Vad gäller?

C

Cettan

Jag vaccinerade min häst igår. Första sprutan av grundvaccinationen för tydligen var han inte grundvaccinerad som hon jag köpte honom av lovade att han skulle vara. Och dum som jag var så kollade jag inte det på en gång... Massa extrapengar som jag inte har. Nästan 900 kr för en liten spruta. SÅ mycket tror jag inte att jag betalade när Myan skulle vaccineras. Men det var distriktsveterinären och det var massa inställelseavgifter och sånt.
Hur som helst, jag har för mig att det i TR står att man måste vänta 7 dagar efter vaccinationen innan man får tävla, men på pappret jag fick av veterinären står det "karens för tävling 4 dagar" Vilket gäller? Jag vet ju att han måste få den andra sprutan också innan vi får tävla, men sen då? Är det 4 eller 7 dagar? :confused:

Sv: Vad gäller?

För att få tävla måste din häst vara grundvaccinerad, dvs ha två grundläggande sprutor med minst 21 dagar och högst 90 dagars intervall om jag inte minns fel. Därefter måste din häst återvaccineras minst en ggr per år.
Senaste vaccinationen (oavsett om det är andra grundvaccinationen eller din "årliga" vaccination) får ej ha skett senare än 7 dagar före tävlingsdagen.
Min vet skriver också 4 dagars karens men har förklarat för mig att det är för att hästen inte ska ansträngas (ridas svettig) på 4 dagar.

Vad dyrt :eek:
Den vi använde tog 350 kr för en spruta (influensa och stelkramp i den).
Och din häst måste få 2 sprutor, först 7 dagar efter den andra får du tävla.

jösses vad dyrt :eek:
Vi betalar 100:-/spruta oavsett vad!
Men,men onödigt att jag svarade vet kan inte svara på din fråga :angel:

tack för alla svar. Att min häst måste få 2 sprutor med 21-90 dagars mellanrum visste jag redan. Frågan var om det var 4 eller 7 dagar efter sprutan som jag fick tävla. Men nu har jag fått förklarat till varför vet skrev 4 dagar fastän det är 7. Precis som jag trodde tyvärr. Blir tajt om dit för mig nu, men det är inget att göra åt. ja, jag tycker också att det är dyrt. Ska försöka få tag i en annan veterinär till andra sprutan. Jag trodde att det skulle hamna på drygt 300 ungefär. Inte 3 gånger så mycket!

Såna priser betalar jag varje gång det är nån liten spruta eller nåt. Det kostar ju nästan tusen kronor bara att få hem veterinären. Oftast försöker man gå samman ett par stycken och dela på framkörningskostnader och sånt. Det gjorde vi förra veckan och då slapp jag undan med ung. 500:- för två influensasprutor. Vi har distriktsveterinär.
Hur gör ni andra som får det så mycket billigare? Kör ni hästen till vet då eller är det någon annan privatpraktiserande vet som kommer?

tio-i-tre skrev:
Min vet skriver också 4 dagars karens men har förklarat för mig att det är för att hästen inte ska ansträngas (ridas svettig) på 4 dagar.

Enligt djurskyddslagen finns det olika lång karens för både tävling och träning för tävling för ett antal substanser och sedan gäller 4 dagars karens "vid behandling med andra läkemedel och läke*medels*substanser". Ridsportförbundet kan förstås sätta längre karens, men aldrig kortare.

Sen är väl vaccin i princip en dos av sjukdomen och vad jag har hört sätter sig väl sjukdomen på hjärtmuskeln (eller nåt sånt??Nån soim vet bättre?), varför det är ganska viktigt att man tar det lugnt i ca en vecka efter sprutan.
Det var något jag fick veta först i våras och numera kommer jag tänka extra noga så att hästen verkligen tar det lugnt den veckan..För både hästens och min skull!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 024
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 543
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar