Vad gäller om man ska ha sina hästar ute nattetid?

Sammet

Trådstartare
Vad säger lagen om att ha hästar ute nattetid (med boxar tillgängliga att ta in dom)?

Undrar då vi ibland vid bra väder vill ha hästarna utomhus.
De har då extra mycket mat samt vatten (som visserligen fryser men de hinner få i sig nästan hela hinken som är stor 1/häst) i hagen.

Vad är köldgränsen enligt lagen?

Måste ligghall finnas om hästarna kan tas in? De står inte ens ute 1 ggr/vecka utan bara då det är varmt ute, dvs inte alltför ofta. :crazy:

Vad anser ni att köldgränsen är (bor i luleå, kallt men torrt klimat).

Vi har givetvis täcke på hästarna.

Tack! :)

Jo, men det är ju väldigt dumt samtidigt att hästarna inte får vara ute när det är varmt, vindstilla och inte nederbörd!

Men å andra sidan är det nog svårt att dra någon gräns så jag antar att det är därför de måste lägga sådana lagar!

Men jag läste om russen på lojsta! De har ett vindskydd (en lada visst) som de aldrig är in i och de hästarna är ute 365 dagar om året, visserligen är de då härdade men nog borde väll dagens hästar klara av -6 och vindstilla/ingen nederbörd?! Åtminstånde de flesta. :smirk:

Tack för tipset och hoppas bäbis mår fint! Ch. mår alldeles utmärkt. =)

Hästar klarar väder o vind bättre än vad många ägare tror om de nu inte tar bort grundförutsättningarna som tex PÄLS :D
Ibland får man höra de mest knasiga sakerna :confused:
Som att de inte vill låta hästen vara ute så länge för att den kan frysa om hovarna :confused: jag brukar försöka att inte lägga mig i men ibland kan man inte hålla sig!

Bäbis mår bara bra :D
kram

:smirk: Frysa om hovarna???...vi fryser ju inte om naglarna, det är ju samma material och en häst lär inte ha utvecklats genom evolutionen med något den kan bli kall om när den står på backen med, speciellt med tanke på att de faktist är just det de gör i vilt tillstånd! :)

Det har inget med 12 timmar att göra. De ska ha tillgång till ligghall om de är ute dygnet runt under vinterhalvåret, vilket brukar definieras som den tid ingen betestillväxt sker.

jooops! Det beror på hur du tolkar texten! Gå o läs på länken lite högre upp ;) Läs definitionen "utegångsdjur" o sedan vad som gäller för dem.
Det var även en artilkel i hästfynd som tog upp ämnet.

Ehrm, jag tolkar texten som jag brukar göra när jag är ute och inspekterar + hur man brukar rekommenderas att avgöra vad som är utegångsdjur el inte.

Innebär det alltså att vi kan låta hästarna stå ute på natten och ta in dom under dagen? Om den står ute under natten i 12 timmar (21.00-09.00) och sedan in i ett visst antal och sen ut igen??? I praktiken menar jag! :confused:

Och om en häst måste ha skydd om den står ute längre än 12 timmar, borde inte det innebära att en häst egentligen inte får vara ute längre än till 7-8 på kvällen om den kommer ut 7-8 på morgonen???

I princip skulle du nopg kunna ha hästarna ute på natten, men jag vet faktiskt inte hur man tolkar en sån frågeställning (har aldrig tänkt på det). Hästar sover ju ändå en del på natten och de behöver nog vilan då.

Jo, i praktiken skulle det ju bli så att om man får ha dem ute max 12 timmar måste man annars skaffa vindskydd. Men jag vet inte var den 12-timmarsregeln finns att finna? Jag har aldrig tillämpat den iaf.

Ja du borde ju ha rätt! Kan ju tillägga att jag inte är något proffs Skrev bara vad jag läst i en artikel samt vad som står i djurskyddsbestämmelser som finns att läsa. Hurvida det tillämpas vet jag inte.
Läste definitionen för vad man räknar som utegångsdjur samt vad som krävs för att hålla utegångsdjur?! :confused:
/Ellinor

Jo, men det är ju väldigt dumt samtidigt att hästarna inte får vara ute när det är varmt, vindstilla och inte nederbörd!

Jag tycker inte temperaturen ska avgöra om hästarna står ute eller ej på natten utan snarare underlaget. En häst måste kunna lägga sig ned för dom har också ett sömnbehov. Med andra ord skulle jag aldrig ha min häst ute på natten vintertid om det inte fanns ligghall med strö. För de kan ju inte ligga ned och sova i snön menar jag. Detsamma gäller väldigt leriga hagar. I förra stallet stallade vi in hästarna i oktober men inte pga kylan utan det berodde på att det var för blött att ligga ned. Det var min åsikt :)

Hur ids jag egentligen?! Har rätt lite att göra iof... :smirk:

Vaddå var?! Är jag trög eller? förstår inte riktigt vad du menar? Min info kommer ifrån jordbruksverkets hemsida, länken finns i mitt första inlägg :smirk: samt en artikel i hästfynd.

Nu ser jag, det är ju broschyren du länkar till... Där står faktiskt "halva dygnet", du har helt rätt. Fast jag har svårt att tänka mig att så många inspektörer räknar timmarna så strikt...

(o så kan jag avslöja att jag själv bryter mot lagen, mina hästar är ute längre tid utan ligghall. Och idag har de stått inne hela dan :eek:)

skönt, nu är det utrett :D

nä förhoppningsvis gör det inget att man har ute hästarna 15 timmar istället för 12! Man blir nog inte anmäld för djurplågeri för det :smirk:
Enligt mig så mår hästar bättre ju mer de är ute. Det finns ju de som aldrig har ute sina hästar :(

Bara så du vet "sammet" så får du gärna ha ute min "sockertant" så mycket som möjligt, det är hon van vid ;)

Broschyren är bara en tolkning av författningen, jag har inte hittat något riktigt ställe där det står.Har sett det tidigare men kan inte minnas om det var broschyren eller en författning.
PL

Det finns ingen författning som säger så, det är jag säker på. Broschyren ger ju definitioner till oss som inspektörer men vi "avögr själva" hur de ska tolkas, i princip.

Det finns ingen författning som säger så, det är jag säker på. Broschyren ger ju definitioner till oss som inspektörer men vi "avgör själva" hur de ska tolkas, i princip.

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Hästhantering jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead...
2
Svar
31
· Visningar
4 487
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar