Vad gäller vid häst på foder??

A

Anemonia

Hej! Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråd, är jag fel hänvisa mig gärna eller har du någon hjälp tackar jag.
Jag önskar veta vad som gäller ekonomiskt om man har en häst på foder. Vilka kostnader står jag för och vad står ägaren för. Finns det några generella "regler" eller är alla avtal individuella?
Önskar verkligen svar på detta så jag vet hur jag skall göra.
Mvh
Anemonia

Sv: Vad gäller vid häst på foder??

Vilka kostnader du resp. ägaren står för varierar, beroende på vad du och ägaren kommer överens om.
Men det vanligaste är att du som fodervärd, till skillnad mot att hyra häst, inte betalar en kostnad till ägaren för att få ha hästen. Däremot så brukar vanligtvis fodervärden stå för i stort sett alla kostnader (t ex stallplats, foder, strö, hovslagare, vaccinering och andra veterinärkostnader mm). Gällande försäkringen så varierar det. Jag betalar försäkringen för den ponny jag har utlånad, men många har så att fodervärden betalar precis allting, även försäkring.

Anemonia skrev:
Hej! Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråd, är jag fel hänvisa mig gärna eller har du någon hjälp tackar jag.
Jag önskar veta vad som gäller ekonomiskt om man har en häst på foder. Vilka kostnader står jag för och vad står ägaren för. Finns det några generella "regler" eller är alla avtal individuella?
Önskar verkligen svar på detta så jag vet hur jag skall göra.
Mvh
Anemonia

Det finns många trådar om att ha häst på foder, använder du sökmotorn och skriv in fodervärd som sökord och välj haästverksam som forum så får du fram massor av information.

Mvh
Lobelia//Moderator

Kan bara svara på hur jag och min medryttare gjort. Hon har min häst på foder för tillfället. I kontraktet har vi kommit överrens om att: HON står för: stallhyra, foder, hovslagare samt upp till 1800:- i veterinärvård. 1800:- är vad självrisken är på försäkringen. JAG står för försäkringen...eftersom den ändå dras från mitt konto varje månad så ansåg båda 2 det var smidigast så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar