I min ras är det en sanning med modifikation, finns väldigt många chiuppfödare som kan intyga att kommer man in med dräktig tik åker hon på snitt direkt för att många vettar är övertygade om att de inte kan föda naturligt. Och snitt är inte ofarligt, känner ett gäng som förlorat sina tikar i komplikationer. Men överlag håller jag helt med dig om att riktlinjer är bra- dock kan det även bli en falsk trygghet. Jag hade tex inte väntat två timmar om jag haft en tik med värkstormar som började bli påverkad och där ingen progress syns.. Så ja det är väl både för och nackdelar. Som med allt (Bästa vore om alla hade mentor att rådfråga.. Jag mobiliserade alltid 2-3 uppfödare under mina första kullar och har fortfarande alltid nån redo att bolla med när det är dags. För det kan fortfarande infinna sig stunder när det är klurigt att veta om man ska ha is i magen eller ingripa på nåt sätt.)
Nu bor jag i och för sig i Storbritannien, så hur det funkar i Sverige kan jag inte svara på. Men på mitt jobb vill vi så långt det är möjligt undvika kejsarsnitt. Både för tiken, valpar, och ägare (kostnad). Sista utväg är snitt. Sen finns det så klart dom som alltid vill ha snitt. Vi har en klient som föder upp American Bullies- dom bokar alltid in, men den rasen är rätt deformerad så den kan nog inte föda naturligt hur än gärna vi vill det (dom blir även alltid kirurgiskt inseminerade).
@Malibu_Stacy text är bra