Vad gäller?

MalinJ

Trådstartare
Behöver svar från någon juridiskt kunnig människa. Jag satte ut annons på ett arabsto och fick en hel del svar - två som verkade mer seriöst intresserade. Den ena ville i så fall ha hästen på avbetalning och jag valde då den andra som för övrigt också bestämde sig först. Vi skrev kontrakt och i det stod det att handpenning skulle betalas när kontraktet var påskrivet av båda parter och att resterande skulle betalas när hästen hämtades. Skrev också att hästen skulle hämtas senast 7/1 -09.

När kontraktet var påskrivet och klart ringer köparen och säger att hon inte vet när hon kan få fram pengar eftersom den häst hon skulle sälja inte blivit såld men hon skulle se om hon kunde få loss pengar på annat håll. Jag ber henne höra av sig om hur det går, vilket hon lovar. Jag tänker att vi väl får göra någon avbetalningsplan i alla fall då men jag hör inget alls och inte ens handpenningen betalas. Får till slut tag på henne på telefon och frågar vilken dag hon kommer och hämtar hästen, den 7/1 börjar ju närma sig. Hon säger då att hon inte har någon stallplats till hästen och inte kan svara på när hon kan hämta henne eller betala henne. Jag ber henne att i alla fall betala handpenningen så länge, vilket hon skulle göra.

Jag vet att hon brutit kontraktet och att jag då kanske inte är bunden till avtalet men samtidigt är det ju så jobbigt att börja om med försäljningen så jag vill hellre slutföra det hela även om det innebär att jag får vänta lite på pengarna. Men det jag är rädd för är att hästen kommer bli stående här länge med allt vad det innebär i kostnader och arbete. Köparen skulle ha hästen till galopp men klargjorde i från början att hon inte tänkt sätta igång henne än på länge. Kan jag kräva att köparen står för alla kostnader på henne under tiden? Hästen är ju fortfarande min tills hon är fullt betald men hon tar ju upp en plats i stallet som skulle varit ledig att hyra ut efter den 7/1.

Tilläggas kan att priset på hästen var väldigt lågt - endast 14000 och om hon står kvar här och kostar, blir det ju inte mycket över på det... Vad gäller?

Sv: Vad gäller?

Jag hade gjort tvärtom, jag hade lagt ut hästen och inte varit intresserad av att genomföra köpet. Köpare som strular fortsätter ofta strula. I oändlighet. Och är pengar bekymmer är det sällan en tillfällighet eller enstaka företeelse. Med så lågt pris tycker jag att reserven skulle finnas.

Hör med henne. Antingen betalar hon fullinackorderingspris till köpet fullföljs eller så annuleras avtalet och du behåller handpenningen.

Du är inte bunden av avtalet då hon inte betalat handpenningen.
Meddela henne att du nu lägger ut hästen på annons igen, kan hon inte skrapa fram 14000 kr så ska hon inte springa runt och "handla" häst heller. Det där blir bara mer strul än det är värt.

Usch vilka köpare man kan stöta på. Jag skulle nog säga ganska ärligt till personen i fråga att den nog inte ska köpa någon häst alls, särskilt inte min. För det första har hon redan brutit mot kontraktet, så det är bara att leta efter en annan köpare. Det lär inte vara svårt med ett så bra pris förutsatt att hästen är frisk. För det andra har jag sett många i min omgivning som prompt ska ha häst trots att de varken har råd eller förmåga att organisera och ordna med foder, hovslagare och så vidare i tid utan alltid strular. Med en sån person som köparen är kan du lita på att sånt där kommer vara mer vardag än undantag. Typ: oj nu har jag inte skott på nio veckor, men jag har inga pengar nu så det får bli nästa månad. Oj där tog höet slut, och spånet också, får väl höra med nån i grannstallet om de kan låna mig en bal så länge. Osv osv. :crazy:

Sedan kan det naturligtvis vara en engångssak att någon dragit sig ur köpet av hästen hon håller på att sälja eller så.. men tror tyvärr inte det. Finns många som kan snacka mycket men sen händer ingenting när det gäller.

Det är klart att mitt förnuft säger mig att jag borde dra mig ur och annonsera ut henne igen. Men samtidigt är det ju sååå trögt på hästförsäljningssidan just nu. Har ytterligare två till salu, varav den ena till ett riktigt kanonpris i förhållande till stam men det händer ingenting i alla fall.

Får fundera på hur jag ska göra. Känner att jag i alla fall måste ta ett samtal med köparen och göra upp en plan, kanske skriva ett nytt kontrakt med avbetalningsplan och inackorderingsvillkor för jag kan ju inte bara gå här och vänta på att hon KANSKE får fram pengar eller KANSKE får en stallplats.

Jag skulle inte salja till nagon av dessa spekulanter. 14000:- ar en valdigt lag summa och om man inte har pengar att betala detta kontant sa har man inte rad att ha hast. Vad ska dessa personer gora om hasten blir skadad och behover veterinarvard? Aven med forsakring kostar det ju en vacker slant. Hovslagare ar dyrt, kommer de att ha rad att skota om fotterna pa ett riktigt satt? Kommer de att ha rad att betala for bra foder. Har de rad att kopa bra utrustning som passar? Listan kan goras lang - att ha hast ar DYRT!

Jag skulle satta ut annons igen och hoppas pa battre spekulanter.

någon avbetalningsplan ska du för gudsskull inte gå med på. Detta finns det banker till!

Har hon strulat med att inte betala handpenningen så kommer hon garanterat strula med resterande betalning också. har hon inte 14000kr så ska hon kanske inte ha hästen heller!

Det som är lite dråpligt i sammanhanget är att jag förklarade för henne att jag valde att hon fick köpa hästen för att den andra spekulanten ville ha hästen på avbetalning. Då svarade hon just så: Kan man inte få fram 14000 ska man inte köpa någon häst....

Inga pengar - ingen häst, så enkelt är det i mina ögon.

Vill du verkligen sälja till en person som så uppenbart har ekonomiska problem (vet ju inte ifall det är en engångsgrej eller inte, men handpenningen borde ju inte vara någon som helst svårighet att få fram när det rör sig om så små summor). Vad skulle hända ifall hästen skadar sig när personen har ont om pengar? Eller om den är i behov av hovvård? Är du säker på att personen skulle se till att hästen får vad den behöver, när den behöver det??

Nej, jag skulle definitivt sätta ut ny annons på hästen imorgon dag ifall personen inte hämtar hästen idag och ger dig pengarna i näven (eftersom hästen enligt kontraktet skulle hämtas senast dagens datum), och eftersom det är köparen som inte fullföljt sin del av kontraktet så är även en eventuellt erlagd handpenning förbrukad.

Nää det blev ingen häst för den köparen... Jag var ändå ganska mild och gav henne en sista chans - erbjöd henne att dela upp betalningen i två gånger - januari och februari och om hon inte fick tag i stallplats kunde hästen stå kvar ett tag om hon stod för kostnaderna. Inte heller detta kunde hon lösa så nu är det bara att försöka hitta en annan köpare.

Handpenningen som hon enligt kontraktet skulle betalat när vi ingick avtalet för över en månad sedan har hon fortfarande inte betalat. Den var till för just sådana här situationer och skulle behållts av mig om köparen inte fullföljde men man kan ju inte behålla något som man inte fått.... Är så trött på oseriösa hästmänniskor...:devil:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
558
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka