Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

Varför ha hästarna ute på natten överhuvudtaget, när ni har ett stall??? Har aldrig ens övervägt att låta mina hästar sova ute på vinterhalvåret. De behöver komma in och få sin nattvila och kunna ligga ner utan risk för att frysa fast i marken!

Det allra bästa för hästarna är att få vara i en miljö som liknar den de lever i när de är vilda.

Det är inte naturligt för en häst att stå i en box och oavsett hur bra luftkonditionering man har så är luften utomhus alltid bättre.

Och även om hästen har varit tamdjur en lång tid hos oss människor så har vi inte lyckats avla bort deras naturliga instinkter. Åtminstånde våra hästar trivs bäst att få vara utomhus om det finns möjlighet till det.

De fryser inte om det är minus 5, och i vilt tillstånd om de ligger ner och sover så har de inte täcke på sig, visserligen kanske de väljer någonstans där det inte är så mkt snö men det är inte alltid de har det alternativet. Russen på lojsta hed har en lada i hagen, den ladan används inte av russen, de sover utomhus.

Jag har haft min islänning ute dygnet runt med en byggnad han kunde gå in i.
Jag såg honom stå i den en enda gång, det var när det snöade blötsnö och småduggade, annars stog han ute oavsett om det vräkte ner snö eller om det var en stjärnklar natt.

Vill understryka att ingen av våra hästar är klippta, alla har lång päls och jag har inte sett dom frysa en enda gång. De fick stå ute till 9 (på kvällen) när det var -30, de frös inte ens då när vi tog in dom. Snarare tittade de på oss och undrade om de var tvugna att komma in.

Jag anser att om hästarna kan stå ute, varför ska de då stå inne när det är -5?

Mina hästar tränas och tävlas regelbundet. Skulle aldrig fungera att ha dem i hagen dygnet runt, då de måste in och få sin mat på bestämda tider (hästar är ju som bekant vanedjur).De går i hage ca 6 timmar om dagen och verkar nöjda med detta, då de står vid grinden och väntar när det är "insläppsdax".

Tycker du kunde lagt ditt minst sagt onyanserade inlägg under hästvård istället, där pågår redan en pajkastningstråd om hästar ute eller inne. Det här är juridik o tråden handlar om vilka lagar o regler som finns om att ha hästen ute.
PL

En liten funderare dock, vill de in för att de inte vill vara kvar ute, vill de in för att de som du just sa är vanedjur och är vana att komma in eller vill de in för att de vet att de ska få mat???

I praktiken (mycket sånt tänkande just nu!) om du skulle bygga en fålla som hästarna skulle kunna gå in och äta sitt hö, eller stå och äta rundbal ute, vad skulle de välja?

Oavsett om det fanns en rundbal inne också så tror jag inte de skulle gå in...men jag har inte träffat dina hästar så jag ska inte dömma och säga att det är så.

och PL har rätt, detta är en juridisk diskution, och inte egentligen en känslomässig diskution som det blivit lite utav.

Visste ni att KRAVET på ligghall egentligen inte trädde i kraft förräns 1:a januari 2004 ? Så här lite snabbt står det: Övergångstid...För icke tävlingshästar som hålls som utegångsdjur träder dock kravet på ligghall i kraft först den 1 januari 2004. Alltså var det INGET krav innan årsskiftet...

Det var definitivt inte min mening att dra igång någon pajkastning angående utevistelse. Svarade bara enligt min uppfattning om hur mina hästar mår. Men, det blev kanske fel ton i svaret, vad vet jag?Var och en blir ju salig på sin tro...

Här är vad djurskyddsmyndigheten anger som norm för utevistelse gällande häst.

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.

Hoppas det blev ett mer seriöst svar nu...

Jo, det där var det redan någon som sa så då undrade jag vilken del av dygnet de menade??? Någon sa att halva dygnet innebär 12 timmar (texten är till för att tolkas av djurskyddsinspektörer om jag förstog det rätt.) Och om man då har hästen ute 12 timmar, då kan man ha hästen ute från 9 på kvällen till nio på morgonen, i praktiken, sedan ta in hästen och låta den stå inne nån timme och sen ta ut den igen! I praktiken men det är ju kanske dumt att inte ha hästen ute dagtid!

Men som sagt, i praktiken!

Jag har sett det. Buss på!
Själv har jag just nu inte tid eller ork att sätta mig in tillräckligt i argumenten för att kasta något.
PL

Det står inget om NÄR på dygnet =) Det står:

Ur senaste djurskyddsbestämmelserna:
"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

Som definition på utegångsdjur anges: "Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker"

Så om de är ute på natten eller dagen kan inte ha någon betydelse, det är TIDEN och ÅRSTIDEN som har betydelse...

Mina hästar går numera 'officiellt' ute 11 timmar och 45 minuter per dag :angel: :devil: (I verkligheten går de ute mellan 10 - 15 h, det beror på vädret). Jag tänker INTE fixa ligghall åt dem, de ANVÄNDER DEN INTE (jag har provat).

Och jag väntar fortfarande på lagen om att hästar SKA gå ute minst X timmar per dygn...

Sv: Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

men det är väll under noll grader dom måste ha ligghall o över icke eller nått sånt? på sommaren är det lagligt att ha alla hästar utomhus dygnet runt iaf, vi har ligghallar dom är super bra, men det är lite besvärligt och hästarna klarar helt klart utan tvekan att sova ute på natten under den varma årstiden endå!:)

Det är när det inte finns betestillväxt längre som betesdjur huvudsakligen kan livnära sig på som de ej får gå ute dygnet runt utan skydd. I många kommuner har man satt ett sista datum då djuren ska ha tillgång till ligghall alt. tas in på stall, t ex här i Skåne har min kommun satt den 1/11, men det kan variera i landet.

Den här tråden var mer fem år gammal (!) när du skrämde liv i den igen. :eek:

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Hästhantering jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead...
2
Svar
31
· Visningar
4 487
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar