Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

Sv: Re: Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

Det allra bästa för hästarna är att få vara i en miljö som liknar den de lever i när de är vilda.

Det är inte naturligt för en häst att stå i en box och oavsett hur bra luftkonditionering man har så är luften utomhus alltid bättre.

Och även om hästen har varit tamdjur en lång tid hos oss människor så har vi inte lyckats avla bort deras naturliga instinkter. Åtminstånde våra hästar trivs bäst att få vara utomhus om det finns möjlighet till det.

De fryser inte om det är minus 5, och i vilt tillstånd om de ligger ner och sover så har de inte täcke på sig, visserligen kanske de väljer någonstans där det inte är så mkt snö men det är inte alltid de har det alternativet. Russen på lojsta hed har en lada i hagen, den ladan används inte av russen, de sover utomhus.

Jag har haft min islänning ute dygnet runt med en byggnad han kunde gå in i.
Jag såg honom stå i den en enda gång, det var när det snöade blötsnö och småduggade, annars stog han ute oavsett om det vräkte ner snö eller om det var en stjärnklar natt.

Vill understryka att ingen av våra hästar är klippta, alla har lång päls och jag har inte sett dom frysa en enda gång. De fick stå ute till 9 (på kvällen) när det var -30, de frös inte ens då när vi tog in dom. Snarare tittade de på oss och undrade om de var tvugna att komma in.

Jag anser att om hästarna kan stå ute, varför ska de då stå inne när det är -5?

Givetvis behövs varken stall eller täcken. Skall genast gå ut och montera ner alla staket och låta mina hästar leva naturligt. Sedan har jag tänkt på att det egetligen är bra onödigt med ett hus och med kläder. Dags att leva naturligt tjo hopp, mina barn. Ut i skogen och leta bär och kura in dig hos mig i en klippskreva. Kanske kan vi lyxa till det med en koja med.

Nä, för att bli lite allvarligare. Ett vildhästliv har hästarna för tusentals års sedan lämnat bakom sig. För hästar att klara det krävs inte bara rätt ras utan också stora ytor. En eller två hektar ger varken det skydd eller den mat en häst behöver. En häst utsatt för naturens element måste ha möjlighet att röra sig fritt och söka det skydd den kan hitta.

Fast jag tror att dagens hästar liksom vi människor lever lite bättre än vad vi gjorde för 2000 år sedan. När regnet öser ner, bromsarna anfaller eller snöstormen viner står hästarna vid stalldörren och säger till mig att släppa in dem omedelbart och då skall det minnsan också finnas godsaker i krubben och ett varmt täcke över ryggen.

Men vi KAN överleva i naturen. Såg en dokumentär om en kvinna vars föräldrar fostrade henne till detta. Bara tunna kläder, kallt hus, med öppna fönster under hennes uppväxt. Som vuxen trotsade hon elementen och simmade i Antarktis, något man inte ansåg möjligt. Så grottmänniskan var härdad till ett leverne i kyla om tillgången på mat var bra, med mycket fet diet, så klarade hon sig bra genom sitt goda hull utan mycket kläder. Men skulle vi vilja dit?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

Inte för att jag förstår varför du tar förgivet att hästarna stannar när du tar ner staketet?
Men, om du vill så varsågod. Hoppas inte E-4:an går nära er.

Alla hästar klarar sig ute dygnet runt, allt är en fråga om vad hästägaren är beredd att göra för att ha hästen ute.
Och ja, alla hästar Kan, det Är en fråga om vad vi är beredd att lägga ner i pengar, tid och engagemang. (Om nu någon vill börja argumentera om att deras häst minsan aldrig skulle kunna vara ute dynegt runt).
Alla är inte beredd att lägga ner det, eller har inte möjligheten att lägga ner något av ovanstånde för att kunna ha sin häst ute dynget runt.

Till skillnad från människan så klarar en häst sig om den släpps ut i skogen. Den vet hur den finner mat och vatten.
En 1 åring skulle klara sig matmässigt om den rymde och inte hittades, till skillnad från ett mänskligt barn som skulle dö rätt snabbt i den åldern. Även om vi lägegr på några år och säger att barnet var 7 år, utan "vildmarksträning" skulle barnet inte klara sig.

Så att tro att vi kan jämföra människan och hästen är dumt.

Sedan har vi faktumet att vi själva skämmer bort våra hästar från tidig ålder med att ha täcken, benlindor och en massa annat skydd, som hämmar tillväxten av det naturliga skydded.
En häst som får ha täcke på sig i tidig ålder blir vekare mot vind, regn och kyla, än en häst som föds upp under kargare klimat/förutsättningar.

Att ryckta en "ute dygnet runt-häst" skall inte göras för noga. Hästen skall givetvis bli ren från lera och smutts när den ska ridas/köras så att utrustning inte skaver, ´men att durscha/ryckta för noga/ofta tar bort det naturliga fettet och skyddet i pälsen, det den har mot kyla, regn och insekter.
De flesta vill gärna ryckta sina hästar för mycket. En timma ryckt som vi lärde oss när jag gick naturbruk är inte ens att tänka på, när det gäller mina hästar.

Hur som helst. Denna tråd är 4 år gammal. Ingen jag egentligen ids sitta och prata vidare i.

Undrar lite varför den som grävde upp den har idats sitta och läsa igenom gamla trådar och svara...:confused::grin:

Givetvis behövs varken stall eller täcken. Skall genast gå ut och montera ner alla staket och låta mina hästar leva naturligt. Sedan har jag tänkt på att det egetligen är bra onödigt med ett hus och med kläder. Dags att leva naturligt tjo hopp, mina barn. Ut i skogen och leta bär och kura in dig hos mig i en klippskreva. Kanske kan vi lyxa till det med en koja med.

Nä, för att bli lite allvarligare. Ett vildhästliv har hästarna för tusentals års sedan lämnat bakom sig. För hästar att klara det krävs inte bara rätt ras utan också stora ytor. En eller två hektar ger varken det skydd eller den mat en häst behöver. En häst utsatt för naturens element måste ha möjlighet att röra sig fritt och söka det skydd den kan hitta.

Fast jag tror att dagens hästar liksom vi människor lever lite bättre än vad vi gjorde för 2000 år sedan. När regnet öser ner, bromsarna anfaller eller snöstormen viner står hästarna vid stalldörren och säger till mig att släppa in dem omedelbart och då skall det minnsan också finnas godsaker i krubben och ett varmt täcke över ryggen.

Men vi KAN överleva i naturen. Såg en dokumentär om en kvinna vars föräldrar fostrade henne till detta. Bara tunna kläder, kallt hus, med öppna fönster under hennes uppväxt. Som vuxen trotsade hon elementen och simmade i Antarktis, något man inte ansåg möjligt. Så grottmänniskan var härdad till ett leverne i kyla om tillgången på mat var bra, med mycket fet diet, så klarade hon sig bra genom sitt goda hull utan mycket kläder. Men skulle vi vilja dit?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Hästhantering jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead...
2
Svar
31
· Visningar
4 487
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar