallet men för mig blev det nästan 6000:-/månad över att spara till bl a en utbildning jag påbörjade)
Allmänt skaffa en hobby för att inte fastna vid datorn och tv´n permanent, fast för mig blev det ju träningen.

Sen är det perfekt timing att börja med "utanför ridningen-träning" t ex traäna upp mage och rygg, mental träning, m.m. som jag f ö pysslar med nu eftersom mina 2-3 timmar per dag i stallet och ridning nästan varje dag inte räcker till! :angel:

är ju nog i stallet nästan varje dag (om inte jobbet sätter stopp försåss) men har tyvärr ingen kelsjuk häst, jobbar på det, men man märker att hon inte "orkar" gosa, dvs hon är inte sosial, för henne räcker det med att jag bostar av henne o gosar lite. i går var första gångnen sen jag tog mig an henne (1 år nu)som jag fick gosa med henne i hagen, utan att ha fast henne, hon har aldrig accepterat det innan. känndes kul.

men annars, visserligen är det kul att bara umågs, men klart att man vill ha mer, speciellt då jag köpte häst för att bla "slippa motionera"

När jag fick ta bort min häst i sommras spenderade jag mycket tid med min hund. Gick långa promenader i skogen - i terrängen då, inte på stigarna. Letade svamp, lekte, tränade. När allt hade lagt sig lite började jag spendera tid i stallet och rida andras hästar litegrann. Men mest bara umgås med folk och motionera genom att kolla staketen på hagarna och liknande. Ut och gjorde nytta.

Gick dock ändå ner 2-4 kilo när jag började förbereda för hemkomst av nya hästen. Mocka ligghallar är BRA motion. :D

Om du helt enkelt vill ha sätt att spendera mer tid i stallet trots att hästen är skadad så kan klickerträning vara ett bra alternativ. Lära in lite roliga tricks!
Jag skulle personligen aldrig kunna spendera ½-1 timme bara på att "kela" med hästen, det är för tråkigt! :angel: klickerträna bör man visserligen inte göra så länge i taget men det är mycket roligare! ;) Och något som kommer sitta kvar sen även när hästen är bra. Faktiskt har jag tyckt det *peppar peppar* har varit för lite tid för sånt icke-ridrelaterat när man haft tur och har en frisk och fräsch häst jämfört med den jag hade innan som kunde ha sina dåliga dagar pga gamla ryggproblem och gjorde illa sig ett par gånger. Den kunde fler tricks än den nuvarande om man säger så! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar