bigganl
Trådstartare
En kompis letar ponny och har hittat några hon varit intresserad av. Säljarna har vatit med på noterna ända tills veterinärbesikning kommit på tal. Den första som säljer en treårig, inte inriden, är ptivatperson. Hon menar att eftersom hon gick ner lite i pris så får köparen stå för besiktningen. Den andra som säljer driver ett stuteri. Där säljs en fyraåring som är insutten. Även hon har gått ner lit i pris. (Det är väl rätt naturligt nu då det är köparens marknad). Denne stuteriägare menar dock att det alltid är köparens uppgift att stå för besiktningen. Detta lät lite konstigt i mina öron då hon driver stuteri vilket är företag och om jag inte minns helt fel så har väl företaget ett ansvar att visa vilket skick hästen är i vid försäljning? Själv har jag bara köpt och sålt till/av privatpetsonet och det har varit köparen som stått för gårdsbesiktning alla gånger.
Ni som har koll på detta, vad gäller? Vilka skyldigheter har säljare resp köpare vid försäljning? Vad är skillnaden när säljaren är privatperson resp företagare?
Ni som har koll på detta, vad gäller? Vilka skyldigheter har säljare resp köpare vid försäljning? Vad är skillnaden när säljaren är privatperson resp företagare?